Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zamówienia publiczne

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W jakim czasie zamawiający powinien wybrać najkorzystniejszą ofertę? Czy może to zrobić w dowolnym dla siebie czasie?
Wykazanie interesu przez potencjalnego wykonawcę nie pozbawia go jego posiadania również na późniejszych etapach postępowania. Okoliczności te zostały w sposób jednoznaczny uregulowane przez KIO w orzeczeniu z dnia 24 listopada 2014 r.
Podczas debaty zorganizowanej przez Związek Pracodawców Stratera Med.pt. „Równość w zamówieniach publicznych – mit czy rzeczywistość?" poruszono kluczowe kwestie dotyczące braku osiągnięć standardów gwarantujących zdrową konkurencję i przejrzystych zasad postępowania w Prawie zamówień publicznych. Podczas rozmowy podkreślono, że wciąż na marginesie pozostają zamówienia publiczne w obszarze usług zdrowotnych. Nie chcemy, aby niezdrowa współpraca szpitali i Wykonawców w obszarze zamówień publicznych miała negatywny wpływ na pacjentów – zaznacza Paweł Woźniak, Członek Zarządu Związku Pracodawców Stratera Med.
Zapraszamy na debatę „Równość w zamówieniach publicznych w sektorze zdrowia – mit czy rzeczywistość?” która odbędzie się 2 grudnia 2015 roku o godz. 14.00 w Polskiej Agencji Prasowej w Warszawie. Głównym organizatorem jest Związek Pracodawców Stratera Med. Infor.pl jest patronem medialnym wydarzenia.
Zasadą jest możliwość powierzenia wykonania części zamówienia podwykonawcom. Wykonawca może korzystać z tego uprawnienia w sposób dowolny, chyba że zamawiający ograniczy taką możliwość.
Ustawa o PPP nie musi być jedyną podstawą prawną dla projektów partnestwa publiczno-prywatnego. Takie przedsięwzięcia można także realizować na podstawie innych ustaw, zwłaszcza o gospodarce komunalnej i gospodarce nieruchomościami.
Czy starostwo powiatowe może zakupić samochód osobowy w leasingu (operacyjnym) na podstawie procedury do 30.000 euro? Na ile lat może zostać zawarta umowa leasingu? Jaki jest najdłuższy możliwy termin trwania umowy leasingu nie naruszający przepisy Prawo zamówień publicznych? Czy zapytanie ofertowe może przewidywać możliwość rozliczenia w ramach leasingu "stary" samochód, który ma być zastąpiony przez samochód leasingowany?
Samo uczestniczenie wykonawcy w czynnościach związanych z przygotowaniem postępowania nie stanowi wystarczającej przesłanki wykluczenia takiego wykonawcy z postępowania. Konieczne jest stwierdzenie, że jego udział w postępowaniu powoduje utrudnienie uczciwej konkurencji.
To na zamawiającym spoczywa obowiązek wyjaśnienia przyczyn, które zdecydowały o odrzuceniu oferty, czy też wykluczeniu wykonawcy z postępowania. W jaki sposób zamawiający winien uzasadnić odrzucenie oferty wykonawcy?
Krajowa Izba Odwoławcza przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych w wyroku z dnia 13 kwietnia 2015 r. stwierdziła, iż: „obowiązkiem zamawiającego jest konieczność zbadania, czy informacje zastrzeżone przez wykonawcę jako tajemnica przedsiębiorstwa, w świetle przepisu art. 11 ust. 4 u.z.n.k., w istocie tak należy zakwalifikować.”
Czy Wykonawca może polegać na doświadczeniu wykładowców wykazując spełnianie warunków wiedzy i doświadczenia i tym samym dysponowanie osobami zdolnymi do wykonania zamówienia?
Czy postępowanie dotyczące zamówień publicznych może zostać częściowo unieważnione? Krajowa Izba Odwoławcza przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych uznała, iż: „poszczególne części zamówienia, są w istocie odrębnie kontraktowanymi i finansowanymi zamówieniami, które łączy jedynie ten sam przedmiot i tożsame wszczęcie procedury przetargowej i pewne jej elementy, a których wartość szacuje się łącznie jedynie na potrzeby ich odniesienia do progów stosowania odpowiednich przepisów.
