REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Zarządzanie, Urzędnicy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Trzynastki dla matek sfery budżetowej

Matki - pracownice sfery budżetowej będą miały prawo do otrzymania trzynastej pensji bez względu na staż pracy u jednego pracodawcy. Nowe przepisy zostały uchwalone przez Sejm.

Samorządy będą wspólnie kupować energię

20 śląskich i zagłębiowskich samorządów oraz 41 samorządowych instytucji, spółek i szpitali będzie wspólnie kupować energię - w sumie 193 gigawatogodziny. W czwartek w siedzibie Górnośląskiego Związku Metropolitalnego zawarto porozumienie o grupowym zakupie prądu.

Czas na wzmocnienie rangi samorządu w zarządzaniu publicznym

Minister administracji i cyfryzacji Michał Boni uważa, że przyszedł czas na to, by wzmocnić rangę samorządu w zarządzaniu publicznym. Mówiąc o sprawnym państwie, należy podkreślić wagę nowych relacji między rządem a samorządem - przekonywał minister.

MAC: blisko 2 mld zł na usuwanie zeszłorocznej powodzi

Minister administracji i cyfryzacji Michał Boni spotkał się z wojewodami. Rozmowa dotyczyła m.in. zabezpieczenia przeciwpowodziowego kraju i usuwanie skutków ubiegłorocznej powodzi, na co wydano blisko 2 mld zł - poinformował rzecznik resortu Artur Koziołek.

REKLAMA

Boni: nie ma tajnego planu likwidacji powiatów

Minister administracji i cyfryzacji Michał Boni pytany, czy dopuszcza możliwość likwidacji powiatów:

Rozpoczęła się akcja bezpłatnego czipowania psów w Radomiu

Rozpoczęła się akcja bezpłatnego czipowania psów w Radomiu. Miasto przygotowało 4 tys. czipów. Właściciele psów mogą zgłaszać się ze swoimi czworonogami do wszystkich gabinetów weterynaryjnych w Radomiu.

Zatrudnianie pracowników samorządowych

Wymagania kwalifikacyjne dla kandydatów do pracy mogą być określone w obowiązującym u pracodawcy regulaminie wynagradzania.

Kasy fiskalne w gminie

W przypadku gdy gmina dokonuje sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych istnieje obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Jest jednak wiele czynności, w których gmina jest zwolniona z obowiązku ewidencjonowania.

REKLAMA

Prezydent Szczecina w obronie portu

Prezydent Szczecina Piotr Krzystek wystąpił w obronie tamtejszego portu. Zdaniem prezydenta miasta możliwa decyzja rządu o ograniczeniu dofinansowania portowych inwestycji spowoduje marginalizację portu w Szczecinie.

Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansowej

Nowe zasady odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych wchodzą w życie 11 lutego 2012 r. Nowelizacja przepisów obejmuje każdy z najważniejszych elementów tych reguł.

Władze Elbląga chcą sprywatyzować miejski szpital

Władze Elbląga chcą sprywatyzować miejski szpital i szukają inwestora, który kupi część udziałów. Według prezydenta prywatyzacja to jedyny sposób, aby uratować szpital, który jest zadłużony na 17 mln zł.

PO hojnie opłaca swoich

Prezydent stolicy Hanna Gronkiewicz-Waltz hołubi nagrodami burmistrzów z Platformy Obywatelskiej, nawet tych z fatalnymi wynikami finansowymi.

Koniec mianowania w samorządach

Z początkiem roku stosunki pracy pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie mianowania uległy przekształceniu w stosunki pracy na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony. Dla dawnych pracowników mianowanych oznacza to możliwość łatwiejszego ich zwolnienia z pracy i niekiedy zmiany w wynagrodzeniach.

Nowe zasady stosowania metryki sprawy

Od 7 marca 2012 r. zacznie obowiązywać nowe pojęcie metryki sprawy, która jest obowiązkową częścią akt sprawy. W metryce znajduje się informacja dotycząca historii przebiegu sprawy wraz ze wskazaniem wszystkich osób uczestniczących w podejmowaniu czynności w postępowaniu administracyjnym.

