REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Administracja, Oświata

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Poczta elektroniczna w kontaktach z urzędem

Zmiany zachodzące w informatyzacji administracji publicznej są w ostatnim czasie bardzo intensywne. Dlatego warto sprawdzić, jak reagować na dokumentację elektroniczną dostarczaną do urzędu.

Skład komisji egzaminacyjnej przy uzyskaniu stopnia nauczyciela mianowanego

Nauczyciel kontraktowy pod koniec roku szkolnego 2009/2010 złożył do organu prowadzącego szkołę wniosek o podjęcie postępowania egzaminacyjnego na stopień nauczyciela mianowanego. Pozostawał wówczas w zatrudnieniu w szkole, w której odbył również cały staż. W roku szkolnym 2010/2011 nauczyciel jest już zatrudniony w nowej szkole. Organ prowadzący chce teraz powołać komisję egzaminacyjną dla tego nauczyciela (zgodnie z art. 9g ust. 2 Karty Nauczyciela). Dyrektora której szkoły powinien powołać do komisji organ prowadzący?

Wynagrodzenia nauczycieli od września 2011

Zgodnie z założeniami budżetowymi na rok 2011 nauczyciele od 1 września 2011 r. otrzymają podwyżki wynagrodzeń. Kwota bazowa dla nauczycieli w roku 2011 jest rozbita na dwa okresy: od 1 stycznia do 31 sierpnia wynosiła 2.446,82 zł, zaś od 1 września 2011 r. wyniesie 2.618,10 zł

MEN: co nowego w edukacji od 1 września 2011

Ogłoszenie nowego roku szkolnego Rokiem Szkoły z Pasją, zawieszenie zajęć w czasie Euro 2012 oraz egzamin gimnazjalny według nowych zasad - to jedne z najważniejszych zmian, które nastąpią od 1 września 2011 - informuje biuro prasowe MEN.

REKLAMA

Cudzoziemiec na studiach w Polsce

Z roku na rok przybywa w Polsce cudzoziemców dążących do zdobycia wykształcenia w naszym kraju. Napotykają na różnego rodzaju bariery w szczególności językowe, kulturowe, zwyczajowe oraz prawne. Celem niniejszego artykułu jest wyjaśnienie mechanizmów organizacyjnoprawnych regulujących zasady podejmowania przez cudzoziemców kształcenia na polskich uczelniach.

Awans zawodowy nauczyciela stażysty

Nauczycielem stażystą staje się osoba nieposiadająca stopnia awansu zawodowego z dniem zatrudnienia w szkole. Warunkiem zatrudnienia takiej osoby i rozpoczęcia stażu jest posiadanie wymaganych kwalifikacji do pracy w charakterze nauczyciela na danym stanowisku. Wówczas osoba ta jest zatrudniana na podstawie umowy o pracę na czas określony na jeden rok szkolny w celu odbycia stażu.

Czy w biurze można dbać o zdrowie?

Wiele się mówi o zdrowym odżywianiu, zachowaniu równowagi między pracą a życiem prywatnym czy aktywnym spędzaniu wolnego czasu. Co jednak zrobić, gdy większość czasu spędzamy w biurze?

Kim jest koordynator czynności kancelaryjnych

Dzięki nowej instrukcji kancelaryjnej oraz uchyleniu dotychczasowych – przestarzałych zasad zarządzania dokumentacją w urzędach, stworzone zostały solidne podstawy do funkcjonowania elektronicznej administracji wewnątrz urzędów. To trudne zadanie w dużej mierze muszą przygotować i przeprowadzić kierownicy instytucji.

REKLAMA

Świadczenie urlopowe z dwóch etatów

Nauczycielowi, który w jednej szkole zatrudniony jest w dwóch stosunkach pracy, z każdego z nich przysługuje świadczenie urlopowe. Ustala się je osobno, proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy i okresu zatrudnienia z każdego z etatów w danym roku szkolnym, a wypłaca do końca sierpnia każdego roku.

System Informacji Oświatowej przeskanuje uczniów i nauczycieli

Utworzenie nowego Systemu Informacji Oświatowej ma udoskonalić zarządzanie oświatą na szczeblu krajowym, m.in. poprzez jasny podział środków finansowych na wykonywanie zadań oświatowych. Dla samorządów to kluczowa kwestia, która co roku znacząco obciąża lokalne budżety. Czy nowe rozwiązania prawne, które zaczną obowiązywać od przyszłego roku, poprawią funkcjonowanie systemu oświaty?

