REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Budżet, Gospodarka komunalna

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zimowe obowiązki samorządów

Samorządy sporo zaoszczędziły dzięki temu, że tegoroczna zima przyszła dość późno. Jednak styczeń przypomniał, że ta pora roku wiąże się z dodatkowymi obowiązkami. Dotyczy to zwłaszcza zarządców dróg i budynków komunalnych.

Na Mazowszu janosikowe może być większe niż unijne dotacje

W latach 2014-2020 janosikowe, czyli podatek jaki ma zapłacić Mazowsze może być wyższe niż unijne wsparcie dla tego regionu - poinformował we wtorek marszałek Mazowsza Adam Struzik. Dodał, że nawet najbardziej gospodarny region tego nie wytrzyma.

Zwrot bonifikaty musi być proporcjonalny do niewydanej kwoty

Osoba, która przed upływem pięciu lat sprzedała mieszkanie wykupione od gminy i wydała na nowe lokum jedynie część uzyskanych pieniędzy, musi zwrócić tylko odpowiednią część bonifikaty - uznał w czwartkowej uchwale Sąd Najwyższy.

Kontrola postępowania z odpadami komunalnymi

Do zadań własnych gminy w zakresie zapewnienia czystości i porządku na jej terenie i tworzenia warunków niezbędnych do ich utrzymania należy m.in. nadzór nad gospodarowaniem odpadami komunalnymi, w tym nad realizacją zadań powierzonych podmiotom odbierającym odpady komunalne od właścicieli nieruchomości.

REKLAMA

Sejm uchwalił budżet na 2012 r.

Sejm uchwalił w piątek ustawę budżetową na 2012 r. z deficytem nieprzekraczającym 35 mld zł. Premier Donald Tusk chwali ustawę m.in. za to, że chroni ludzi przed nadmiernym drenażem kieszeni. Opozycja uważa, że największe koszty poniosą najbiedniejsi.

Kontrola postępowania z odpadami komunalnymi

Do zadań własnych gminy w zakresie zapewnienia czystości i porządku na jej terenie i tworzenia warunków niezbędnych do ich utrzymania należy m.in. nadzór nad gospodarowaniem odpadami komunalnymi, w tym nad realizacją zadań powierzonych podmiotom odbierającym odpady komunalne od właścicieli nieruchomości.

Prezydent Płocka: w budżecie miasta nie ma finansowania in vitro

Prezydent Płocka Andrzej Nowakowski (PO) w wydanym w poniedziałek oświadczeniu podkreślił, że w budżecie miasta na 2012 r. nie ma zapisów o finansowaniu zabiegów in vitro, są natomiast zarezerwowane środki na różnorodne programy profilaktyczne.

Zaczyna się rewolucja. Śmieciowa oczywiście!

I żaden porzucony śmieć nie może już leżeć spokojnie w rowie czy w lesie. Kiedy tylko gminy wprowadzą nowe systemy zagospodarowania odpadów - każdy z nas ma szansę na niezaśmiecony krajobraz za oknem. Nowe rozwiązania promują czystość i odpowiedzialność gmin za wszystkie odpady z całego terenu gminy i od każdego mieszkańca.

REKLAMA

Ustawa śmieciowa - analiza przepisów

W 2012 roku wejdzie w życie większa część przepisów tzw. ustawy śmieciowej. Oznacza to, iż gminy - którym nowe przepisy przyznały władztwo nad odpadami - muszą wkrótce zacząć przygotowywania się do przejęcia nowych zadań i do wdrożenia przepisów ustawy.

Zostało niewiele czasu na przedłożenie projektów budżetów

Do 15 listopada 2011 r. organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego ma obowiązek przedłożyć radzie lub sejmikowi oraz regionalnej izbie obrachunkowej projekt uchwały budżetowej na 2012 rok.

Projekt planu finansowego i plan finansowy samorządowej jednostki budżetowej na rok 2012

Zbliża się termin opracowywania przez kierowników samorządowych jednostek budżetowych projektów oraz planów finansowych na rok 2012. Jakie zasady i terminy obowiązują w tym zakresie?

Kontrowersje wokół opłaty za gospodarowanie odpadami

Harmonogram przebudowy systemu gospodarowania odpadami oraz zakres zadań nałożonych na samorządy mogą spowodować, że reforma śmieciowa się nie powiedzie. Problemy pojawiają się już na etapie wyboru zasad naliczania opłat, jakie będą ponosić mieszkańcy.