Zarówno w orzecznictwie jak i doktrynie przyjmuje się, że oczywista omyłka pisarska polegająca na przekręceniu, opuszczeniu wyrazu, błędzie logicznym lub pisarskim powinna być możliwa do poprawienia bez odwoływania się do innych dokumentów. W ocenie Krajowej Izby Odwoławczej poprawienie niedokładności, które widoczne są dla każdego nie wywołuje zmiany treści merytorycznej oświadczenia woli złożonego przez wykonawcę.
Jakie konsekwencje dla wykonawcy rodzą nieprecyzyjne zapisy SIWZ? Czy niejasne wymogi mogą prowadzić do odrzucenia oferty czy też wykluczenia wykonawcy z postępowania.”
Czy przedłożenie przez wykonawcę nieprawdziwych informacji w swojej ofercie, zawsze będzie skutkowało jego wykluczeniem?
Ogłosiliśmy przetarg na organizację szkolenia zgodnie z PZP. W SIWZ określiliśmy warunki udziału w postępowaniu. Jednym z warunków było zapewnienie trenerów z wykształceniem minimum średnim. Do przetargu przystąpiły 2 firmy. Jedna firma w ofercie napisała, że szkolenie przeprowadzi wykładowca: pan X posiadający wykształcenie: mistrz spawacz. Poprosiliśmy więc o wyjaśnienie czy ten pan posiada wykształcenie średnie bo taki był warunek.
Odwołujący składając ofertę oświadczył, że realizując zamówienie nie będzie korzystał ze wsparcia podmiotu trzeciego. Następnie dokonał zmiany złożonej uprzednio oferty deklarując, że będzie korzystał z pomocy podwykonawców wskazując podmiot, którego wiedza i doświadczenie stanowić będzie gwarancje prawidłowego wykonania zamówienia. W ocenie zamawiającego działanie to skutkowało niezgodnością oferty z ustawa Pzp i stanowiło tym samym podstawę do odrzucenia oferty odwołującego. Sprawę rozstrzygnęła Krajowa Izba Odwoławcza.
Zamawiający dokonał szacowania wartości na dostawę na wartość np. 780.000 zł. Czy w sytuacji kiedy cena z ofertą najkorzystniejszą przewyższa kwotę jaką zamawiający przeznacza na sfinansowanie zamówienia, ale zamawiający jest w stanie zwiększyć kwotę do ceny najkorzystniejszej oferty, to może to uczynić również w sytuacji gdy wartość tej oferty netto to kwota 900.000 zł (a więc wartość wskazująca na przetarg unijny)?
Problematyka uzupełnienia dokumentów przez wykonawcę kształtowała się w orzecznictwie dość niejasno. Sytuację powinien zmienić najnowszy wyrok KIO z grudnia 2014 r.
Jedną z głównych zmian proponowanych w projekcie nowej ustawy o PZP, jest uelastycznienie i uproszczenie postępowania formalnego. Zmniejszyć ma się liczba obciążeń na etapie ubiegania się o udzielenie zamówienia m.in. dzięki wprowadzeniu jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia.
Przepisy rozporządzenia w sprawie dokumentów, jakich zamawiający może zadąć od wykonawcy w celu wykazania spełniania warunku udziału w postępowaniu dotyczącego sytuacji ekonomicznej i finansowej nie ustanawiają hierarchii dokumentów, jakie może złożyć wykonawca w celu udowodnienia, że spełnia warunki udziału w postępowaniu o udzielnie zamówienia publicznego.
Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli została złożona przez wykonawcę niezaproszonego do składania ofert. W jakich sytuacjach ma zastosowanie ten przepis?
Czy po upływie terminu składania ofert wykonawca nie może zmienić już swojej oferty? Jakie stanowisko w tym zakresie zajmuje Krajowa Izba Odwoławcza?
Nowelizacja ustawy Pzp z dnia 29 sierpnia 2014 r. zmieniła zasady udzielania zamówień na usługi niepriorytetowe. Powstają w związku z tym wątpliwości co do możliwości składania odwołań na czynności zamawiającego podjęte w tej nowej procedurze.
Kwota na sfinansowanie zamówienia i szacunkowa kwota zamówienia są zazwyczaj tożsame, ale może zdarzyć się również tak, że są inne. Którą kwotę należy w takim razie brać pod uwagę przy ocenie rażąco niskiej ceny?
