REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Urząd, Dyrektor

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Powierzenie kandydatowi stanowiska wicedyrektora szkoły

Wicedyrektorowi stanowisko powierza dyrektor szkoły, po uzyskaniu opinii organu prowadzącego, rady szkoły oraz rady pedagogicznej. Opinie te nie są dla dyrektora wiążące, jednak są niezbędne dla skuteczności procesu powierzenia funkcji wicedyrektora.

V edycja konferencji „Klient w Urzędzie” – o nowoczesnej obsłudze interesanta

24-25 kwietnia 2018r. Europejskie Centrum Solidarności,Gdańsk

Czy urzędowi gminy można nadać statut?

Zdaniem Wojewody Lubelskiego w obecnie obowiązujących przepisach prawnych brak jest podstaw do nadawania urzędowi gminy statutu.

CEP utrudnia pracę urzednika

CEP, czyli Centralna Ewidencja Pojazdów jest częścią CEPiK 2.0. Okazuje się, że nowy system spowalnia pracę urzędnika. A co za tym idzie wydłuża się znacznie czas obsługi petentów. Czas obsługi petenta wydłuża się o 30 minut.

REKLAMA

Rewolucja w regionalnych dyrekcjach ochrony środowiska

Projekt nowelizacji ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie udziale społeczeństwa w ochronie środowiska może prowadzić do upolitycznienia oraz centralizacji regionalnych dyrekcji ochrony środowiska.

Kiedy NSA rozstrzyga spory o właściwość urzędów?

Spory między urzędami o to, który z nich jest właściwy do załatwienia sprawy, to złożony prawnie problem. Dlatego dużą część z nich rozstrzyga NSA. Spory te można podzielić na spory o właściwość organu oraz spory kompetencyjne. Najwięcej problemów nastręczają tzw. spory negatywne – kiedy żaden z urzędów nie chce uznać swojej właściwości do rozpatrzenia danej sprawy. W artykule analizujemy przykłady najnowszych sporów rozstrzyganych przez NSA i argumentów użytych do wydanych postanowień.

Odpowiedzialność karna funkcjonariusza publicznego

Funkcjonariusze publiczni podlegają nie tylko szeroko rozumianej odpowiedzialności cywilnej, porządkowej czy dyscyplinarnej. Z uwagi na ciężar gatunkowy decyzji, jakie podejmują, odpowiadają również na podstawie przepisów karnych. Katalog czynów zabronionych, jakie mogą popełnić w ramach swojej działalności, jest dość szeroki, a sankcje dolegliwe.

Kogo czeka wymiana dowodu osobistego w 2017 r.

Obowiązkiem a zarazem uprawnieniem każdego pełnoletniego obywatela zamieszkującego na terytorium RP, jest posiadanie ważnego dowodu osobistego. W sytuacji, w której nasz dowód osobisty utracił ważność, jesteśmy zobowiązani do jego wymiany na nowy. Według szacunków Ministerstwa Cyfryzacji, w 2017 r. aż 8 mln otrzyma nowy dowód osobisty.

REKLAMA

Procedura zmiany imienia i nazwiska

Zmiany imienia i nazwiska można dokonać na pisemny wniosek osoby zainteresowanej do wybranego kierownika urzędu stanu cywilnego. Należy jednak zaznaczyć, że jest to możliwe jedynie z ważnych powodów. Procedurę zmiany reguluje ustawa o zmianie imienia i nazwiska.

Jak odwołać dyrektora szkoły?

Przyczyny odwołania nauczyciela ze stanowiska kierowniczego w szkole są ściśle określone przepisami prawa. Pozbawiony funkcji dyrektor szkoły może kwestionować w sądzie administracyjnym legalność aktu o odwołaniu. Gdy zarzuty okażą się uzasadnione, może on domagać się w sądzie pracy wypłacenia mu odszkodowania. Artykuł dotyczy dyrektora, który przed powierzeniem mu tej funkcji był zatrudniony w tej szkole.

Ocena pracy dyrektora szkoły 2017 r.

W styczniu 2017 r. weszły w życie zmiany w zakresie oceniania pracy dyrektora szkoły. Przepisy dotyczą także nauczycieli, którym powierzono pełnienie obowiązków dyrektora. Jak będzie wyglądała ocena pracy na nowych zasadach?

Dokumenty urzędowe a moc dowodowa

Kwestia dowodów w postępowaniu  jest powiązana z zasadami ogólnymi działania administracji. Chodzi tu konkretnie o zasadę dążenia organu do prawdy obiektywnej. Wyraża ją art. 7 Kodeksu postępowania administracyjnego. (dalej: k.p.a.)

Czy urząd musi udostępniać informacje o pensjach i nagrodach swoich pracowników?