Skarga na wynik naboru urzędników

Co powinien zrobić przewodniczący rady gminy po otrzymaniu skargi kandydatki, która w wyniku naboru nie została zatrudniona na stanowisko urzędnicze?

Praca w urzędzie - monitory ekranowe, okulary korygujące i ryzyko zawodowe

Pracownicy urzędów najczęściej pracują przy komputerze. Wszystkie stanowiska pracy w urzędzie z monitorami ekranowymi powinny spełniać określone przepisami wymogi i parametry, a pracownicy powinni zostać zaopatrzeni przez pracodawcę w okulary korygujące stosownie do zaleceń lekarza. 

Zaświadczenia o niekaralności przy zatrudnianiu na stanowiskach urzędniczych

Czy osoby przyjmowane w urzędach na stanowiska kierownicze i urzędnicze muszą przedstawić zaświadczenie o niekaralności najpóźniej w dniu zatrudnienia? Czy na potrzeby konkursu wystarczy odpowiednie oświadczenie, czy też muszą się legitymować zaświadczeniem z Krajowego Rejestru Karnego przed datą zatrudnienia?

Plusy i minusy samooceny urzędu

Z roku na rok polskie gminy i powiaty przywiązują coraz większą wagę do jakości realizowanych zadań i świadczonych usług. Coraz bardziej dostrzegają również związek pomiędzy profesjonalnym zarządzaniem, otwarciem na innowacje a poprawą jakości życia mieszkańców.

Ciężka praca z trudnym szefem

Duża ilość obowiązków, zawrotne tempo pracy, mało satysfakcjonująca pensja, które doskwierają większości pracowników, są tylko tłem dla źródła największej frustracji w pracy: szefa despoty. Badania dowodzą, że dla wielu największym źródłem stresu w pracy jest właśnie przełożony. Jak sobie z tym radzić?

Język migowy w urzędach w 2012 r.

12 września 2011 r. Prezydent podpisał ustawę o języku migowym i innych środkach komunikowania się, która narzuca umożliwienie osobom głuchoniemym komunikacji z organami administracji publicznej poprzez zapewnienie tłumacza migowego. Urzędy mają tylko kilka miesięcy na przystosowanie placówek do nowych regulacji.

Nowa instrukcja kancelaryjna - urząd „papierowy” czy „elektroniczny”

Postępowanie z dokumentacją elektroniczną (wnioski elektroniczne, e-maile), wymagania organizacyjne i techniczne systemów elektronicznego zarządzania dokumentacją, uporządkowanie postępowania z dokumentacją papierową, nowy sposób znakowania spraw – to tylko niektóre z zagadnień nowego aktu prawnego, którego przepisy stosuje się od 1 stycznia br. dla dokumentacji powstającej i napływającej do urzędów.

Praktyczne ujęcie funkcjonowania służby przygotowawczej

Służba przygotowawcza nabiera szczególnego znaczenia w dobie kryzysu dotykającego także sektor jednostek finansów publicznych. Przy ograniczonych lub braku możliwości zabezpieczenia dodatkowych środków na rozwój administracji wartością jest fachowe podejście do inwestowania w kapitał ludzki, nie tylko w wymiarze finansowym.

Poczta elektroniczna w kontaktach z urzędem

Zmiany zachodzące w informatyzacji administracji publicznej są w ostatnim czasie bardzo intensywne. Dlatego warto sprawdzić, jak reagować na dokumentację elektroniczną dostarczaną do urzędu.

Dodatkowe obowiązki głównego księgowego przy kontroli zarządczej

W sytuacji gdy pracownikowi, np. głównemu księgowemu, zwiększa się zakres obowiązków, powinno się to wiązać ze zmianami w umowie o pracę. Umowę o pracę można zmienić zarówno w drodze porozumienia zmieniającego, jak i wypowiedzenia zmieniającego.

Organizacja pracy urzędu w okresie letnim

Sezon letni wiąże się z występowaniem wysokich temperatur i silnego promieniowania słonecznego w miejscach pracy. Pracodawcy mają obowiązek podejmować różne działania zmierzające do ograniczenia oddziaływania tych czynników na pracowników.

