REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Zamówienia publiczne

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Dla rozwoju e-administracji konieczna zmiana procedur

Polska w zakresie e-administracji w rankingu ONZ zajmuje 42. miejsce. Zdaniem Instytutu Jagiellońskiego konieczne są zmiany procedur zamówień publicznych.

Ile ofert na część zamówienia?

Czy wykonawca może złożyć więcej niż jedną ofertę na tą samą część zamówienia? Co powinien zrobić zamawiający w takiej sytuacji?

Ograniczenie in-house w zamówieniach publicznych

Wybór firmy odbierającej odpady ma odbywać się w przetargu, nie zaś w formie tzw. in-house. Sejm zaakceptował senacką poprawkę nowelizacji Prawa zamówień publicznych.

Skutki nowelizacji Prawa zamówień publicznych w zakresie kontraktów budowlanych

Obowiązująca od dwóch lat nowelizacja ustawy – Prawo zamówień publicznych miała zagwarantować zamawiającemu posiadanie wiedzy o wszystkich podmiotach realizujących roboty budowlane w roli podwykonawcy i warunkach rozliczeń z nimi. Jakie są faktyczne skutki tych zmian w obrocie?

REKLAMA

Referencje składane przez wykonawcę - co powinny zawierać?

Jak powinna brzmieć treść składanych przez wykonawcę referencji? Czy powinny one zawierać informacje o wartości świadczonych usług?

Zamiar wprowadzenia w błąd zamawiającego

Czy zamawiający powinien wykazać zamiar wprowadzenia go w błąd przez wykonawcę? Czy samo ustalenie przekazania nieprawdziwych informacji wystarczy do wykluczenia wykonawcy?

Wprowadzenie w błąd zamawiającego a wykluczenie wykonawcy

Kiedy zamawiający winien wykluczyć wykonawcę w przypadku wprowadzenia go w błąd? Czy konieczne jest udowodnienie świadomości wykonawcy, iż informacja podawana przez niego zamawiającemu jest nieprawdziwa?

Zamówienia in-house – pojęcie, przepisy

Czym charakteryzują się zamówienia in-house? Czy pojęcie to funkcjonuje na gruncie ustawy Prawo zamówień publicznych?

REKLAMA

Wybór najkorzystniejszej oferty - w jakim czasie?

W jakim czasie zamawiający powinien wybrać najkorzystniejszą ofertę? Czy może to zrobić w dowolnym dla siebie czasie?

Interes w uzyskaniu zamówienia

Wykazanie interesu przez potencjalnego wykonawcę nie pozbawia go jego posiadania również na późniejszych etapach postępowania. Okoliczności te zostały w sposób jednoznaczny uregulowane przez KIO w orzeczeniu z dnia 24 listopada 2014 r.

Zamówienia publiczne w sektorze zdrowia nie mogą być realizowane kosztem pacjentów

Podczas debaty zorganizowanej przez Związek Pracodawców Stratera Med.pt. „Równość w zamówieniach publicznych – mit czy rzeczywistość?" poruszono kluczowe kwestie dotyczące braku osiągnięć standardów gwarantujących zdrową konkurencję i przejrzystych zasad postępowania w Prawie zamówień publicznych. Podczas rozmowy podkreślono, że wciąż na marginesie pozostają zamówienia publiczne w obszarze usług zdrowotnych. Nie chcemy, aby niezdrowa współpraca szpitali i Wykonawców w obszarze zamówień publicznych miała negatywny wpływ na pacjentów – zaznacza Paweł Woźniak, Członek Zarządu Związku Pracodawców Stratera Med.

Równość w zamówieniach publicznych w sektorze zdrowia – mit czy rzeczywistość?

Zapraszamy na debatę „Równość w zamówieniach publicznych w sektorze zdrowia – mit czy rzeczywistość?” która odbędzie się 2 grudnia 2015 roku o godz. 14.00 w Polskiej Agencji Prasowej w Warszawie. Głównym organizatorem jest Związek Pracodawców Stratera Med. Infor.pl jest patronem medialnym wydarzenia.

Powierzenie realizacji części zamówienia podwykonawcom

Zasadą jest możliwość powierzenia wykonania części zamówienia podwykonawcom. Wykonawca może korzystać z tego uprawnienia w sposób dowolny, chyba że zamawiający ograniczy taką możliwość.

Projekty poza ustawą o PPP

Ustawa o PPP nie musi być jedyną podstawą prawną dla projektów partnestwa publiczno-prywatnego. Takie przedsięwzięcia można także realizować na podstawie innych ustaw, zwłaszcza o gospodarce komunalnej i gospodarce nieruchomościami.