Dane o wynagrodzeniach urzędników gminy nie zawsze są informacją publiczną - tak brzmi orzeczenie Naczelnego Sądu Administracyjnego z 15 listopada 2013 r. Udostępnienie tych danych zależy od tego czy dany urzędnik jest osobą pełniącą funkcje publiczne czy też nie.

Zmiany w instytutach badawczych - prezydent podpisał ustawę

Nowelizacja ustawy o instytutach badawczych oraz ustawy Prawo geologiczne i górnicze została podpisana przez prezydenta. Dyrektor instytutu badawczego będzie powoływany i odwoływany przez ministra. Nie będzie potrzebny już konkurs, a także udział rady naukowej.

Urząd Zdrowia Publicznego rozpocznie działalność już w 2018 r.

Powołanie Urzędu Zdrowia Publicznego to tylko jedna ze zmian planowanych przez Ministerstwo Zdrowia. Resort planuje m.in. zbudowanie sprawnego systemu zarządzania służbą zdrowia.

Zmiany w ustawie o instytutach badawczych

Wzmocnienie nadzoru nad instytutami badawczymi, zmiany w zasadach powoływania i odwoływania dyrektorów oraz zniesienie wymogu znajomości języka obcego przez dyrektora instytutu to tylko niektóre zmiany w ustawie o instytutach badawczych.

Zasiłek dla opiekuna po śmierci osoby niepełnosprawnej w 2017 r.

Po śmierci osoby niepełnosprawnej opiekun będzie mógł zarejestrować się w urzędzie pracy i otrzymać zasiłek dla bezrobotnych. Nowe rozwiązania mają obowiązywać od 1 stycznia 2017 r.

Co zrobić, aby zabezpieczyć urząd przed atakiem hakerów

Cyberprzestępcy coraz śmielej biorą na celownik jednostki administracji publicznej, włamując się do urzędowych komputerów i instalując w nich szkodliwe oprogramowanie. W wyniku takich „wizyt” wykradane są poufne dane, a z bankowych kont znikają pieniądze. Zdaniem specjalistów, zajmujących się bezpieczeństwem informatycznym, skala takich zjawisk będzie rosła.

Warsztaty "System EZD jako system wspomagający lub podstawowy"

Warsztaty "System EZD jako system wspomagający lub podstawowy" odbędą się 3 sierpnia 2016 r. w Warszawie. Portal Infor.pl jest patronem medialnym wydarzenia.

Czy dyrektor szkoły gminnej może wydać decyzję o umorzeniu należności czynszowej

Szkoła podstawowa wynajmowała osobie fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą pomieszczenia na sklepik dla uczniów. Osoba ta zachorowała, a następnie przeszła na rentę, likwidując działalność. Za okres prowadzenia tej działalności pozostały zaległości czynszowe w kwocie ponad 5000 zł. Były najemca wystąpił do dyrektora szkoły o ich umorzenie. Czy należność tę można umorzyć na podstawie Ordynacji podatkowej, jeśli rada gminy nie upoważniła dyrektora szkoły do umarzania należności na podstawie uofp, ponieważ dotąd nie było takiej konieczności?

Kogo może upoważnić dyrektor urzędu do podpisywania dokumentów

Czy do podpisywania skierowań do pracy, wezwań w sprawie propozycji pracy lub innej sprawy, w której urząd pracy wzywa osobę bezrobotną potrzebne jest upoważnienie starosty na podstawie art. 9 ust. 7 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, biorąc pod uwagę fakt, że jeśli wzywana osoba bezrobotna nie zgłosi się w terminie określonym w wezwaniu lub odmówi propozycji pracy lub nie tylko, traci status osoby bezrobotnej na podstawie art. 33 ust. 4 ww. ustawy? Czy w tym przypadku wystarczy upoważnienie dyrektora urzędu?

Pierwsze doświadczenia z działania systemu rejestrów państwowych

1 marca 2015 r. samorządy stanęły przed nowym wyzwaniem technicznym, organizacyjnym i prawnym dotyczącym sposobu realizacji zadań związanych z utworzeniem nowego systemu rejestrów państwowych. Urzędom oddano do użytku system Źródło, za pomocą którego przetwarzane są dane w systemie rejestrów państwowych. Realizacja przedsięwzięcia od samego początku budziła wiele kontrowersji, mimo niewątpliwie ważnego celu wdrożenia tego projektu – utworzenia referencyjnego rejestru PESEL. Niestety, nadal wiele urzędów nie realizuje zadań z wykorzystaniem systemu Źródło.

Organizacja tygodnia pracy

W zależności od warunków pracy szkoły, zajęcia dydaktyczno-wychowawcze mogą być realizowane przez pięć lub sześć dni w tygodniu (§ 4 rozporządzenia w sprawie organizacji roku szkolnego).

