REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Sektor publiczny

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Radny nie może być wykonawcą zamówienia w gminie, w której sprawuje mandat

W przetargu organizowanym przez gminę nasza firma złożyła ofertę. W tym samym przetargu wystartował też, to znaczy złożył swoją ofertę jeden z miejscowych radnych. Proszę o wyjaśnienie, czy może on startować w przetargu publicznym? Czy można mu udzielić zamówienia?

System Informacji Miejskiej pomaga poruszać się po mieście mieszkańcom i turystom

Gdańsk z budżetu miasta już ponad 1 mln zł przeznaczył na realizację systemu informacji miejskiej. Specjaliści uznają go za rozwiązanie niemal modelowe, podkreślając spójność i dobre wkomponowanie w architekturę miasta.

Obowiązki samorządu w zakresie ochrony środowiska

Wymogi ochrony środowiska muszą być przestrzegane w uchwalonych przez gminy miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego. Dobrze sporządzony program ochrony środowiska może wpłynąć na wielkość otrzymanego dofinansowania z funduszy unijnych. W ramach dużego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na zadania proekologiczne przeznaczono około 5,5 mld euro.

Upoważnienie do wydawania decyzji w imieniu burmistrza

Upoważnienie do wydawania decyzji administracyjnych w imieniu burmistrza powinno wynikać z tak zwanego pełnomocnictwa administracyjnego

REKLAMA

Kompleksowe projekty PPP mają większe szanse na pozyskanie partnera prywatnego

Olsztyn w modelowy sposób przygotowuje się do realizacji projektu w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Jego władze nie tylko na bardzo wczesnym etapie nawiązały kontakt z potencjalnymi inwestorami, ale zrobiły jeszcze jeden krok naprzód - swoją ofertę prezentują jako kompleksowe przedsięwzięcie składające się z trzech inwestycji.

Zakładowy plan kont i wykaz ksiąg rachunkowych

Jednostka budżetowa ma obowiązek wprowadzenia zmian do zakładowego planu kont, jeżeli wynikają one ze zmian w zasadach wykonywania budżetu, gospodarki finansowej lub sprawozdawczości. Niezbędnymi elementami polityki rachunkowości w jednostkach budżetowych są np. zakładowy plan kont oraz wykaz ksiąg rachunkowych.

Jak gminy mogą sfinansować usuwanie azbestu

Samorządy gminne w opinii NIK niedostatecznie realizują rządowy program usuwania azbestu. Na przedsięwzięcia z tym związane są środki m.in. w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz funduszach wojewódzkich. Ważny jest tryb wyłaniania wykonawców prac polegających na usuwaniu azbestu.

Nieoprotestowane w terminie warunki ogłoszenia można kwestionować

Niezgodne z prawem wymagania, które nie zostały w terminie oprotestowane, mogą stanowić podstawę do unieważnienia przetargu.

REKLAMA

Czy gminom łatwiej będzie uzyskać odszkodowanie od ubezpieczyciela

Jaki termin będzie miała firma ubezpieczeniowa na wypłatę odszkodowania przysługującego gminie? Czy ubezpieczyciel, w przypadku ubezpieczeń odpowiedzialności cywilnej, będzie mógł zgłaszać tego samego rodzaju zarzuty w stosunku do oczekującej na odszkodowanie gminy jak dotychczas?

Zadania gminy przy usuwaniu zwierząt z drogi

Gminy mają zapewniać usuwanie, transport i utylizację zwłok bezdomnych zwierząt. Brak jest wyraźnych przepisów określających zasady postępowania oraz podmioty odpowiedzialne za usuwanie dzikich zwierząt z dróg publicznych.

Obowiązki gmin wobec zwierząt poszkodowanych w wypadkach

Jakie są zasady postępowania w przypadku zwierząt poszkodowanych na drogach publicznych? Jak należy postępować w sytuacji, kiedy trzeba uśmiercić zwierzę poszkodowane w wyniku kolizji na drodze? Kto jest uprawniony do stwierdzenia, że zachodzi taka konieczność?

