REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dyrektor, Urzędnicy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Czy dyrektor szkoły gminnej może wydać decyzję o umorzeniu należności czynszowej

Szkoła podstawowa wynajmowała osobie fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą pomieszczenia na sklepik dla uczniów. Osoba ta zachorowała, a następnie przeszła na rentę, likwidując działalność. Za okres prowadzenia tej działalności pozostały zaległości czynszowe w kwocie ponad 5000 zł. Były najemca wystąpił do dyrektora szkoły o ich umorzenie. Czy należność tę można umorzyć na podstawie Ordynacji podatkowej, jeśli rada gminy nie upoważniła dyrektora szkoły do umarzania należności na podstawie uofp, ponieważ dotąd nie było takiej konieczności?

Kogo może upoważnić dyrektor urzędu do podpisywania dokumentów

Czy do podpisywania skierowań do pracy, wezwań w sprawie propozycji pracy lub innej sprawy, w której urząd pracy wzywa osobę bezrobotną potrzebne jest upoważnienie starosty na podstawie art. 9 ust. 7 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, biorąc pod uwagę fakt, że jeśli wzywana osoba bezrobotna nie zgłosi się w terminie określonym w wezwaniu lub odmówi propozycji pracy lub nie tylko, traci status osoby bezrobotnej na podstawie art. 33 ust. 4 ww. ustawy? Czy w tym przypadku wystarczy upoważnienie dyrektora urzędu?

Organizacja tygodnia pracy

W zależności od warunków pracy szkoły, zajęcia dydaktyczno-wychowawcze mogą być realizowane przez pięć lub sześć dni w tygodniu (§ 4 rozporządzenia w sprawie organizacji roku szkolnego).

Dyrektor odpowiedzialny za realizację kształcenia specjalnego

Za dostosowanie edukacji dla uczniów z niepełnosprawnością odpowiada dyrektor szkoły. Taki obowiązek przewiduje nowelizacja ustawy o systemie oświaty.

REKLAMA

Pełnienie obowiązków dyrektora szkoły przed konkursem

Komu powierza się pełnienie obowiązków dyrektora szkoły do czasu jego wyboru w drodze konkursu? Czy obowiązki dyrektora można czasowo powierzyć jakiemukolwiek nauczycielowi danej szkoły?

Wynagrodzenie dyrektora niepublicznego przedszkola z dotacji

Wynagrodzenie dyrektora niepublicznego przedszkola może zostać pokryte z otrzymanej dotacji. Dyrektor sam może ustalić sobie wysokość swojego wynagrodzenia, jednak – jak wskazuje MEN – dla rzetelnego rozliczenia wynagrodzenia zasadne jest ujawnienie jego wysokości.

Dodatkowy urlop wypoczynkowy pracownika korpusu służby cywilnej

Dodatkowy urlop pracownikom korpusu służby cywilnej przyznaje ustawa z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz.U. 2008 nr 227 poz. 1505 z późn. zm). Tym urzędnikom oprócz „podstawowego” urlopu wypoczynkowego przysługują dodatkowe dni wolne w wymiarze wynoszącym po 5 latach zatrudnienia w służbie cywilnej 1 dzień. Urlop ten wzrasta z każdym rokiem pracy o 1 dzień aż do osiągnięcia 12 dni.

Dni wolne od pracy w 2014 roku

Poznaj dni wolne od pracy w 2014 r. Prawo przewiduje 13 wolnych dni świątecznych oraz niedziele.

REKLAMA

Jaka jest wysokość składek na ubezpieczenie społeczne urzędników?

Pracownicy i urzędnicy służby cywilnej oraz pracownicy urzędów państwowych podlegają ubezpieczeniom społecznym. Wysokość składki na ubezpieczenie emerytalne, rentowe i chorobowe jest jednakowa dla wszystkich ubezpieczonych.

Czy pracownicy urzędów państwowych mają prawo do wcześniejszej emerytury?

Pracownicy urzędów państwowych mają prawo do wcześniejszego przechodzenia na emeryturę. W jakim wieku przysługują tym pracownikom prawo do wcześniejszych świadczeń?

Zatrudnianie urzędników i awanse - zmiany

Jak zmieni się system awansów i czasowego zatrudniania urzędników od 1 września 2013 r.? Czy będzie można zatrudniać doradców bez limitu?