Jak zawrzeć umowę leasingu w ramach prawa zamówień publicznych

Czy starostwo powiatowe może zakupić samochód osobowy w leasingu (operacyjnym) na podstawie procedury do 30.000 euro? Na ile lat może zostać zawarta umowa leasingu? Jaki jest najdłuższy możliwy termin trwania umowy leasingu nie naruszający przepisy Prawo zamówień publicznych? Czy zapytanie ofertowe może przewidywać możliwość rozliczenia w ramach leasingu "stary" samochód, który ma być zastąpiony przez samochód leasingowany?

Wykluczenie wykonawcy ze względu na udział w przygotowaniu postępowania

Samo uczestniczenie wykonawcy w czynnościach związanych z przygotowaniem postępowania nie stanowi wystarczającej przesłanki wykluczenia takiego wykonawcy z postępowania. Konieczne jest stwierdzenie, że jego udział w postępowaniu powoduje utrudnienie uczciwej konkurencji.

Uzasadnienie odrzucenia oferty wykonawcy

To na zamawiającym spoczywa obowiązek wyjaśnienia przyczyn, które zdecydowały o odrzuceniu oferty, czy też wykluczeniu wykonawcy z postępowania. W jaki sposób zamawiający winien uzasadnić odrzucenie oferty wykonawcy?

Tajemnica przedsiębiorstwa musi być zbadana

Krajowa Izba Odwoławcza przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych w wyroku z dnia 13 kwietnia 2015 r. stwierdziła, iż: „obowiązkiem zamawiającego jest konieczność zbadania, czy informacje zastrzeżone przez wykonawcę jako tajemnica przedsiębiorstwa, w świetle przepisu art. 11 ust. 4 u.z.n.k., w istocie tak należy zakwalifikować.”

Jakie zasady obowiązują w postępowaniu o udzielenie zamówienia

Czy Wykonawca może polegać na doświadczeniu wykładowców wykazując spełnianie warunków wiedzy i doświadczenia i tym samym dysponowanie osobami zdolnymi do wykonania zamówienia?

Częściowe unieważnienie postępowania dotyczącego zamówień publicznych

Czy postępowanie dotyczące zamówień publicznych może zostać częściowo unieważnione? Krajowa Izba Odwoławcza przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych uznała, iż: „poszczególne części zamówienia, są w istocie odrębnie kontraktowanymi i finansowanymi zamówieniami, które łączy jedynie ten sam przedmiot i tożsame wszczęcie procedury przetargowej i pewne jej elementy, a których wartość szacuje się łącznie jedynie na potrzeby ich odniesienia do progów stosowania odpowiednich przepisów.

Omyłki pisarskie w ofercie wykonawcy

Zarówno w orzecznictwie jak i doktrynie przyjmuje się, że oczywista omyłka pisarska polegająca na przekręceniu, opuszczeniu wyrazu, błędzie logicznym lub pisarskim powinna być możliwa do poprawienia bez odwoływania się do innych dokumentów. W ocenie Krajowej Izby Odwoławczej poprawienie niedokładności, które widoczne są dla każdego nie wywołuje zmiany treści merytorycznej oświadczenia woli złożonego przez wykonawcę.

Nieprecyzyjne zapisy SIWZ - konsekwencje dla wykonawcy

Jakie konsekwencje dla wykonawcy rodzą nieprecyzyjne zapisy SIWZ? Czy niejasne wymogi mogą prowadzić do odrzucenia oferty czy też wykluczenia wykonawcy z postępowania.”

Przedłożenie przez wykonawcę nieprawdziwych informacji - skutek

Czy przedłożenie przez wykonawcę nieprawdziwych informacji w swojej ofercie, zawsze będzie skutkowało jego wykluczeniem?

Jak unieważnić wybór najkorzystniejszej oferty

Ogłosiliśmy przetarg na organizację szkolenia zgodnie z PZP. W SIWZ określiliśmy warunki udziału w postępowaniu. Jednym z warunków było zapewnienie trenerów z wykształceniem minimum średnim. Do przetargu przystąpiły 2 firmy. Jedna firma w ofercie napisała, że szkolenie przeprowadzi wykładowca: pan X posiadający wykształcenie: mistrz spawacz. Poprosiliśmy więc o wyjaśnienie czy ten pan posiada wykształcenie średnie bo taki był warunek.

Zmiana oferty wykonawcy

Odwołujący składając ofertę oświadczył, że realizując zamówienie nie będzie korzystał ze wsparcia podmiotu trzeciego. Następnie dokonał zmiany złożonej uprzednio oferty deklarując, że będzie korzystał z pomocy podwykonawców wskazując podmiot, którego wiedza i doświadczenie stanowić będzie gwarancje prawidłowego wykonania zamówienia. W ocenie zamawiającego działanie to skutkowało niezgodnością oferty z ustawa Pzp i stanowiło tym samym podstawę do odrzucenia oferty odwołującego. Sprawę rozstrzygnęła Krajowa Izba Odwoławcza.