Jak na nowych warunkach ubezpieczyć majątek gminy

Jednostkom samorządu terytorialnego łatwiej będzie zaoszczędzić pieniądze przeznaczane na ubezpieczenia, bo łatwiej będzie odzyskać składki w przypadku rozwiązania umowy. Będzie ona rozliczana co do dnia, a nie - jak to było dotychczas najczęściej - za każdy niewykorzystany miesiąc.

Jak przygotować informacje o środkach na realizację programów operacyjnych


Jakie terminy obowiązują jednostkę samorządu terytorialnego w zakresie informacji dotyczącej środków pochodzących z budżetów jednostek samorządu terytorialnego dla programów operacyjnych?

Jakie niebezpieczeństwa wiażą się z systemem oceny

Obecny system ocen pracowniczych urzędników służby cywilnej może stać się powodem nieporozumień i napięć w urzędach. Opisy kryteriów zachowań pracowników oraz terminów ocen powinny być jednolite dla całego urzędu.

Polisy na sprzęt elektroniczny w gminie


Polisy na sprzęt elektroniczny, tak jak w przypadku jednostek samorządu terytorialnego, są dostosowane pod wymogów jego posiadaczy i uwzględniają jego specyfikę. Nie oznacza to jednak, że nie warto ich zmodyfikować, wprowadzając odpowiednie klauzule.

Pieniądze na kulturę w PO Infrastruktura i Środowisko

W ramach PO IiŚ zadania z zakresu kultury mogą być wspierane w ramach XII osi priorytetowej Kultura i dziedzictwo kulturowe.

Jakie są zasady udostępniania akt w sprawie administracyjnej

Jakie uprawnienia ma strona postępowania administracyjnego w zakresie dostępu do akt sprawy? Na jakiej podstawie urząd może odmówić dostępu do określonych akt?

Ocena kwalifikacji co 2 lata

Okres, za jaki dokonuje się oceny kwalifikacyjnej, jest liczony od terminu sporządzenia poprzedniej oceny do terminu oceny bieżącej (np. czerwiec 2007 r. - marzec 2008 r.).

Informacja z wykonania budżetu jednostki samorządu za pierwsze półrocze

31 sierpnia 2007 r. mija termin dla zarządów jednostek samorządu terytorialnego do przedstawienia informacji o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze 2007 r. organowi stanowiącemu jednostki oraz regionalnej izbie obrachunkowej.

Ekspertyzy, tłumaczenia i analizy na rzecz jednostek budżetowych

W przypadku wydatków na tłumaczenia na rzecz jednostek budżetowych, gdy wydatki te są świadczone przez osoby fizyczne w ramach umów zleceń i umów o dzieło, należy je klasyfikować w paragrafie 417 - Wynagrodzenia bezosobowe z odpowiednią czwartą cyfrą dodaną do paragrafu.

Zasady obiegu i przechowywania dokumentów w urzędach gmin

Jednym z podstawowych zadań organów administracji jest załatwianie indywidualnych spraw obywateli. Dla usprawnienia pracy organów gminy ustalono jednolitą instrukcję kancelaryjną. Określa ona zasady i tryb wykonywania czynności kancelaryjnych w urzędach gmin i związków międzygminnych.

Jakie zasady obowiązują przy doręczaniu pism urzędowych

Jakie konsekwencje ma terminowe przesłanie pism w postępowaniu administracyjnym? Jaki może być i kto określa sposób doręczania pisma przez organy administracji? Jakie są zasady postępowanie w przypadku nieodebrania pisma?

Jak skorzystać z bezpłatnej pomocy prawnej w UE

Dyrektywą z 2003 r.1 państwa członkowskie Unii Europejskiej zostały zobowiązane do stworzenia systemów pomocy prawnej, obejmujących poradę przedsporną udzielaną w celu rozstrzygnięcia sporu przed wniesieniem sprawy do sądu, pomoc prawną i reprezentowanie w sądzie.

Premier nie mógł odwołać wójta za naruszenie ustawy

Wykazanie jednorazowego naruszenia ustawy nie wystarcza do odwołania wójta przez prezesa Rady Ministrów.

Jak wnieść skargę do Trybunału

Skargę do ETPC składa się na ściśle określonym formularzu. Osoba, która zgłasza swój problem, może też napisać do Trybunału list.