Elastyczny czas pracy w służbie cywilnej

Elastyczny czas pracy w służbie cywilnej ma umożliwić bardziej racjonalne niż dotychczas planowanie czasu pracy w urzędach. Projektodawcy zwracają też uwagę na konieczność zapewnienia klientom administracji możliwości załatwiania spraw w dogodnym dla nich czasie.

Wynagrodzenia w sektorze publicznym - raport

System wynagrodzeń sektora publicznego potrzebuje reform. Tak wynika z raportu przygotowanego przez Bank Światowy we Współpracy z Ministerstwem Finansów.

E-zmiany w postępowaniu administracyjnym

Planowane przez ustawę o informatyzacji zmiany w Kodeksie postępowania administracyjnego ułatwią czynności w postępowaniu administracyjnym. Forma dokumentu elektronicznego zostanie dopuszczona m. in. przy wezwaniu na rozprawę.

Zatrudnianie członków rodziny w urzędzie

W jakich sytuacjach w urzędach można zatrudnić członków rodziny? Co stanie się w przypadku, gdy między krewnymi zatrudnionymi w administracji rządowej lub samorządowej powstanie stosunek podległości służbowej?

Dodatkowe zatrudnienie urzędnika i pracownika służby cywilnej

Dodatkowe zatrudnienie urzędnika i pracownika służby cywilnej jest obwarowane ścisłymi ograniczeniami. Przyczyną jest m. in. potrzeba zminimalizowania zarzutów o korupcję. Większość urzędników ma obowiązek ubiegać się o pisemną zgodę dyrektora generalnego swojej placówki, jeśli chcą podjąć dodatkowe zatrudnienie.

Ślub poza urzędem stanu cywilnego

Ślub poza urzędem stanu cywilnego oraz elektroniczna rejestracja aktów stanu cywilnego to główne założenia do nowelizacji ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego. Projekt został przyjęty przez Radę Ministrów.

Urzędy pracy będą rozliczane ze swoich wyników

Resort pracy przygotował założenia ustawy reformującej urzędy pracy. Co się zmieni? Urzędy będą rozliczane z efektów swojej pracy. Zmieni się sposób pracy z bezrobotnymi.

Trzynastki dla matek sfery budżetowej

Matki - pracownice sfery budżetowej będą miały prawo do otrzymania trzynastej pensji bez względu na staż pracy u jednego pracodawcy. Nowe przepisy zostały uchwalone przez Sejm.

Zatrudnianie pracowników samorządowych

Wymagania kwalifikacyjne dla kandydatów do pracy mogą być określone w obowiązującym u pracodawcy regulaminie wynagradzania.

Koniec mianowania w samorządach

Z początkiem roku stosunki pracy pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie mianowania uległy przekształceniu w stosunki pracy na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony. Dla dawnych pracowników mianowanych oznacza to możliwość łatwiejszego ich zwolnienia z pracy i niekiedy zmiany w wynagrodzeniach.

Nowe zasady stosowania metryki sprawy

Od 7 marca 2012 r. zacznie obowiązywać nowe pojęcie metryki sprawy, która jest obowiązkową częścią akt sprawy. W metryce znajduje się informacja dotycząca historii przebiegu sprawy wraz ze wskazaniem wszystkich osób uczestniczących w podejmowaniu czynności w postępowaniu administracyjnym.

Skarga na wynik naboru urzędników

Co powinien zrobić przewodniczący rady gminy po otrzymaniu skargi kandydatki, która w wyniku naboru nie została zatrudniona na stanowisko urzędnicze?

Praca w urzędzie - monitory ekranowe, okulary korygujące i ryzyko zawodowe

Pracownicy urzędów najczęściej pracują przy komputerze. Wszystkie stanowiska pracy w urzędzie z monitorami ekranowymi powinny spełniać określone przepisami wymogi i parametry, a pracownicy powinni zostać zaopatrzeni przez pracodawcę w okulary korygujące stosownie do zaleceń lekarza. 

Zaświadczenia o niekaralności przy zatrudnianiu na stanowiskach urzędniczych

Czy osoby przyjmowane w urzędach na stanowiska kierownicze i urzędnicze muszą przedstawić zaświadczenie o niekaralności najpóźniej w dniu zatrudnienia? Czy na potrzeby konkursu wystarczy odpowiednie oświadczenie, czy też muszą się legitymować zaświadczeniem z Krajowego Rejestru Karnego przed datą zatrudnienia?