Czy możliwe jest wykluczenie z postępowania wykonawcy, przedkładającego fałszywe informacje? Przyjrzyjmy sie orzecznictwu.
Czy wiesz, że 90% spraw o naruszenie dyscypliny finansów publicznych dotyczy kierowników jednostek sektora finansów publicznych?
Już za niecały miesiąc, 20 października 2014 na Stadionie Narodowym odbędzie się konferencja PROCON/POLZAK 2014, największe i najważniejsze tegoroczne wydarzenie dla branży zakupowej w Polsce. Wśród prelegentów znajdują się eksperci i praktycy z wieloletnim doświadczeniem w dziedzinie zarządzania zakupami i łańcuchem dostaw. Na stronie internetowej www.konferencja-procon.pl opublikowany został szczegółowy program wydarzenia.
Sprzedaż działki w drodze bezprzetargowej nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym na rzecz użytkowników wieczystych. Czy transakcja ta jest zwolniona z VAT?
W ogłoszeniu o udzieleniu zamówienia zamawiający podaje liczbę ofert odrzuconych. Jeżeli zamawiający wykluczył wykonawcę z postępowania i w konsekwencji jego ofertę uznaje się za odrzuconą to należy podać w ogłoszeniu o udzieleniu zamówienia liczbę 1 (tego wykonawcę który został wykluczony) czy 0? Analogicznie czy w protokole PN należy wpisać wykonawcę wykluczonego zarówno w pozycji: wykonawcy wykluczeni i w pozycji: oferty odrzucone? Czy tylko w pozycji wykonawcy wykluczeni?
Definicja "ceny" w ustawie - Prawo zamówień publicznych zmienia się w związku z ustawą o informowaniu o cenach towarów i usług. Nowe przepisy wejdą w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Zamawiający nie ma podstaw do żądania poświadczenia przez wykonawcę za zgodność z oryginałem złożonych w toku prowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego samodzielnie pobranych wydruków komputerowych aktualnych informacji o podmiotach wpisanych do Krajowego Rejestru Sądowego oraz zaświadczeń z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.
Dla zachowania terminu wniesienia odwołania konieczne jest jego doręczenie w wymaganym terminie Prezesowi Krajowej Izby Odwoławczej. Odwołanie wnosi się w formie pisemnej albo elektronicznej opatrzonej bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.
Tajemnicą przedsiębiorstwa są nieujawnione do wiadomości publicznej informacje techniczne, technologiczne, handlowe lub organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności. Nie można za tajemnicę uznać informacji powszechnie znanej, do której dostęp ma szeroki krąg osób.
Ogólnoeuropejski standard faktury elektronicznej ma zacząć obowiązywać od 2017 r. Parlament Europejski przegłosował dyrektywę w sprawie fakturowania elektronicznego w zamówieniach publicznych.
W przypadku, gdy zamawiający jest podmiotem, na rzecz którego roboty budowlane, dostawy lub usługi wskazane w odpowiednim wykazie zostały wcześniej wykonane, wykonawca nie ma obowiązku przedkładania dowodów, o których mowa w Rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 lutego 2013 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane.
To zamawiający, a nie wykonawca wprowadza poprawki do oferty. Pomimo iż czynności te powinny być podjęte przez samego zamawiającego (bez udziału wykonawcy), to dokonanie poprawek może, a czasem nawet powinno być poprzedzone wyjaśnieniami treści oferty, dokonanymi na podstawie art. 87 ust. 1 p.z.p.
Nie wszystkie zamówienia, których przedmiotem jest wykonanie usług, mogą być oceniane przy zastosowaniu innych niż cena kryteriów oceny. Zgodnie z zakazem stosowania kryteriów podmiotowych niedopuszczalne jest bowiem stosowanie np. kryterium doświadczenia.
Nowelizacja ustawy - Prawo zamówień publicznych wejdzie w życie w ciągu dwóch tygodni. Zmiany są bardzo ważne dla świata nauki.
Umowa o podwykonawstwo to umowa w formie pisemnej o charakterze odpłatnym, której przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane stanowiące część zamówienia publicznego, zawarta między wybranym przez zamawiającego wykonawcą a innym podmiotem (podwykonawcą), a w przypadku zamówień publicznych na roboty budowlane także między podwykonawcą a dalszym podwykonawcą lub między dalszymi podwykonawcami.