Przyjęcie obowiązków głównego księgowego jednostki sektora finansów publicznych

Zmiana na stanowisku głównego księgowego każdej jednostki, w tym sektora finansów publicznych, to przedsięwzięcie niezwykle trudne i istotne dla prawidłowego jej funkcjonowania, gdyż z wykonywaniem obowiązków głównego księgowego związane jest działanie zarówno całej jednostki, jak i praktycznie każdej jej komórki organizacyjnej.

Kiedy pracownikowi samorządowemu grozi postępowanie dyscyplinarne?

Z powodu jakich okoliczności może być wszczęte postępowanie dyscyplinarne w stosunku do pracowników samorządowych?

Jakie ograniczenia obowiązują pracowników samorządowych?

Których pracowników samorządu terytorialnego obowiązują ograniczenia przy podejmowaniu i prowadzeniu działalności gospodarczej?

Skargi na działania instytucji UE

Każdy, kto stwierdzi, że dotyczące go rozporządzenie lub decyzja organu Unii Europejskiej zostały wydane bez uprawnień do tego czy z naruszeniem procedury bądź postanowień Traktatu, może złożyć skargę o ich unieważnienie.

Postępowanie przed izbami

Postępowanie w sprawie będącej przedmiotem skargi wniesionej do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka wymaga reprezentowania strony przez adwokata.

Naruszenie praw przez państwo

Skargę do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu może wnieść każdy, kto uważa, że jego prawa zostały naruszone przez państwo lub organy państwa i żadne z odwołań składanych w kraju w tej sprawie tego nie zmieniło

Konkursy sportowe z nagrodami

Jednostka we wrześniu ma w planach zorganizowanie imprezy o charakterze sportowym dla swoich pracowników. Odbędą się konkursy sportowe (biegi, strzelanie z łuku, pchnięcie kulą itp.), których zwycięzcy otrzymają nagrody rzeczowe (gry planszowe, albumy, sprzęt sportowy). Wartość każdej z nagród nie przekroczy 300 zł. Czy nagrody rzeczowe, które otrzymają pracownicy, trzeba będzie opodatkować i oskładkować, a jeżeli tak, to według jakich przepisów?

Jak przebiega proces odrolnienia gruntów

Zmiana przeznaczenia gruntów następuje najczęściej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Zmiana taka wymaga jednak zgody ministra rolnictwa lub marszałka województwa. Decyzję o wyłączeniu gruntów z produkcji rolnej lub leśnej podejmuje starosta. Osoba, która uzyskała zezwolenie na wyłączenie gruntów z produkcji, jest obowiązana uiścić należność i opłaty roczne.

Ewidencja środków trwałych w jednostkach sektora finansów publicznych

Jakie problemy pojawią się w urzędach w związku z odralnianiem gruntów

Czy decyzja zezwalająca na wyłączenie z produkcji rolnej jest podstawą do dokonywania jakichkolwiek zmian w ewidencji gruntów? Jakie konsekwencje mogą wynikać z nieuporządkowania w zakresie braku aktualizacji ewidencji gruntów i budynków?

Czy nauczyciel może przejść na emeryturę po 15 latach pracy

W sierpniu ukończę 55 lat. Udowodniłam 23 lata składkowe i nieskładkowe, w tym 17 lat pracy nauczycielskiej w pełnym wymiarze czasu pracy. Nie przystąpiłam do OFE. Czy będę mogła przejść na wcześniejszą emeryturę. Czy stosunek pracy w szkole będę mogła rozwiązać dopiero za dwa, trzy lata?

Kiedy pracownik samorządu ma prawo do wcześniejszej emerytury

Urodziłem się w 1948 roku. Przez 26 lat byłem zatrudniony w urzędzie gminy na podstawie umowy o pracę. Niedawno znacznie pogorszył się mój stan zdrowia. Słyszałem, że pracownicy gminni, którym lekarz orzecznik ZUS stwierdził niezdolność do pracy na dotychczasowym stanowisku mogą przejść na emeryturę w wieku 60 lat. Czy w związku z tym będę mógł ją uzyskać po ukończeniu 60 roku życia?