Plusy i minusy samooceny urzędu

Z roku na rok polskie gminy i powiaty przywiązują coraz większą wagę do jakości realizowanych zadań i świadczonych usług. Coraz bardziej dostrzegają również związek pomiędzy profesjonalnym zarządzaniem, otwarciem na innowacje a poprawą jakości życia mieszkańców.

Ciężka praca z trudnym szefem

Duża ilość obowiązków, zawrotne tempo pracy, mało satysfakcjonująca pensja, które doskwierają większości pracowników, są tylko tłem dla źródła największej frustracji w pracy: szefa despoty. Badania dowodzą, że dla wielu największym źródłem stresu w pracy jest właśnie przełożony. Jak sobie z tym radzić?

Język migowy w urzędach w 2012 r.

12 września 2011 r. Prezydent podpisał ustawę o języku migowym i innych środkach komunikowania się, która narzuca umożliwienie osobom głuchoniemym komunikacji z organami administracji publicznej poprzez zapewnienie tłumacza migowego. Urzędy mają tylko kilka miesięcy na przystosowanie placówek do nowych regulacji.

Nowa instrukcja kancelaryjna - urząd „papierowy” czy „elektroniczny”

Postępowanie z dokumentacją elektroniczną (wnioski elektroniczne, e-maile), wymagania organizacyjne i techniczne systemów elektronicznego zarządzania dokumentacją, uporządkowanie postępowania z dokumentacją papierową, nowy sposób znakowania spraw – to tylko niektóre z zagadnień nowego aktu prawnego, którego przepisy stosuje się od 1 stycznia br. dla dokumentacji powstającej i napływającej do urzędów.

Jak zapewnić higienę i bezpieczeństwo w szkole

Obowiązujące od tego roku szkolnego dwie nowelizacje rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny w szkołach wprowadzają obowiązek wyposażenia szkół w ciepłą bieżącą wodę, a także możliwość zawieszania zajęć w trakcie dużych imprez, jak np. Euro 2012. Niezależnie od tych zmian, należy pamiętać o istniejących już wcześniej wymaganiach dotyczących terenów, budynków i pomieszczeń szkolnych oraz organizacji zajęć dla zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy i nauki.

Praktyczne ujęcie funkcjonowania służby przygotowawczej

Służba przygotowawcza nabiera szczególnego znaczenia w dobie kryzysu dotykającego także sektor jednostek finansów publicznych. Przy ograniczonych lub braku możliwości zabezpieczenia dodatkowych środków na rozwój administracji wartością jest fachowe podejście do inwestowania w kapitał ludzki, nie tylko w wymiarze finansowym.

Poczta elektroniczna w kontaktach z urzędem

Zmiany zachodzące w informatyzacji administracji publicznej są w ostatnim czasie bardzo intensywne. Dlatego warto sprawdzić, jak reagować na dokumentację elektroniczną dostarczaną do urzędu.

Pożyczka z ZFŚS dla dyrektora szkoły

W szkole nie ma stanowiska zastępcy dyrektora. W jaki sposób zawrzeć umowę pożyczki mieszkaniowej z funduszu socjalnego z dyrektorem szkoły? Środkami funduszu zarządza dyrektor i to on przyznaje pomoc socjalną finansowaną z ZFŚS. Czy dyrektor może zawrzeć umowę ze sobą, w sytuacji gdy on sam jest pożyczkobiorcą?

Organizacja pracy urzędu w okresie letnim

Sezon letni wiąże się z występowaniem wysokich temperatur i silnego promieniowania słonecznego w miejscach pracy. Pracodawcy mają obowiązek podejmować różne działania zmierzające do ograniczenia oddziaływania tych czynników na pracowników.

Kim jest koordynator czynności kancelaryjnych

Dzięki nowej instrukcji kancelaryjnej oraz uchyleniu dotychczasowych – przestarzałych zasad zarządzania dokumentacją w urzędach, stworzone zostały solidne podstawy do funkcjonowania elektronicznej administracji wewnątrz urzędów. To trudne zadanie w dużej mierze muszą przygotować i przeprowadzić kierownicy instytucji.

Kolejne umowy o pracę w służbie cywilnej

Czy po upływie umowy o pracę zawartej na okres 12 miesięcy z nowo przyjętym pracownikiem służby cywilnej (który wcześniej nie pracował w służbie cywilnej) można zawrzeć kolejną umowę na 12 miesięcy czy na dłuższy okres?