Pod koniec roku 2013 weszła w życie znowelizowana ustawa Prawo zamówień publicznych dotycząca podwykonawców. W marcu 2014 roku w Sejmie zakończyły się prace nad kolejną nowelizacją związaną z podniesieniem progu, od którego trzeba rozpisywać przetarg.
Dziś główną bolączką zamówień publicznych w Polsce jest kryterium najniższej ceny, często stosowane jako jedyne kryterium w przetargu. Według prezesa NIK-u rezygnacja z kryterium najniższej ceny powinna poprawić sytuację. Tylko ceną można nadal kierować się jedynie w przypadku najprostszych, małych inwestycji.
Weryfikacja spełnienia warunku posiadania przez wykonawcę opłaconej polisy napotyka wiele praktycznych problemów i wątpliwości. Jednym z nich jest rozstrzygnięcie, czy dokonanie zapłaty za pierwszą składkę jest wystarczające, aby uznać, iż warunek określony przez zamawiającego w specyfikacji został spełniony.
W czasie X Dnia Otwartego Zamówień Publicznych omówiono bieżące problemy związane z nowelizacją oraz codzienną praktyką stosowania ustawy Prawa zamówień publicznych. Organizator wydarzenia – firma szkoleniowa i doradcza APEXnet przygotowała również specjalny raport pt. „Świadomość i postawy wobec podniesienia progu bagatelności w zamówieniach publicznych” opracowany w oparciu o dane uzyskane w badaniu APEXnet oraz Interaktywnego Instytutu Badań Rynkowych.
Czy podwyższenie progu bagatelności w zamówieniach publicznych może dla niektórych osób oznaczać utratę pracy? Raport firmy szkoleniowej i doradczej APEXnet, „Świadomość i postawy wobec podniesienia progu bagatelności w zamówieniach publicznych” pokazuje, iż osoby zajmujące się zamówieniami publicznymi raczej nie mają takich obaw.
Przy ocenie, czy zamawiający wyznaczył odpowiedni termin na uzupełnienie dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu, należy brać pod uwagę także okoliczności, że obowiązkiem wykonawcy jest złożenie kompletnego wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu (oferty), zawierającego wszystkie oświadczenia i dokumenty wymagane przez Zamawiającego w ogłoszeniu o zamówieniu.
Sam fakt, że jeden z oferentów zaproponował znacznie niższą ceną od innych oferentów, nie skutkuje automatycznie, stwierdzaniem, iż zaoferowana przez niego cena jest rażąco niska. Zgodnie ze stanowiskiem Krajowej Izby Odwoławczej zamawiający winien badać, czy indywidualna sytuacja potencjalnego wykonawcy, pozwala mu wykonać zamówienie za tak niską kwotę.
APEXnet i Infor.pl zapraszają do udziału w kolejnej edycji wyjątkowej konferencji, której celem jest omówienie obszarów odpowiedzialności spoczywających na najważniejszych osobach podejmujących decyzje w urzędzie w zakresie wybranych, newralgicznych i najczęściej kontrolowanych obszarów. Konferencja będzie okazją do rozmowy z ekspertami i uzyskania porady, a także dyskusji i wymiany doświadczeń z osobami o podobnych zainteresowaniach zawodowych.
Projekt nowelizacji Prawa zamówień publicznych ma przede wszystkim podnieść próg wartości zamówienia, powyżej którego trzeba ogłaszać przetarg. Projekt ten trafił do trzeciego czytania w Sejmie. Poprawki wprowadziła także Komisja Gospodarki. Przedsiębiorcy woleliby jednak, by zamiast kolejnych nowelizacji napisano Prawo zamówień publicznych od nowa.
Stosując odpowiednio wykładnię prawa należy zastanowić się co oznacza pojęcie „uchylenie się od zawarcia umowy”. Otóż takie stanowisko zajął Sąd Najwyższy w wyroku z 9 maja 2001 r. (sygn. akt II CKN 440/00; OSNC 2001/12/85), w którym stwierdzono, iż „za uchylenie się od zawarcia umowy należy rozumieć tylko bezpodstawną odmowę jej zawarcia.