Jak właściwie przywitać delegację w urzędzie

W pozdrowieniach obowiązują ścisłe zasady. Przede wszystkim wchodzący zawsze pozdrawia pierwszy. Pozdrawiając więcej osób, wystarczy powitanie ogólne. Czy w urzędach przestrzegane są zasady savoir-vivre’u?

Nowe zasady udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach

Na placówki oświatowe, m.in. szkoły i przedszkola, nałożono obowiązek zapewnienia każdemu dziecku wsparcia i zindywidualizowanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej. W zależności od rodzaju placówki pomoc na nowych zasadach będzie udzielana od roku szkolnego 2011/2012 lub 2012/2013.

Odpowiedzialność majątkowa urzędników

Obowiązuje ustawa o odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy publicznych uchwalona 20 stycznia 2011 roku. Nowe prawo normuje odpowiedzialność funkcjonariuszy wobec Skarbu Państwa, jednostek samorządu i innych podmiotów odpowiedzialnych za szkodę powstałą przy wykonywaniu władzy publicznej z rażącym naruszeniem prawa.

Racjonalizacja zatrudnienia w administracji


Z dniem 1 lutego 2011 r. miała wejść w życie ustawa o racjonalizacji zatrudnienia w państwowych jednostkach budżetowych i niektórych innych jednostkach sektora finansów publicznych w latach 2011–2013.

Zmiany w zatrudnianiu nauczycieli z końcem roku szkolnego

Koniec roku szkolnego to czas likwidacji niektórych szkół lub ograniczania liczby klas w innych. Powstaje więc konieczność redukcji zatrudnienia nauczycieli. W takich sytuacjach nauczycieli można zwolnić z pracy, przenieść lub ograniczyć liczbę ich zajęć.

Zasady zatrudniania nauczycieli w szkołach i placówkach oświatowych

Szczegółowe warunki, jakie musi spełniać kandydat do pracy na stanowisku nauczyciela określone zostały w art. 10 ust. 5 Karty Nauczyciela. Przepis ten na pierwszy rzut oka odnosi się wyłącznie do przesłanek zatrudnienia nauczycieli mianowanych i dyplomowanych na podstawie mianowania, ale 4 spośród wymienionych w nim 6 warunków zatrudnienia, musi spełniać każdy, kto chce pracować na stanowisku nauczyciela

Nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego

Od 11 kwietnia 2011 r. obowiązuje nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego oraz ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Nowe przepisy regulują m.in. skargę na przewlekłość postępowania, odmowę wszczęcia postępowania, doręczanie decyzji podmiotom zagranicznym, przekazanie sprawy przez organ niewłaściwy, uchylenie lub zmianę decyzji.

Czy istnieje etyczny samorząd

Na pracownikach administracji spoczywa szczególna odpowiedzialność. Od sposobu, w jaki traktują interesantów, zależy wizerunek nie tylko samej instytucji, lecz również samorządu. Dlatego właśnie warto powracać do tematu etyki w administracji.

Formy zatrudniania nauczycieli

Centrum powiadamiania ratunkowego - nowe kompetencje wojewody

Do obowiązków wojewody należy wyznaczanie kierownika centrum powiadamiania ratunkowego i zatwierdzanie programu szkolenia operatorów numerów alarmowych.

Kryteria podziału 0.6 proc. rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej w 2011 r.

Ministerstwo Edukacji Narodowej podało do wiadomości tegoroczne kryteria podziału rezerwy oświatowej części subwencji ogólnej.

Kiedy najlepiej przekształcić (zlikwidować) szkołę

Termin likwidacji (przekształcenia) szkół publicznych uzależniony jest m.in. od tego, z jaką placówką szkoła jest związana. Zmiany w szkole przy zakładzie poprawczym nie rządzą się takimi samymi zasadami, jak większość innych szkół publicznych.

Zasady dokonywania opisów i wartościowania stanowisk pracy w służbie cywilnej

Z dniem 3 lutego 2011 r. weszło w życie Zarządzenie Nr 1 Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 stycznia 2011 r. w sprawie zasad dokonywania opisów i wartościowania stanowisk pracy w służbie cywilnej.

