Kategorie

Wybory

Na czas tuż przed wyborami prezydenckimi, jak również w dniu wyborów, przewidziano dla wójtów, burmistrzów i prezydentów miast wiele zadań, które w istotny sposób wpływają na poprawność i sprawność głosowania.
Sejmowa podkomisja chce zakazu upowszechniania nagrań prac komisji wyborczych. Sejm na początku lutego skierował do prac w komisji dwie propozycje zmian w Kodeksie wyborczym
Kampania prezydencka może być finansowana przez partię, z kredytu lub wpłat obywateli. Środki mogą być przez komitet pozyskiwane i wydatkowane od chwili uzyskania postanowienia PKW o przyjęciu zawiadomienia o utworzeniu komitetu.
Wyłanianie organu wykonawczego w wyborach powszechnych „zaprogramowało” w polskim samorządzie konflikt: skoro i władza wykonawcza, i stanowiąca wybierana jest bezpośrednio, nie sposób rozstrzygnąć, która ma większą legitymizację społeczną. Mówiąc kolokwialnie – która jest ważniejsza. W zachodniej Europie ten problem nie istnieje, a u nas skutkuje marginalizowaniem pozycji radnych przez silnego włodarza.
Komitet wyborczy zarejestrowany w celu zgłaszania kandydatów w powszechnych wyborach samorządowych, które odbyły się w listopadzie 2014 r., nadal nie został rozwiązany. W gminie (niebędącej miastem na prawach powiatu) zarządzone zostały przez wojewodę wybory uzupełniające w związku z wyborem radnego na wójta lub w związku z pisemnym zrzeczeniem się mandatu radnego. Czy w wyborach tych może uczestniczyć nierozwiązany komitet zarejestrowany w wyborach samorządowych w 2014 roku?
Według projektu od zasady stosowania jednostronicowej karty do głosowania będzie można odstąpić w wyborach przeprowadzanych według ordynacji proporcjonalnej, kiedy liczba zarejestrowanych list kandydatów uniemożliwi zastosowanie karty w racjonalnym wymiarze. Zasady odstępstwa ustali Państwowa Komisja Wyborcza.
Prezydencki projekt zmian w Kodeksie wyborczym zakłada m.in. wprowadzenie 9-letniej kadencji sędziów Kolejnym rozwiązaniem jest wprowadzenie przezroczystych urn w lokalach wyborczych.
W Sejmie trwa pierwsze czytanie prezydenckiego projektu zmian w Kodeksie wyborczym. Zgodnie z projektem dziewięciu sędziów Państwowej Komisji Wyborczej byłoby powoływanych na 9-letnią kadencję (obecnie sędziowie są powoływani na czas nieoznaczony). Akty powołania obecnych sędziów miałyby zostać zamienione na akty powołania na kadencję, która zaczęłaby biec z dniem wejścia w życie nowelizacji.
Jak przekonuje Prezydent, "absolutnie konieczne" jest znowelizowanie prawa wyborczego "w kilku istotnych punktach". "Należy odbudowywać społeczne zaufanie do funkcjonowania systemu wyborczego" - podkreśla Komorowski.
Wybrani w listopadzie 2014 roku nowi samorządowcy mają obowiązek złożyć oświadczenie majątkowe. Tego typu oświadczenie ma zapewnić transparentność działalności samorządów i urzędów państwowych. Co powinien zawierać taki dokument?
Nikt nie przypuszczał, że tegoroczna batalia o władzę w samorządach sparaliżuje polityczno ¬- regionalną rzeczywistość nie tylko w trakcie kampanii wyborczej ale również i po niej. Jeżeli zastanawiacie się jak do tego doszło i dlaczego zwycięzcy nie mają władzy w sejmikach, zapraszamy do udziału w Małopolskiej Debacie Samorządowców pt. Jak zwyciężać by rządzić?
Jako wyborca wolę przewidywalność nawet mniej podróżujących i wykwalifikowanych radnych z partii, o której wiem, że pewnych rzeczy nie zrobi, niż głosowanie na niewiadomą– mówi szef Szkoly Liderów podkreślając, że dyscyplina partyjna służy pewności wyborców. Czy ruchy miejskie są nieprzewidywalne?
Cisza wyborcza rozpoczyna się na 24 godziny przed dniem głosowania i trwa do godz. 21.00 w dniu wyborów. W tym czasie media mogą informować o przebiegu głosowania. Niedopuszczalne jest jednak podawanie do publicznej wiadomości przedwyborczych sondaży, z wyjątkiem tych, które zostały opublikowane przed wyborczą ciszą.
Ustrój samorządowy wymaga korekty, ale niekoniecznie w sprawie kadencyjności. - podkreśla Przemysław Radwan, prezes Fundacji Szkoła Liderów. Proponuje on zniesienie progu w referendach przy ograniczeniu ich liczby.
