Kategorie

Zamówienia publiczne

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Posłowie zajmą się w drugim czytaniu rządowym projektem nowelizacji ustawy – Prawo zamówień publicznych. Projekt ma zwiększyć bezpieczeństwo prawidłowej realizacji zamówień publicznych poprzez m.in. wprowadzenie mechanizmów nadzoru nad ich wykonaniem.
Podniesienie progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych wzbudza wiele kontrowersji. Kto odczuje zmiany?
Zamówienia publiczne, które są realizowane przez oddziały (zarówno krajowe, jak i zagraniczne) współtworzą całość doświadczenia wykonawcy (tj. spółki), który może się nimi niewątpliwie posługiwać w innych postępowaniach, np. jako wykazanie spełniania warunku udziału w zamówieniu, którym jest doświadczenie.
Sejm jest już po pierwszym czytaniu projektów nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych. Największe emocje budzi dyskusja nad podniesieniem progu, od którego nie trzeba będzie organizować przetargów oraz problem najniższej ceny, będącej obecnie jedynym kryterium decyzyjnym w większości przetargów.
Cyklem życia produktu, zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych są wszelkie możliwe kolejne fazy istnienia danego produktu, to jest: badanie, rozwój, projektowanie przemysłowe, produkcję, naprawę, modernizację, zmianę, utrzymanie, logistykę, szkolenie, testowanie, wycofanie i usuwanie.
Pismo „Zamawiający. Zamówienia Publiczne w Praktyce” tworzy pierwszą w Polsce „Czarną listę barier dla zamawiających”. Projekt ma na celu zidentyfikowanie przepisów, które utrudniają udzielanie dobrych zamówień publicznych.
Zamówienia przedkomercyjne skupiają się na tych obszarach, gdzie brakuje jakichkolwiek rozwiązań możliwych do komercjalizacji, dzięki czemu w naturalny sposób stymulują innowacje. Na każdym etapie postępowania w trybie zamówienia przedkomercyjnego, zamawiający częściowo finansuje rozwijanie produktu, a jednocześnie na bieżąco kształtuje nowe technologie wspólnie z potencjalnymi wykonawcami.
O należytej realizacji zamówienia publicznego można mówić wówczas, gdy przedmiot świadczenia został wykonany prawidłowo w aspekcie terminu realizacji oraz w aspekcie jakość świadczenia odnoszonej do zakresu świadczenia, wymaganych parametrów technicznych itp. Innymi słowy, zamówienie zrealizowane z należytą starannością to zamówienie wykonane w wymaganym terminie i zgodnie z wymogami umowy odnoszącymi się np. do parametrów technicznych przedmiotu dostawy.
Zamawiający ma obowiązek zwrócenia się do wykonawców o uzupełnienie dokumentów i oświadczeń, gdy nie złożyli oni wymaganych dokumentów lub złożyli dokumenty zawierające błędy. Jednakże istnieją sytuacje, kiedy zamawiający może odstąpić od tego obowiązku.
Kontrola doraźna ma miejsce zwykle po zawarciu przez zamawiającego umowy z wybranym wykonawcą. Jak wynika z praktyki, większość takich kontroli dotyczy postępowań przeprowadzonych przez jednostki sektora finansów publicznych – w tym głównie przez gminy.
Przetarg na modernizację sieci tramwajowej ogłosiły powtórnie władze Grudziądza (woj. kujawsko-pomorskie). Za pierwszym razem postępowanie unieważniono, bo oferty znacznie przekroczyły możliwości budżetu miasta.
Aby wykonawca uniknął zarzutu niewniesienia wadium i wykluczenia na tej podstawie z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, należy pamiętać, że wadium musi zostać prawidłowo wniesione nie tylko w przypadku, gdy dotyczy całego zamówienia, ale też wtedy, gdy ma zabezpieczać poszczególne jego części – w sytuacji gdy zamawiający dopuścił składanie ofert częściowych.
20 śląskich i zagłębiowskich samorządów oraz 41 samorządowych instytucji, spółek i szpitali będzie wspólnie kupować energię - w sumie 193 gigawatogodziny. W czwartek w siedzibie Górnośląskiego Związku Metropolitalnego zawarto porozumienie o grupowym zakupie prądu.
Budowa miejskiego stadionu w Białymstoku, najpoważniejsza w województwie podlaskim inwestycja, została przerwana w 2011 roku. W czerwcu miasto odstąpiło od umowy z wykonawcą z powodu opóźnienia. Trwa przetarg na wyłonienie firmy, która stadion dokończy.