Jak prawidłowo zaskarżyć zarządzenie zastępcze do sądu administracyjnego

Który sąd jest właściwy do rozpatrzenia sprawy? Jakim podmiotom przysługuje legitymacja procesowa do zaskarżenia orzeczenia sądu?

Podstawy wydania zarządzeń zastępczych przez wojewodów

Nadzór nad jednostkami samorządu terytorialnego sprawuje prezes Rady Ministrów i wojewoda, a w sprawach dotyczących finansów regionalna izba obrachunkowa. W ramach swoich kompetencji wojewoda może kwestionować akt samorządu. Najczęściej przez tzw. zarządzenia zastępcze.

Jakie są zadania wojewody wynikające z ustawy o zarządzaniu kryzysowym

Kto może wchodzić w skład wojewódzkich zespołów reagowania kryzysowego? Jak będą podzielone kompetencje pomiędzy komórki urzędów wojewódzkich, właściwe w sprawach zarządzania kryzysowego? Jakie elementy powinny się znaleźć w wojewódzkim planie ochrony infrastruktury krytycznej?

Jakie środki unijne będą przeznaczone na zarządzanie kryzysowe

Jakie są możliwości finansowania ze środków europejskich zadań związanych z wchodzącą w życie ustawą o zarządzaniu kryzysowym? Jakiego rodzaju zadania związane z zarządzaniem kryzysowym mogą być współfinansowane środkami z funduszy europejskich?

Zarządzanie kryzysowe w województwie, powiecie i gminie

Finansowanie zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego na poziomie gminnym, powiatowym i wojewódzkim ma być planowane w budżetach odpowiednio gmin, powiatów i samorządów województw.  Organem właściwym w sprawach zarządzania kryzysowego na obszarze powiatu jest starosta, a na terenie gminy wójt (burmistrz, prezydent miasta).

Fundusz nie sfinansuje pensji pracownika

Ze środków ZFRON pracodawca nie będzie mógł sfinansować wynagrodzenia pracowników korzystających z turnusu rehabilitacyjnego czy dodatkowego urlopu.

Gminny program profilaktyczny nie może zastąpić ustawy

Zasady wydawania i cofania zezwoleń na prowadzenie sprzedaży napojów alkoholowych oraz kontrolę obrotu tymi napojami określa ustawa. Uchwała gminy nie może tych zasad regulować bez ustawowego upoważnienia.

Na jakich zasadach można prowadzić sprzedaż alkoholu

Zarówno hurtowa, jak i detaliczna sprzedaż alkoholu wymaga uzyskania zezwolenia. Prowadzenie działalności gospodarczej, której przedmiotem jest handel wódką, winem czy piwem, wymaga również uiszczenia określonych opłat.

Jak spełniają swoje zadania izby wytrzeźwień

Za to, że izby wytrzeźwień nie spełniają wielu standardów, winę ponoszą również jednostki samorządu terytorialnego, które nienależycie sprawują nadzór nad izbami wytrzeźwień - wynika z raportu Najwyższej Izby Kontroli. Główne zaniedbania to: brak odpowiedniego wyposażenia medycznego i doprowadzanie osób, które nie powinny być umieszczane w tych izbach.

W jaki sposób wyjaśniać i modyfikować specyfikację

Przepisy o modyfikacji specyfikacji są bardzo krytycznie oceniane przez wykonawców. Ich nadużywanie może prowadzić do naruszenia zasady uczciwej konkurencji, np. gdy zamawiający zmienia s.i.w.z. dosłownie na kilkanaście godzin przed składaniem ofert.

Jakie zapisy s.i.w.z. są najczęściej podważane przez arbitrów

Wniosek do programu unijnego Kapitał Ludzki

Opublikowany został druk wniosku do Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL) 2007 - 2013. Nie jest to ostateczna wersja, ale na jego podstawie można już kompletować dokumenty i tworzyć opis projektu do dofinansowania.

Gmina powinna być inwestorem na rynku nieruchomości

Pod znakiem środków unijnych, boomu mieszkaniowego oraz organizacji EURO 2012 przebiegła tegoroczna III Ogólnopolska Konferencja Samorządowa „Jak finansować infrastrukturę miast i gmin” zorganizowana 13 czerwca br. w Warszawie.

REKLAMA