Kim jest koordynator czynności kancelaryjnych

Dzięki nowej instrukcji kancelaryjnej oraz uchyleniu dotychczasowych – przestarzałych zasad zarządzania dokumentacją w urzędach, stworzone zostały solidne podstawy do funkcjonowania elektronicznej administracji wewnątrz urzędów. To trudne zadanie w dużej mierze muszą przygotować i przeprowadzić kierownicy instytucji.

Kolejne umowy o pracę w służbie cywilnej

Czy po upływie umowy o pracę zawartej na okres 12 miesięcy z nowo przyjętym pracownikiem służby cywilnej (który wcześniej nie pracował w służbie cywilnej) można zawrzeć kolejną umowę na 12 miesięcy czy na dłuższy okres?

Jak właściwie przywitać delegację w urzędzie

W pozdrowieniach obowiązują ścisłe zasady. Przede wszystkim wchodzący zawsze pozdrawia pierwszy. Pozdrawiając więcej osób, wystarczy powitanie ogólne. Czy w urzędach przestrzegane są zasady savoir-vivre’u?

Bezpieczeństwo i higiena pracy w urzędzie - służba i szkolenia BHP

Pracodawca jest zobowiązany zapewnić pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki pracy, dotyczy to również pracowników zatrudnionych w urzędzie.

Zakres uprawnień zarządcy nieruchomości gminnej

Jednostka budżetowa A użytkuje budynek oddany jej przez urząd miasta w trwały zarząd. Chciałaby udostępnić część pomieszczeń jednostce B i obciążać ją kosztami eksploatacji budynku. Jaką umowę powinna zawrzeć i w jaki sposób obciążać kosztami jednostkę B? Jednostka budżetowa A chciałaby otrzymywać wyłącznie zwrot wydatków, np. kosztów energii gazu, i nie pobierać dodatkowych opłat. Czy ewentualny zwrot wydatków jest jej dochodem i powinien zostać odprowadzony do gminy?

Odpowiedzialność majątkowa urzędników

Obowiązuje ustawa o odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy publicznych uchwalona 20 stycznia 2011 roku. Nowe prawo normuje odpowiedzialność funkcjonariuszy wobec Skarbu Państwa, jednostek samorządu i innych podmiotów odpowiedzialnych za szkodę powstałą przy wykonywaniu władzy publicznej z rażącym naruszeniem prawa.

Oświadczenia majątkowe samorządowców 2011

Jak co roku samorządowcy muszą przygotować i złożyć oświadczenia majątkowe do 30 kwietnia. Warto zrobić to wcześniej, aby mieć czas na ewentualne korekty.

Oddawanie mienia ruchomego jednostki samorządowej w najem, dzierżawę lub użytkowanie

Czy gminna jednostka budżetowa może wypożyczać sprzęt multimedialny (laptop, rzutnik itp.) swoim pracownikom do celów prywatnych? Jak postąpić w przypadku, gdy wypożyczony sprzęt ulegnie uszkodzeniu?

Zasady dokonywania opisów i wartościowania stanowisk pracy w służbie cywilnej

Z dniem 3 lutego 2011 r. weszło w życie Zarządzenie Nr 1 Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 stycznia 2011 r. w sprawie zasad dokonywania opisów i wartościowania stanowisk pracy w służbie cywilnej.

Obsługa trudnych gości

Sekretarka w kontakcie z trudnym interesantem powinna wykazać się umiejętnością efektywnej komunikacji, radzenia sobie z własnymi emocjami i zapobiegania sytuacjom konfliktowym.

Przyczyny wznowienia postępowania administracyjnego


Wznowienie postępowania to instytucja procesowa, która daje możliwości ponownego przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego i ponownego wydania rozstrzygnięcia w sprawie zakończonej już wydaniem decyzji ostatecznej.