Dynamiczny system zakupów jest to instytucja – wprowadzona do polskiego systemu zamówień publicznych – przenosząca regulacje z dyrektyw unijnych. Należy on do elektronicznych narzędzi dostępnych zamawiającym prowadzącym postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, zmierzające do wyboru oferty.
Gmina zamierza przeprowadzić postępowanie przetargowe na udzielenie dwóch kredytów. Jednego na wyprzedzające finansowanie działań finansowych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, a drugiego na pokrycie własnych należności. Szacunkowa wartość zamówienia każdego z kredytów jest poniżej progu określonego w art. 11 ust. 8 ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych. Natomiast szacunkowa wartość obydwu kredytów łącznie jest powyżej tego progu. Czy przeprowadzenie dwóch postępowań na każdy z kredytów oddzielnie w trybie procedury krajowej nie będzie stanowiło podziału zamówienia w celu pominięcia tzw. procedury europejskiej?
W 2012 roku wejdzie w życie większa część przepisów tzw. ustawy śmieciowej. Oznacza to, iż gminy - którym nowe przepisy przyznały władztwo nad odpadami - muszą wkrótce zacząć przygotowywania się do przejęcia nowych zadań i do wdrożenia przepisów ustawy.
Udzielanie zamówień publicznych podlega kontroli doraźnej prezesa Urzędu Zamówień Publicznych – zarówno uprzedniej jak i następczej. W 2010 r. przeprowadzono łącznie 150 kontroli doraźnych (w tym 35 kontroli zawiadomień), a wartość poddanych im zamówień wyniosła ok. 1,6 mld zł. W 94% kontroli wykazano nieprawidłowości, z czego znaczny odsetek stanowiły naruszenia mogące mieć wpływ na wynik postępowania.
W systemie zamówień publicznych nie ma miejsca dla wykonawców, którzy nierzetelnie wykonują dane zamówienie. Do wykluczenia takiego wykonawcy z postępowania o udzielenie zamówienia nie jest już niezbędne prawomocne orzeczenie sądu.
Czy gmina ma, na podstawie ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznych, obowiązek udostępniać wnioskodawcy faktury VAT oraz protokoły odbioru związane z realizacją zamówienia publicznego?
Zamawiający są zobowiązani sporządzać roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach publicznych. Poniżej omawiamy zakres sprawozdania oraz wskazujemy najczęstsze błędy i nieprawidłowości popełniane przy jego sporządzaniu.
Niewiele jest gmin, które nie mają problemów ze stanem prawnym dróg wydzielonych na skutek podziałów nieruchomości. Nawet jeśli wcześniej, kwestię własności dróg rozstrzygały opierając się na powszechnie aprobowanej przez sądy administracyjne wykładni przepisów, to po wyroku Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w sprawie Bugajny i inni przeciwko Polsce okazało się, iż stosowany dotąd algorytm postępowania nie jest wystarczający dla wydania zgodnych z prawem rozstrzygnięć.
Profesjonalizacja administracji publicznej, na wszystkich jej szczeblach, wymaga od pracowników nieustannego rozwoju i podnoszenia kwalifikacji. Osoby, które na co dzień zajmują się zamówieniami publicznymi, doskonale zdają sobie sprawę, że nie mogą „zostać w tyle”.
Możliwość uzupełnienia dokumentów w przetargach publicznych i wyjaśnienia ich treści to cenny instrument w rękach stron postępowania o udzielenie zamówienia. Dzięki niemu znacznie mniejsza jest liczba wykluczanych wykonawców i odrzucanych ofert – a w konsekwencji unieważnionych postępowań.
Od 11 grudnia 2010 r. obowiązuje rozporządzenie określające wzory protokołów sporządzanych w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego. Po prawie roku – kiedy to zostały znowelizowane przepisy o zamówieniach publicznych – zamawiający mogą nareszcie wykorzystywać wzory dostosowane do nowych regulacji prawnych.
Czynność unieważnienia postępowania w razie wystąpienia określonych przesłanek to zadanie zamawiającego. Zaniechanie przez niego tej czynności wywołuje określone prawem konsekwencje. Dlatego warto przybliżyć przesłanki stanowiące podstawę unieważnienia – w szczególności te, które uległy zmianie w wyniku ostatnich nowelizacji systemu Prawa zamówień publicznych.
Odbiurokratyzowanie postępowań przy zamówieniach o wartości poniżej 14 000 euro ma charakter formalny. Dotyczy braku obowiązku spełniania wymogów związanych z prowadzeniem procedur przetargowych i innych trybów (niekonkurencyjnych), powoływania komisji przetargowej, prowadzenia dokumentacji czy też stosowania odpowiednich formularzy.