Limit wydatków na tegoroczną kampanię w wyborach samorządowych nie przekroczy 20 mln zł. Tegoroczne wybory samorządowe przypadają bowiem pół roku po głosowaniu do Parlamentu Europejskiego i na rok przed wyborami parlamentarnymi. W związku z tym większość ogólnopolskich partii zapowiada oszczędności podczas kampanii samorządowej.
Zmiany w prawie wyborczym wchodzą w życie 26 sierpnia 2014 r. Nowe przepisy dają każdemu wyborcy możliwość korespondencyjnego oddanie głosu.
Jak najlepiej poprowadzić swoją kampanię wyborczą w wyborach samorządowych, które odbędą się już w listopadzie 2014 r.? Maurycy Seweryn z Warszawskiej Grupy Doradców PR, specjalista w zakresie marketingu politycznego podkreśla, iż droga promocja nie zawsze zapewni nam sukces.
Ustawa suwakowa to projekt, który przewiduje naprzemienne umieszczanie kobiet i mężczyzn na listach w wyborach do samorządowych, parlamentarnych i do Parlamentu Europejskiego. Ustawa obecnie znajduje się w Sejmie.
Jesteś kandydatem w wyborach samorządowych w 2014 roku? Dowiedz się jakie uprawnienia przysługują ci w związku z pełnieniem mandatu radnego. Jakie obowiązki ma twój pracodawca?
Wybory samorządowe zostaną zarządzone na dzień 16 listopada 2014 r. Listy kandydatów pełnomocnicy wyborczy złożą do 7 października 2014 r. do godz. 24:00.
Nowelizacja Kodeksu wyborczego przewiduje możliwość głosowania korespondencyjnego dla wszystkich wyborców, a nie tylko niepełnosprawnych i przebywających za granicą. Projektem zajmie się teraz Senat.
Parytet płci w wyborach samorządowych przewiduje projekt nowelizacji Kodeksu wyborczego, nad którym pracuje Sejm. Wybory samorządowe w 2014 roku mają odbyć się według starych zasad.
Wybory parlamentarne już w 2015 r. Jesienią przyszłego roku znów pójdziemy do urn, aby wyłonić swoich przedstawicieli do organów władzy ustawodawczej - Sejmu i Senatu. Jak co cztery lata wybierzemy 460 posłów i 100 senatorów.
Komisja wyborcza podała wyniki referendum w Warszawie.
Referendum w Warszawie w sprawie odwołania prezydent Warszawy Hanny Gronkiewicz-Waltz odbędzie się 13 października 2013 r.
Pod wnioskiem o referendum w Warszawie jest 130 tysięcy ważnych podpisów - twierdzi Janusz Palikot.
Zmiany w referendach lokalnych mogą okazać się ryzykowne - przekonuje Rzecznik Praw Obywatelskich Irena Lipowicz.
Na członkach obwodowych komisji wyborczych spoczywa wiele obowiązków związanych zwłaszcza z  przeprowadzeniem głosowania w danym obwodzie. Ustawodawca przewidział rekompensatę dla członków komisji wyborczych w postaci diet i innych świadczeń związanych z ich pracą.
Najbliższe wybory do sejmu i senatu odbędą się już na podstawie nowych przepisów ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy. Ważną rolę w tych wyborach odegrają komisje obwodowe działające w obwodach głosowania utworzonych na obszarze gminy.
Sprawne i zgodne z prawem przeprowadzenie głosowania wymaga między innymi zachowania porządku w lokalu obwodowej komisji wyborczej, gdzie należy wyborcom zapewnić możliwość realizacji ich praw. Temu służą stosowne uregulowania zawarte w ordynacji wyborczej.
Już 21 listopada 2010 r. odbędą się wybory samorządowe, w których wybierać będziemy wójtów, burmistrzów i prezydentów miast, oraz członków rad gmin, rad powiatów i sejmików wojewódzkich. Ale czy każdy będzie mógł zagłosować w wyborach samorządowych? Co w sytuacji gdy mieszkasz w innej miejscowości niż miejscowość, w której jesteś zameldowany na pobyt stały? Co jeśli akurat w tym dniu zaplanowałeś spędzenie czasu poza miejscem swojego zamieszkania lub zameldowania?
Ustawą z dnia 19 listopada 2009r. o zmianie ustawy o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, ustawy - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw oraz ustawy o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta (Dz.U. Nr 213, poz.1651) wprowadzono możliwość głosowania w wyborach samorządowych przez pełnomocnika.
24 grudnia 2009 r. weszły w życie nowe rozwiązania prawne dotyczące m.in. głosowania przez pełnomocnika i powołania komisji obwodowych. Dlatego warto zapoznać się z zasadami organizacji wyborów samorządowych w 2010 r., a w szczególności z tymi, które określają, kto może kandydować do obwodowej komisji wyborczej.