Rozliczenie wydatków budżetowych

Czy w budżecie jednostki samorządu terytorialnego zwroty niewykorzystanych przez jednostki budżetowe środków na wydatki można ująć (dla zachowania czystości faktycznie wykorzystanych środków) zapisem ujemnym: Wn 223 i Ma 133? Czy należy zaksięgować je po przeciwnych stronach, czyli Wn konto 133 i Ma konto 223? Wówczas dla ustalenia wysokości wykorzystanej dotacji na wydatki należy odjąć zwroty. Który sposób jest prawidłowy?

Budżet zadaniowy – aspekty wdrożeniowe i księgowe

Tematyka budżetowania zadaniowego budzi wiele zainteresowania i wątpliwości, tym bardziej że od 1 stycznia 2012 r. zakładowy plan kont powinien zapewniać ewidencję wykonania budżetu w układzie zadaniowym.

Rozliczanie podatków przez organy podatkowe jednostek samorządu terytorialnego

Jakie zadania należą do komórki organizacyjnej w urzędzie gminy prowadzącej rachunkowość podatków? Jak prawidłowo udokumentować przypisy, odpisy oraz zwroty podatków, a jak wygaśnięcie zobowiązania podatkowego?

Samorządom nie wolno naruszać rynkowej konkurencji

Wykorzystywanie przez samorządy i spółki będące ich własnością swojej pozycji na rynku usług komunalnych wiąże się nie tylko z zakłóceniem konkurencji lokalnej gospodarki, lecz także wpływa na kondycję całego rynku. Zagrożone jest też konsekwencjami finansowymi i prawnymi.

Szczególne zasady wykonywania budżetu samorządowego

Niektóre dochody samorządów muszą być klasyfikowane i wydawane w ściśle określony sposób. Wpływy te i cele, na jakie mogą być przeznaczone, określają ustawy odrębne od przepisów ustawy o finansach publicznych.

Wykup mieszkania będącego własnością gminy

Lokatorzy wynajmujący gminne mieszkania mają szansę stać się ich właścicielami wykupując je po znacznie niższych niż rynkowe cenach. Pamiętać jednak należy o tym, że także po wykupie mieszkania, na nowym właścicielu ciążyć będą zobowiązania, których przestrzeganie urzędnicy gminni będą stanowczo egzekwować.

Wywłaszczenie na rzecz samorządu

Realizacja celu publicznego często nie jest możliwa z uwagi na lokalizację nieruchomości prywatnych na terenie planowanych inwestycji. W takiej sytuacji racjonalnym rozwiązaniem jest wywłaszczenie właścicieli nieruchomości prywatnych na rzecz podmiotu publicznego.

Błędy w sprawozdaniach o wydatkach strukturalnych za 2010 r.

Mimo że sprawozdania dotyczące wydatków strukturalnych w 2011 r. sporządzane były nie po raz pierwszy, to nadal stwierdza się w nich wiele błędów. W artykule opisano najczęściej występujące uchybienia oraz wskazano, jak poprawnie sporządzać te sprawozdania.

Zmiana taryfy za wodę i odprowadzanie ścieków

W cenie za wodę i ścieki można kalkulować tylko te koszty inwestycyjne, które wynikają z wieloletnich planów rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych. Plany takie mają obowiązek przygotowywać przedsiębiorstwa dostarczające wodę i odbierające ścieki. Natomiast zatwierdzają je rady gminy.

Informacje składane przy prywatyzacji mienia komunalnego

Mienie komunalne zgodnie z ustawą o samorządzie terytorialnym to własność gminy (miasta) oraz inne prawa majątkowe należące do gminy (miasta), związków do których należy dana gmina (miasto) oraz mienie innych gminnych osób prawnych, w tym przedsiębiorstw.

Zatwierdzanie wykonania samorządowego budżetu

Decyzję w sprawie absolutorium za 2010 rok dla zarządu jednostki samorządu terytorialnego radni muszą podjąć do 30 czerwca 2011 r. Po raz pierwszy odbywać się to będzie w całości na podstawie ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Wpływ na decyzję o absolutorium będą miały także ubiegłoroczne wybory samorządowe.

Regionalny Zakład Zagospodarowania Odpadów - etapy realizacji inwestycji

W 2008 roku 14 gmin z powiatu gnieźnieńskiego i wrzesińskiego zawarło porozumienie międzygminne, którego celem była budowa Regionalnego Zakładu Zagospodarowania Odpadów. Przedstawiamy główne etapy projektu oraz źródła finansowania inwestycji.

Remont alejek i chodników

Czy remont alejek i chodników można sfinansować z wydatków bieżących? Remont będzie polegał na zerwaniu starej nawierzchni asfaltowej, korytowaniu podłoża, utwardzaniu i położeniu nowej nawierzchni z kostki brukowej. Alejki, chodniki i drogi dojazdowe w parku wokół budynków domu pomocy społecznej pozostaną w tych samych miejscach, prace nie będą dotyczyć nowych odcinków, ale remontu już istniejących. Według kosztorysu inwestorskiego wartość remontu to ok. 360 000 zł. Czy zadanie to można sfinansować z bieżących środków, czy raczej powinno być sfinansowane ze środków na inwestycje?