Sekretarz jako wyjątkowa funkcja w urzędzie

Po każdych wyborach samorządowych dochodzi do pewnej zmiany w zasobach kadrowych, dotyczy to zwłaszcza stanowisk kierowniczych, zastępców kierowników i sekretarzy. Jednak przepisy ustawy o pracownikach samorządowych niewystarczająco precyzują procedury zatrudniania sekretarza.

Dyrektor odpowiedzialny za realizację kształcenia specjalnego

Za dostosowanie edukacji dla uczniów z niepełnosprawnością odpowiada dyrektor szkoły. Taki obowiązek przewiduje nowelizacja ustawy o systemie oświaty.

Sądy administracyjne z większymi uprawnieniami

Zgodnie z projektowanymi zmianami sądy administracyjne mają uzyskać uprawnienia do zobowiązania urzędu do wydania wskazanej decyzji lub postanwienia, w określonym przez sąd terminie.

EPUAP w 2015 roku ma być bardziej dostępny i wydajniejszy

W 2015 r. MAC planuje dalsze prace nad ePUAP. Działania te mają być przede wszystkim zmierzać do poprawy funkcjonowania platformy, podniesienie jej wydajności i dostępności.

Elektroniczna rejestracja aktów stanu cywilnego

Elektroniczna rejestracja aktów stanu cywilnego ma obowiązywać od 2015 roku. Zmiany przepisów mają umożliwić również zwarcie związku małżeńskiego poza urzędem stanu cywilnego.

Jak wprowadzić zmiany w czasie pracy urzędu

W Urzędzie mamy podstawowy system czasu pracy i miesięczny okres rozliczeniowy. Czy jest to zgodne z obowiązującymi przepisami prawa?

Pełnienie obowiązków dyrektora szkoły przed konkursem

Komu powierza się pełnienie obowiązków dyrektora szkoły do czasu jego wyboru w drodze konkursu? Czy obowiązki dyrektora można czasowo powierzyć jakiemukolwiek nauczycielowi danej szkoły?

Wynagrodzenie dyrektora niepublicznego przedszkola z dotacji

Wynagrodzenie dyrektora niepublicznego przedszkola może zostać pokryte z otrzymanej dotacji. Dyrektor sam może ustalić sobie wysokość swojego wynagrodzenia, jednak – jak wskazuje MEN – dla rzetelnego rozliczenia wynagrodzenia zasadne jest ujawnienie jego wysokości.

Boni: nie ma tajnego planu likwidacji powiatów

Minister administracji i cyfryzacji Michał Boni pytany, czy dopuszcza możliwość likwidacji powiatów:

Śląskie: rusza konkurs na przestrzeń publiczną - w odświeżonej formule

W zmodyfikowanej formule odbędzie się w tym roku konkurs na najlepszą przestrzeń publiczną woj. śląskiego. Nagradzane w nim są wzorowe przestrzenie i obiekty użyteczności publicznej oraz ich rewitalizacje. W obecnej, 13. edycji, zmieniono konkursowe kategorie.

Nowe zasady stosowania metryki sprawy

Od 7 marca 2012 r. zacznie obowiązywać nowe pojęcie metryki sprawy, która jest obowiązkową częścią akt sprawy. W metryce znajduje się informacja dotycząca historii przebiegu sprawy wraz ze wskazaniem wszystkich osób uczestniczących w podejmowaniu czynności w postępowaniu administracyjnym.

Skarga na wynik naboru urzędników

Co powinien zrobić przewodniczący rady gminy po otrzymaniu skargi kandydatki, która w wyniku naboru nie została zatrudniona na stanowisko urzędnicze?

Praca w urzędzie - monitory ekranowe, okulary korygujące i ryzyko zawodowe

Pracownicy urzędów najczęściej pracują przy komputerze. Wszystkie stanowiska pracy w urzędzie z monitorami ekranowymi powinny spełniać określone przepisami wymogi i parametry, a pracownicy powinni zostać zaopatrzeni przez pracodawcę w okulary korygujące stosownie do zaleceń lekarza. 

Plusy i minusy samooceny urzędu

Z roku na rok polskie gminy i powiaty przywiązują coraz większą wagę do jakości realizowanych zadań i świadczonych usług. Coraz bardziej dostrzegają również związek pomiędzy profesjonalnym zarządzaniem, otwarciem na innowacje a poprawą jakości życia mieszkańców.

Nowa instrukcja kancelaryjna - urząd „papierowy” czy „elektroniczny”

Postępowanie z dokumentacją elektroniczną (wnioski elektroniczne, e-maile), wymagania organizacyjne i techniczne systemów elektronicznego zarządzania dokumentacją, uporządkowanie postępowania z dokumentacją papierową, nowy sposób znakowania spraw – to tylko niektóre z zagadnień nowego aktu prawnego, którego przepisy stosuje się od 1 stycznia br. dla dokumentacji powstającej i napływającej do urzędów.