Kiedy zamawiający może unieważnić postępowanie

Zamawiający dokonał szacowania wartości na dostawę na wartość np. 780.000 zł. Czy w sytuacji kiedy cena z ofertą najkorzystniejszą przewyższa kwotę jaką zamawiający przeznacza na sfinansowanie zamówienia, ale zamawiający jest w stanie zwiększyć kwotę do ceny najkorzystniejszej oferty, to może to uczynić również w sytuacji gdy wartość tej oferty netto to kwota 900.000 zł (a więc wartość wskazująca na przetarg unijny)?

Uzupełnienie dokumentów przez wykonawcę

Problematyka uzupełnienia dokumentów przez wykonawcę kształtowała się w orzecznictwie dość niejasno. Sytuację powinien zmienić najnowszy wyrok KIO z grudnia 2014 r.

Prawo zamówień publicznych - postępowania będą prostsze

Jedną z głównych zmian proponowanych w projekcie nowej ustawy o PZP, jest uelastycznienie i uproszczenie postępowania formalnego. Zmniejszyć ma się liczba obciążeń na etapie ubiegania się o udzielenie zamówienia m.in. dzięki wprowadzeniu jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia.

Hierarchia dokumentów składanych przez wykonawców

Przepisy rozporządzenia w sprawie dokumentów, jakich zamawiający może zadąć od wykonawcy w celu wykazania spełniania warunku udziału w postępowaniu dotyczącego sytuacji ekonomicznej i finansowej nie ustanawiają hierarchii dokumentów, jakie może złożyć wykonawca w celu udowodnienia, że spełnia warunki udziału w postępowaniu o udzielnie zamówienia publicznego.

Odrzucenie oferty złożonej przez wykonawcę niezaproszonego do składania ofert

Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli została złożona przez wykonawcę niezaproszonego do składania ofert. W jakich sytuacjach ma zastosowanie ten przepis?

Negocjowanie treści oferty po jej złożeniu

Czy po upływie terminu składania ofert wykonawca nie może zmienić już swojej oferty? Jakie stanowisko w tym zakresie zajmuje Krajowa Izba Odwoławcza?

Usługi niepriorytetowe - odwołanie po zmianach

Nowelizacja ustawy Pzp z dnia 29 sierpnia 2014 r. zmieniła zasady udzielania zamówień na usługi niepriorytetowe. Powstają w związku z tym wątpliwości co do możliwości składania odwołań na czynności zamawiającego podjęte w tej nowej procedurze.

Kwota do oceny rażąco niskiej ceny

Kwota na sfinansowanie zamówienia i szacunkowa kwota zamówienia są zazwyczaj tożsame, ale może zdarzyć się również tak, że są inne. Którą kwotę należy w takim razie brać pod uwagę przy ocenie rażąco niskiej ceny?

Wykluczenie wykonawcy z powodu złożenia nieprawdziwych informacji

Czy możliwe jest wykluczenie z postępowania wykonawcy, przedkładającego fałszywe informacje? Przyjrzyjmy sie orzecznictwu.

Odpowiedzialny Dyrektor w zamówieniach publicznych

Czy wiesz, że 90% spraw o naruszenie dyscypliny finansów publicznych dotyczy kierowników jednostek sektora finansów publicznych?

PROCON/POLZAK 2014 na Stadionie Narodowym już za niecały miesiąc

Już za niecały miesiąc, 20 października 2014 na Stadionie Narodowym odbędzie się konferencja PROCON/POLZAK 2014, największe i najważniejsze tegoroczne wydarzenie dla branży zakupowej w Polsce. Wśród prelegentów znajdują się eksperci i praktycy z wieloletnim doświadczeniem w dziedzinie zarządzania zakupami i łańcuchem dostaw. Na stronie internetowej www.konferencja-procon.pl opublikowany został szczegółowy program wydarzenia.

Czy sprzedaż działki bez przetargu jest zwolniona z VAT

Sprzedaż działki w drodze bezprzetargowej nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym na rzecz użytkowników wieczystych. Czy transakcja ta jest zwolniona z VAT?