Zatwierdzanie wykonania budżetu samorządowego – obowiązki komisji rewizyjnej

Do końca maja zarząd jednostki samorządu terytorialnego ma obowiązek przedstawić radzie lub sejmikowi województwa sprawozdanie finansowe za 2010 rok. Rozpatruje je komisja rewizyjna, która m.in. na podstawie tego sprawozdania musi przygotować do 15 czerwca 2011 r. wniosek w sprawie absolutorium dla zarządu.

Finansowanie inwestycji przy nowej definicji długu

Przepisy o nowej definicji długu są najprawdopodobniej niekonstytucyjne. Jednak zanim Trybunał Konstytucyjny zajmie się nimi, samorządy muszą szukać takich sposobów finansowania inwestycji, które nie powiększają zadłużenia liczonego według nowych zasad. Jedną z takich możliwości są obligacje przychodowe.

Finansowanie konserwacji oświetlenia niebędącego własnością gminy jako pomoc publiczna

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów rozwiał wątpliwości dotyczące uznania za pomoc publiczną finansowania modernizacji i konserwacji oświetlenia, niebędącego własnością gminy.

Plany ostrożnościowe i naprawcze w samorządzie

Zmiana definicji długu spowodowała, że już kilkadziesiąt samorządów jest zagrożonych przekroczeniem dopuszczalnego poziomu zadłużenia, a ich liczba może się zwiększyć. Samorządy te muszą wdrożyć programy ostrożnościowe i naprawcze.

Granice zadłużania się samorządów

Bardzo trudno w sposób jednoznaczny określić, gdzie leży granica długu, do jakiej mogą zadłużać się samorządy, aby nie utracić zdolności do bieżącego obsługiwania zobowiązań wobec społeczności lokalnej, kredytobiorców oraz innych wierzycieli, w tym dostawców dóbr i usług, a jednocześnie nie ograniczać możliwości swojego rozwoju.

Jak samorządy mogą przygotowywać się do nowej perspektywy finansowej

W nowej perspektywie finansowej 2014–2020 nie będzie tak dużych środków finansowych na inwestycje w samorządach jak obecnie. Dlatego warto już dziś poznać wymagania unijne i krajowe związane z przyszłą perspektywą, by lepiej przygotować się do ubiegania się o dotacje.

Ustawa okołobudżetowa istotna dla samorządów

Więcej czasu na przyjęcie budżetów samorządowych na 2011 rok, niższe janosikowe oraz nowe zasady przekazywania samorządom nieruchomości z zasobu Agencji Nieruchomości Rolnych, a także wzrost stawek VAT to najważniejsze, ale nie jedyne zmiany, jakie weszły w życie wraz z przepisami okołobudżetowymi.

Klasyfikacja tytułów dłużnych zaliczanych do państwowego długu publicznego

Ustawa o finansach publicznych nałożyła na Ministra Finansów obowiązek określenia szczegółowego sposobu klasyfikacji tytułów dłużnych zaliczanych do państwowego długu publicznego, w tym do długu Skarbu Państwa, przy uwzględnieniu podstawowych kategorii przedmiotowych i podmiotowych zadłużenia oraz okresów ich zapadalności.

Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny jest odpadem ( cz.3)

Stworzony w Polsce w 2005 roku system dotyczący postępowania ze zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym ( ZSEE) oparty jest na czterech grupach podmiotów.

Pożyczki z budżetu państwa dla jednostek samorządu

Od początku bieżącego roku obowiązuje nowe Rozporządzenie Ministra Finansów z 23 grudnia 2010 r. w sprawie pożyczek z budżetu państwa udzielanych jednostkom samorządu terytorialnego w ramach postępowań ostrożnościowych lub naprawczych.

Zmiany w klasyfikacji budżetowej

Od 1 stycznia 2011 r. obowiązują zmiany wprowadzone do rozporządzenia w sprawie klasyfikacji budżetowej. Jakie nowe podziałki wprowadzono, jakie uchylono, a jakie otrzymały nowe brzmienie?

Zaciąganie zobowiązań na okres dłuższy niż rok a zasada roczności budżetu JST

Czy jednostka może zakupić dostęp do systemu informacji prawnej na 3 lata? Czy nie będzie to stanowiło naruszenia dyscypliny finansów publicznych? Jakie konto i jaki paragraf klasyfikacji budżetowej należy zastosować?