Jak właściwie przywitać delegację w urzędzie

W pozdrowieniach obowiązują ścisłe zasady. Przede wszystkim wchodzący zawsze pozdrawia pierwszy. Pozdrawiając więcej osób, wystarczy powitanie ogólne. Czy w urzędach przestrzegane są zasady savoir-vivre’u?

Bezpieczeństwo i higiena pracy w urzędzie - służba i szkolenia BHP

Pracodawca jest zobowiązany zapewnić pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki pracy, dotyczy to również pracowników zatrudnionych w urzędzie.

Odpowiedzialność majątkowa urzędników

Obowiązuje ustawa o odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy publicznych uchwalona 20 stycznia 2011 roku. Nowe prawo normuje odpowiedzialność funkcjonariuszy wobec Skarbu Państwa, jednostek samorządu i innych podmiotów odpowiedzialnych za szkodę powstałą przy wykonywaniu władzy publicznej z rażącym naruszeniem prawa.

Oświadczenia majątkowe samorządowców 2011

Jak co roku samorządowcy muszą przygotować i złożyć oświadczenia majątkowe do 30 kwietnia. Warto zrobić to wcześniej, aby mieć czas na ewentualne korekty.

Oświadczenia o stanie kontroli zarządczej - nowy obowiązek

Do 30 kwietnia kierownicy jednostek sektora finansów publicznych i ministrowie, jako osoby odpowiedzialne za zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w sektorze finansów publicznych, po raz pierwszy mają obowiązek złożenia oświadczenia o stanie kontroli zarządczej.

Oddawanie mienia ruchomego jednostki samorządowej w najem, dzierżawę lub użytkowanie

Czy gminna jednostka budżetowa może wypożyczać sprzęt multimedialny (laptop, rzutnik itp.) swoim pracownikom do celów prywatnych? Jak postąpić w przypadku, gdy wypożyczony sprzęt ulegnie uszkodzeniu?

Telefony dla kadry kierowniczej

Urząd miasta chce zakupić telefony komórkowe dla niektórych pracowników kadry kierowniczej. Będą one wykorzystywane do celów służbowych urzędu, jednak nie jest wykluczone, że sporadycznie mogą się zdarzyć połączenia prywatne. Czy koszty rozmów prywatnych (wykazane na podstawie billingu) i odpowiadającą im część abonamentu należy zaliczać do przychodów pracownika?

Zasady dokonywania opisów i wartościowania stanowisk pracy w służbie cywilnej

Z dniem 3 lutego 2011 r. weszło w życie Zarządzenie Nr 1 Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 stycznia 2011 r. w sprawie zasad dokonywania opisów i wartościowania stanowisk pracy w służbie cywilnej.

Obsługa trudnych gości

Sekretarka w kontakcie z trudnym interesantem powinna wykazać się umiejętnością efektywnej komunikacji, radzenia sobie z własnymi emocjami i zapobiegania sytuacjom konfliktowym.

Przyczyny wznowienia postępowania administracyjnego


Wznowienie postępowania to instytucja procesowa, która daje możliwości ponownego przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego i ponownego wydania rozstrzygnięcia w sprawie zakończonej już wydaniem decyzji ostatecznej.

Awans pracownika samorządowego

Czy na podstawie ustawy o pracownikach samorządowych możliwe jest awansowanie pracownika zatrudnionego na stanowisku nieurzędniczym na stanowisko urzędnicze, bez przeprowadzenia procedury konkursowej?

Obniżenie wynagrodzenia pracownikowi mianowanemu

Mianowanie jest szczególną formą nawiązania stosunku pracy, toteż nie wszystkie regulacje zawarte w powszechnie obowiązującym prawie pracy będą miały zastosowanie do umów o pracę zawartych w drodze mianowania.

Prawo do nagrody jubileuszowej podczas pobierania zasiłku dla bezrobotnych

Pracownica jednostki państwowej nabyła prawo do nagrody jubileuszowej, będąc na zasiłku dla bezrobotnych (z prawem do niego). W chwili obecnej pracuje. Czy zakład pracy powinien jej wypłacić nagrodę jubileuszową, do której nabyła prawo będąc na zasiłku?

Wpływ organu prowadzącego na decyzje kadrowe dyrektora szkoły

Osoby ubiegające się o pracę w szkołach czy placówkach oświatowych często słyszą, że dyrektor byłby skłonny zatrudnić ale niestety organ prowadzący nie wyraża zgody na dodatkowy etat, czy na zatrudnienie danej osoby. Kto jest więc w tych sprawach decyzyjny – dyrektor czy organ prowadzący?

REKLAMA