Jak zapewnić higienę i bezpieczeństwo w szkole

Obowiązujące od tego roku szkolnego dwie nowelizacje rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny w szkołach wprowadzają obowiązek wyposażenia szkół w ciepłą bieżącą wodę, a także możliwość zawieszania zajęć w trakcie dużych imprez, jak np. Euro 2012. Niezależnie od tych zmian, należy pamiętać o istniejących już wcześniej wymaganiach dotyczących terenów, budynków i pomieszczeń szkolnych oraz organizacji zajęć dla zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy i nauki.

Poczta elektroniczna w kontaktach z urzędem

Zmiany zachodzące w informatyzacji administracji publicznej są w ostatnim czasie bardzo intensywne. Dlatego warto sprawdzić, jak reagować na dokumentację elektroniczną dostarczaną do urzędu.

Pożyczka z ZFŚS dla dyrektora szkoły

W szkole nie ma stanowiska zastępcy dyrektora. W jaki sposób zawrzeć umowę pożyczki mieszkaniowej z funduszu socjalnego z dyrektorem szkoły? Środkami funduszu zarządza dyrektor i to on przyznaje pomoc socjalną finansowaną z ZFŚS. Czy dyrektor może zawrzeć umowę ze sobą, w sytuacji gdy on sam jest pożyczkobiorcą?

Organizacja pracy urzędu w okresie letnim

Sezon letni wiąże się z występowaniem wysokich temperatur i silnego promieniowania słonecznego w miejscach pracy. Pracodawcy mają obowiązek podejmować różne działania zmierzające do ograniczenia oddziaływania tych czynników na pracowników.

Kim jest koordynator czynności kancelaryjnych

Dzięki nowej instrukcji kancelaryjnej oraz uchyleniu dotychczasowych – przestarzałych zasad zarządzania dokumentacją w urzędach, stworzone zostały solidne podstawy do funkcjonowania elektronicznej administracji wewnątrz urzędów. To trudne zadanie w dużej mierze muszą przygotować i przeprowadzić kierownicy instytucji.

Jak właściwie przywitać delegację w urzędzie

W pozdrowieniach obowiązują ścisłe zasady. Przede wszystkim wchodzący zawsze pozdrawia pierwszy. Pozdrawiając więcej osób, wystarczy powitanie ogólne. Czy w urzędach przestrzegane są zasady savoir-vivre’u?

Bezpieczeństwo i higiena pracy w urzędzie - służba i szkolenia BHP

Pracodawca jest zobowiązany zapewnić pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki pracy, dotyczy to również pracowników zatrudnionych w urzędzie.

Odpowiedzialność majątkowa urzędników

Obowiązuje ustawa o odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy publicznych uchwalona 20 stycznia 2011 roku. Nowe prawo normuje odpowiedzialność funkcjonariuszy wobec Skarbu Państwa, jednostek samorządu i innych podmiotów odpowiedzialnych za szkodę powstałą przy wykonywaniu władzy publicznej z rażącym naruszeniem prawa.

Stypendia wypłacane przez urząd gminy uczniom

Urząd gminy wypłaca uczniom z terenu gmin stypendia oraz zasiłki szkolne. Czy będzie obowiązany do sporządzenia PIT-8S oraz czy do celów zwolnienia z podatku dochodowego stypendia te są ograniczone do wysokości 380 zł?

Oświadczenia o stanie kontroli zarządczej - nowy obowiązek

Do 30 kwietnia kierownicy jednostek sektora finansów publicznych i ministrowie, jako osoby odpowiedzialne za zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w sektorze finansów publicznych, po raz pierwszy mają obowiązek złożenia oświadczenia o stanie kontroli zarządczej.

Oddawanie mienia ruchomego jednostki samorządowej w najem, dzierżawę lub użytkowanie

Czy gminna jednostka budżetowa może wypożyczać sprzęt multimedialny (laptop, rzutnik itp.) swoim pracownikom do celów prywatnych? Jak postąpić w przypadku, gdy wypożyczony sprzęt ulegnie uszkodzeniu?

Telefony dla kadry kierowniczej

Urząd miasta chce zakupić telefony komórkowe dla niektórych pracowników kadry kierowniczej. Będą one wykorzystywane do celów służbowych urzędu, jednak nie jest wykluczone, że sporadycznie mogą się zdarzyć połączenia prywatne. Czy koszty rozmów prywatnych (wykazane na podstawie billingu) i odpowiadającą im część abonamentu należy zaliczać do przychodów pracownika?

REKLAMA