Zbliża się termin likwidacji gospodarstw pomocniczych i części zakładów budżetowych

Do końca 2010 roku samorządy muszą zlikwidować gospodarstwa pomocnicze oraz część zakładów budżetowych. Pozostaną po nich zadania, które po 1 stycznia 2011 r. nadal muszą być realizowane. Czasu na wybór nowej formy ich prowadzenia nie zostało wiele, tym bardziej że samo przygotowanie przekształcenia może potrwać kilka miesięcy.

Naruszenie dyscypliny finansów publicznych – zmiany w 2010 r.

Do najistotniejszych zmian w 2010 r. dotyczących naruszenia dyscypliny finansów publicznych należy zaliczyć m.in. rozszerzenie katalogu czynów stanowiących naruszenie dyscypliny finansów publicznych o niesporządzenie lub nieprzekazanie w terminie sprawozdania z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowania oraz o zaniechanie prowadzenia audytu wewnętrznego w jednostce sektora finansów publicznych do tego zobowiązanej.

Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny jest odpadem ( cz.2)


W Ustawie o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym szczegółowo zdefiniowane i opisane zostały prawa i obowiązki przedsiębiorców wprowadzających sprzęt na rynek, użytkowników sprzętu, podmiotów zbierających zużyty sprzęt, prowadzących działalność  w zakresie przetwarzania i odzysku (w tym recyklingu), organizacji odzysku oraz zadania Inspekcji Ochrony Środowiska.

Obowiązki samorządu związane z okresem zimowym

Zima i związane z tą porą roku ujemne temperatury oraz opady śniegu to czas wytężonego wysiłku organizacyjnego i finansowego dla niektórych podmiotów wchodzących w skład sektora samorządowego. Dotyczy to zwłaszcza zarządców dróg i budynków komunalnych.

Sprawozdawczość w operacjach finansowych JST (2)

W dzisiejszym temacie dnia omówimy kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań i należności Skarbu Państwa z tytułu wykonywania przez jednostki samorządu terytorialnego zadań zleconych - Rb-ZN

JESSICA i JASPERS w świetle prac nad budżetem UE

Polska potrzebuje inwestycji, ale pojawia się pytanie gdzie na to znaleźć niezbędne pieniądze? Jak regiony naszego kraju mogą sfinansować swoje potrzeby?

Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny jest odpadem ( cz.1)

Od 2005 r. , po wejściu Ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, gminy muszą  wspierać powstawanie systemu selektywnej zbiórki „elektrośmieci”.

Sprawozdawczość w operacjach finansowych JST (1)

Zgodnie z nową ustawą o finansach publicznych wszystkie jednostki sektora finansów publicznych, niezależnie od formy organizacyjno–prawnej, muszą sporządzać sprawozdania na podstawie jednego, wspólnego rozporządzenia.

Ile środków dostaną samorządy w 2011 r.

Minister Finansów poinformował gminy, powiaty i województwa o planowanej na przyszły rok wysokości subwencji ogólnej i wpłat jednostek samorządu terytorialnego do budżetu państwa oraz ich udziałów w podatkach dochodowych.

Zbliża się termin przedłożenia projektów budżetów

Projekt uchwały budżetowej na 2011 rok po raz pierwszy należy przygotować według zasad przewidzianych w ustawie z 27 sierpnia z 2009 r. o finansach publicznych. Dotyczy to nie tylko trybu prac nad projektem uchwały budżetowej i trybu uchwalania budżetu, lecz przede wszystkim opracowania wieloletniej prognozy finansowej i jej wpływu na podstawowe wielkości budżetu.

Nakaz usunięcia odpadów z nieruchomości

Niemal każda gmina w mniejszym lub większym stopniu boryka się z problemem nielegalnego składowania (rzadziej: magazynowania) odpadów w miejscach do tego nieprzeznaczonych. Często ustalenie sprawcy naruszenia prawa stwarza poważne trudności praktyczne.

Nowa ustawa o PPP a ustawa o koncesjach

Tak zwana „nowa” ustawa z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym weszła w życie 27 lutego 2009 roku. Zastąpiła ona „martwą” w praktyce ustawę z dnia 28 lipca 2005 roku, na podstawie której nie zostało przeprowadzone dosłownie żadne przedsięwzięcie z udziałem partnera publicznego i prywatnego.

Są sprawdzone metody gospodarowania odpadami

W 25 krajach Unii Europejskiej na składowiska odpadów komunalnych trafia rocznie połowa wszystkich odpadów. Druga połowa jest utylizowana. Niestety, te statystyki nie dotyczą Polski. Ciągle trwają prace nad zmianami legislacyjnymi, które mają ułatwić gminom gospodarowanie odpadami.

REKLAMA