Jakie informacje powinny być zawarte w ogłoszeniu o udzieleniu zamówienia

W ogłoszeniu o udzieleniu zamówienia zamawiający podaje liczbę ofert odrzuconych. Jeżeli zamawiający wykluczył wykonawcę z postępowania i w konsekwencji jego ofertę uznaje się za odrzuconą to należy podać w ogłoszeniu o udzieleniu zamówienia liczbę 1 (tego wykonawcę który został wykluczony) czy 0? Analogicznie czy w protokole PN należy wpisać wykonawcę wykluczonego zarówno w pozycji: wykonawcy wykluczeni i w pozycji: oferty odrzucone? Czy tylko w pozycji wykonawcy wykluczeni?

Cena w prawie zamówień publicznych

Definicja "ceny" w ustawie - Prawo zamówień publicznych zmienia się w związku z ustawą o informowaniu o cenach towarów i usług. Nowe przepisy wejdą w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Potwierdzenie wpisu do KRS i CEIDG w prawie zamówień publicznych

Zamawiający nie ma podstaw do żądania poświadczenia przez wykonawcę za zgodność z oryginałem złożonych w toku prowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego samodzielnie pobranych wydruków komputerowych aktualnych informacji o podmiotach wpisanych do Krajowego Rejestru Sądowego oraz zaświadczeń z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Termin na wniesienie odwołania od czynności zamawiającego

Dla zachowania terminu wniesienia odwołania konieczne jest jego doręczenie w wymaganym terminie Prezesowi Krajowej Izby Odwoławczej. Odwołanie wnosi się w formie pisemnej albo elektronicznej opatrzonej bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.

Tajemnica przedsiębiorstwa w prawie zamówień publicznych

Tajemnicą przedsiębiorstwa są nieujawnione do wiadomości publicznej informacje techniczne, technologiczne, handlowe lub organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności. Nie można za tajemnicę uznać informacji powszechnie znanej, do której dostęp ma szeroki krąg osób.

Faktury elektroniczne w zamówieniach publicznych od 2017 roku

Ogólnoeuropejski standard faktury elektronicznej ma zacząć obowiązywać od 2017 r. Parlament Europejski przegłosował dyrektywę w sprawie fakturowania elektronicznego w zamówieniach publicznych.

Należyte wykonanie zamówienia - brak obowiązku przedstawiania dowodów

W przypadku, gdy zamawiający jest podmiotem, na rzecz którego roboty budowlane, dostawy lub usługi wskazane w odpowiednim wykazie zostały wcześniej wykonane, wykonawca nie ma obowiązku przedkładania dowodów, o których mowa w Rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 lutego 2013 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane.

Poprawki w ofercie - jak je wprowadzić?

To zamawiający, a nie wykonawca wprowadza poprawki do oferty. Pomimo iż czynności te powinny być podjęte przez samego zamawiającego (bez udziału wykonawcy), to dokonanie poprawek może, a czasem nawet powinno być poprzedzone wyjaśnieniami treści oferty, dokonanymi na podstawie art. 87 ust. 1 p.z.p.

Usługi w zamówieniach publicznych - kryterium jakości

Nie wszystkie zamówienia, których przedmiotem jest wykonanie usług, mogą być oceniane przy zastosowaniu innych niż cena kryteriów oceny. Zgodnie z zakazem stosowania kryteriów podmiotowych niedopuszczalne jest bowiem stosowanie np. kryterium doświadczenia.

Nowelizacja prawa zamówień publicznych ułatwi przetargi

Nowelizacja ustawy - Prawo zamówień publicznych wejdzie w życie w ciągu dwóch tygodni. Zmiany są bardzo ważne dla świata nauki.

Umowa o podwykonawstwo - definicja

Umowa o podwykonawstwo to umowa w formie pisemnej o charakterze odpłatnym, której przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane stanowiące część zamówienia publicznego, zawarta między wybranym przez zamawiającego wykonawcą a innym podmiotem (podwykonawcą), a w przypadku zamówień publicznych na roboty budowlane także między podwykonawcą a dalszym podwykonawcą lub między dalszymi podwykonawcami.

XII Zjazd Specjalistów i Ekspertów ds. Zamówień Publicznych

Pod koniec roku 2013 weszła w życie znowelizowana ustawa Prawo zamówień publicznych dotycząca podwykonawców. W marcu 2014 roku w Sejmie zakończyły się prace nad kolejną nowelizacją związaną z podniesieniem progu, od którego trzeba rozpisywać przetarg.

Kryterium najniższej ceny - do poprawki

Dziś główną bolączką zamówień publicznych w Polsce jest kryterium najniższej ceny, często stosowane jako jedyne kryterium w przetargu. Według prezesa NIK-u rezygnacja z kryterium najniższej ceny powinna poprawić sytuację. Tylko ceną można nadal kierować się jedynie w przypadku najprostszych, małych inwestycji.

REKLAMA