Przed przystąpieniem do opracowania projektu uchwały należy szczegółowo przeanalizować obecny kształt przepisów ustawy o systemie oświaty, szczególnie odnoszących się do zagadnień związanych z ustaleniem wysokości dotacji i regułami jej przekazywania oraz rozliczania. Projekt powinien uwzględniać, z punktu widzenia zakresu regulacji, istniejące i podlegające dotowaniu na terenie danej j.s.t., formy prowadzenia działalności oświatowej a także realną możliwość pojawienia się innych, dotychczas niewystępujących.
Część samorządowców na czas sprawowania funkcji korzysta z urlopu bezpłatnego w miejscu, w którym wcześniej pracowali. Z reguły udzielenie takiego urlopu zależy od woli pracodawcy, ale czasem jest obligatoryjne. Po tym, jak przestaną być samorządowcami, mają prawo wrócić do poprzedniego pracodawcy, ale pod pewnymi warunkami i nie zawsze na to samo stanowisko.
Zadania oświatowe mogą być finansowane zarówno ze źródeł publicznych, jak i ze źródeł prywatnych. Od momentu, gdy jednostki samorządu terytorialnego, będąc organami prowadzącymi dla różnych typów szkół i placówek oświatowych, stały się odpowiedzialne za ich działalność i – zgodnie z art. 7 ustawy o systemie oświaty – przekazano im do realizacji zadania oświatowe, poszukują one szerszych możliwości pozyskiwania środków z coraz większej liczby możliwych źródeł.