Samorządy coraz powszechniej udzielają zamówień na różnego rodzaju kredyty. Standardem stały się zamówienia na bankową obsługę budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Niestety, przy prowadzeniu tych postępowań pojawia się wiele wątpliwości, a analiza specyfikacji istotnych warunków zamówienia pokazuje, że o błędy nie jest trudno.
Nowym rozwiązaniem w systemie zamówień publicznych jest możliwość wypłacania wykonawcom zaliczek na wykonanie zamówienia publicznego. Wprowadzenie do systemu zamówień publicznych możliwości zaliczkowania ponoszonych przez wykonawców wydatków ma się przyczynić do sprawniejszej realizacji zadań i samej umowy w sprawie o udzielenie zamówienia publicznego.
Udzielanie zamówień publicznych podlega kontroli m.in. Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Szczególna uwaga skupiona jest na zamówieniach współfinansowanych ze środków unijnych, o czym świadczy ich liczba. W 2009 roku kontrolą objęto 177 postępowań.
Wadium odgrywa bardzo ważną rolę w procesie udzielania zamówień publicznych. Nie jest to instytucja nowa przy tego typu przedsięwzięciach, jednak w dalszym ciągu interpretacja ustawowych zasad dotyczących wnoszenia, rozliczania i zwrotu tej formy zabezpieczenia oferty rodzi liczne problemy – zarówno po stronie zamawiających jak i wykonawców.
Umowa ramowa to umowa zawarta między zamawiającym a jednym lub większą liczbą wykonawców. Jej celem jest ustalenie warunków dotyczących zamówień publicznych, jakie mogą zostać udzielone w danym okresie – w szczególności cen i (jeżeli zachodzi taka potrzeba) przewidywanych ilości. Wartością umowy ramowej jest łączna wartość zamówień, których zamawiający zamierza udzielić w okresie trwania takiej umowy.
W 2009 r. dokonano wielu istotnych zmian w procedurze zamówień publicznych. Dotyczą one m.in. warunków udziału w postępowaniu, wykluczania z postępowania, rozszerzenia możliwości polegania na zasobach innych podmiotów. Zmieniony został również katalog dokumentów żądanych przez zamawiającego.
Od 1 stycznia 2010 r. zostały ustalone nowe tzw. progi unijne dotyczące zamówień publicznych i średni kurs złotego w stosunku do euro stanowiący podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych. Zmianie uległy też rodzaje dokumentów, których mogą żądać wykonawcy i zamawiający.
W dniu 25 września 2009 r. Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych. Zmianie ulega kilkanaście przepisów. Powodem zmian jest potrzeba dostosowania problematyki zamówień publicznych do aktualnej sytuacji gospodarczej.
Odpowiadamy na wybrane pytania związane z zawieraniem umów w sprawach zamówień publicznych, prowadzeniem przetargów oraz zasadami komunikacji pomiędzy zamawiającym a wykonawcą.
Jednostki samorządu terytorialnego, kupując energię elektryczną, powinny stosować konkurencyjne tryby udzielania zamówień publicznych. W celu umożliwienia wykonawcom przedłożenia prawidłowych i kompletnych ofert istotne jest, aby zamawiający właściwie i w sposób wyczerpujący dokonał opisu przedmiotu zamówienia oraz wskazał jego wielkość lub zakres.
Jakich dokumentów należy wymagać przy podpisaniu umowy kompleksowej? Jak prawidłowo zorganizować przetarg na dostawę energii elektrycznej? Na co jednostki samorządu terytorialnego powinny zwrócić szczególną uwagę przy tego rodzaju przetargach?
Zamawiający może udzielić zamówienia dodatkowego tylko dotychczasowemu wykonawcy usług lub robót budowlanych. Łącznie zamówienia dodatkowe nie mogą przekraczać 50 proc. wartości zamówienia podstawowego. Zamawiający w specyfikacji powinien zamieścić informację o możliwości wystąpienia zamówień uzupełniających.
Dla realizacji tego celu wprowadzone zostały do systemu zamówień publicznych nowe regulacje prawne, które duży nacisk kładą na przyspieszenie procedury udzielenia zamówienia publicznego.Głównym założeniem ostatniej nowelizacji Prawa zamówień publicznych stało się usprawnienie systemu udzielania zamówień.
Budowa dróg i obiektów użyteczności publicznej należy do podstawowych zadań każdej gminy. Szansą na realizację takich inwestycji jest partnerstwo publiczno-prywatne. Jakie korzyści dla obu stron może przynieść taka współpraca?