Awans pracownika samorządowego

Czy na podstawie ustawy o pracownikach samorządowych możliwe jest awansowanie pracownika zatrudnionego na stanowisku nieurzędniczym na stanowisko urzędnicze, bez przeprowadzenia procedury konkursowej?

Obniżenie wynagrodzenia pracownikowi mianowanemu

Mianowanie jest szczególną formą nawiązania stosunku pracy, toteż nie wszystkie regulacje zawarte w powszechnie obowiązującym prawie pracy będą miały zastosowanie do umów o pracę zawartych w drodze mianowania.

Prawo do nagrody jubileuszowej podczas pobierania zasiłku dla bezrobotnych

Pracownica jednostki państwowej nabyła prawo do nagrody jubileuszowej, będąc na zasiłku dla bezrobotnych (z prawem do niego). W chwili obecnej pracuje. Czy zakład pracy powinien jej wypłacić nagrodę jubileuszową, do której nabyła prawo będąc na zasiłku?

Język migowy w urzędzie

W Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej, obecnie trwają prace nad projektem założeń do ustawy o polskim języku migowym i ułatwieniach w komunikacji dla osób niesłyszących i niedosłyszących. 

Warto dobrze przygotować się do pracy urzędnika

Służba przygotowawcza jest integralnym elementem kultury organizacyjnej i systemu rozwoju zawodowego pracowników administracji publicznej. Doświadczenia z funkcjonowania tej zasady doskonale sprawdzają się w administracji samorządowej.

Elektroniczne formy kształcenia sprawdzają się wśród urzędników

E-learning postrzegany jest jako korzystna forma kształcenia dla urzędników odpowiedzialnych, dojrzałych, chcących się uczyć bez ciągłej i bezpośredniej kontroli. Korzystanie z e-learningu rozwija samodyscyplinę i uczy wyznaczania sobie celów. Dlatego cieszy fakt, że coraz więcej pracowników administracji dokształca się za pomocą tej metody.

Warunki organizowania i prowadzenia szkoleń w służbie cywilnej

Kryteria jakie muszą spełniać podmioty prowadzące szkolenia dla korpusu służby cywilnej oraz sposób i warunki oceny prowadzonych szkoleń – sprecyzowane zostały w rozporządzeniu, które właśnie ukazało się w Dzienniku Ustaw.

Obowiązek wydawania zaświadczenia przez organy JST

Organy administracji publicznej, z racji realizowania nałożonych na nie obowiązków, posiadają informacje, których potwierdzenia często potrzebują klienci urzędu. Potwierdzenie tych informacji następuje poprzez wydanie zaświadczenia.

Praca w urzędzie: zarobki czy prestiż

Obecnie na jeden wolny wakat na pracownika niższego szczebla do urzędów napływa około 500 aplikacji. Czym kuszą urzędy potencjalnych pracowników? Chodzi o prestiż czy zarobki, a może jedno i drugie.

Urzędy i izby skarbowe rozbudują struktury

Projekt zarządzenia Ministra Finansów w sprawie organizacji urzędów i izb skarbowych przewiduje rozbudowę struktur tychże jednostek. Zmiany uzasadniane są koniecznością usprawnienia prac instytucji

Urzędy i izby skarbowe rozbudują struktury

Projekt zarządzenia Ministra Finansów w sprawie organizacji urzędów i izb skarbowych przewiduje rozbudowę struktur tychże jednostek. Zmiany uzasadniane są koniecznością usprawnienia prac instytucji

Jak zarządzać projektem unijnym

Przemyślany plan zarządzania projektem unijnym może być argumentem decydującym o przyznaniu dotacji, dlatego warto przewidzieć w nim różne mechanizmy rozwiązywania sytuacji kryzysowych.

Czy negatywną ocenę pracownika samorządowego można zaskarżyć do sądu

Od ponad roku sprawy pracownicze pracowników samorządowych regulowane są przez nową ustawę. Przez ten czas powstało wiele niejasności i trudnych do wyjaśnienia wątpliwości. Jedną z nich jest kwestia zaskarżenia oceny pracowniczej do sądu.

Kontrola zarządcza – nowy obowiązek dla samorządów

REKLAMA