Obsługa trudnych gości

Sekretarka w kontakcie z trudnym interesantem powinna wykazać się umiejętnością efektywnej komunikacji, radzenia sobie z własnymi emocjami i zapobiegania sytuacjom konfliktowym.

Podział części oświatowej subwencji ogólnej w roku 2011

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 16 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2011. Część oświatowa subwencji ogólnej jest jedną z części składowych subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego.

Dodatek stażowy dla nauczycielki zatrudnionej na dwóch etatach

Od 1 września 1984 r. do 31 sierpnia 2008 r. pracowałam jako nauczycielka matematyki na cały etat (18/18). Otrzymywałam dodatek stażowy w wysokości 20%. Od 1 września 2008 r. pracuję w niepełnym wymiarze czasu jako nauczyciel matematyki (9/18) i również otrzymuję dodatek stażowy w wysokości 20%. Mam też drugą umowę w tej samej szkole (stanowisko nauczycielki biblioteki od 1 września 2008 r. na 15/30 etatu), z której nie otrzymuję dodatku za wysługę lat. Czy taka sytuacja jest prawidłowa?

Przyczyny wznowienia postępowania administracyjnego


Wznowienie postępowania to instytucja procesowa, która daje możliwości ponownego przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego i ponownego wydania rozstrzygnięcia w sprawie zakończonej już wydaniem decyzji ostatecznej.

Funkcjonowanie bibliotek szkolnych w pytaniach i odpowiedziach

Jesteśmy policealną szkołą zawodową – samorządową jednostką budżetową. Organem prowadzącym szkołę jest samorząd wojewódzki. W jednostce prowadzona jest biblioteka szkolna dla uczniów naszej szkoły. Jakie przepisy regulują funkcjonowanie bibliotek szkolnych? W jaki sposób ustala się opłaty za uszkodzone, zniszczone i niezwrócone w terminie książki? Jak ustalać koszt nabycia zbiorów bibliotecznych oraz jak prawidłowo ujmować w księgach inwentarzowych dary przekazane bibliotece?

Zmiany w planie rozwoju nauczyciela-stażysty

Czy nauczyciel może samowolnie dokonać zmian w realizowanym planie rozwoju zawodowego? Chodzi o nauczyciela-stażystę, który otrzymał wcześniej pisemną dyspozycję od dyrektora, dotyczącą zmian w planie rozwoju. Po jakimś czasie nauczyciel sam wprowadził kolejne zmiany. Czy może mieć to wpływ na ocenę całego dorobku zawodowego tego nauczyciela?

Najważniejsze zmiany przepisów obowiązujące od 2011 roku

Od stycznia 2011 r. weszły w życie nowe przepisy z prawa pracy, prawa podatkowego, a także zmiany związane bezpośrednio z wdrożeniem dyrektyw Unii Europejskiej. Ustawodawca przygotował też zmiany związane z obowiązkiem meldunkowym, które wejdą w życie w II połowie 2011 r.

Kompleksowa kontrola finansowa w kadrach

Zadania realizowane w komórkach zajmujących się zarządzaniem ludźmi na ogół podporządkowane są naczelnemu kierownictwu organizacji. Zarówno w przedsiębiorstwach, jak i w administracji samorządowej odgrywają identyczną rolę. Dotyczą zarządzania najważniejszym zasobem, czyli potencjałem społecznym.

Obniżenie wynagrodzenia pracownikowi mianowanemu

Mianowanie jest szczególną formą nawiązania stosunku pracy, toteż nie wszystkie regulacje zawarte w powszechnie obowiązującym prawie pracy będą miały zastosowanie do umów o pracę zawartych w drodze mianowania.

Związki i porozumienia międzygminne - korzyści ze współpracy

Łatwiejsze osiąganie zamierzonych celów, szybsze i sprawniejsze wykonywanie zadań publicznych oraz wspólne rozwiązywanie problemów. Tak najogólniej można opisać zalety współpracy międzygminnej.

Kto może kierować szkołą

Jednostki samorządu terytorialnego będące organem prowadzącym dla szkół i przedszkoli powierzają kierowanie placówką dyrektorom, którzy wygrali konkurs. Jest jednak kilka warunków koniecznych do spełnienia, aby szkołą zarządzała osoba odpowiednio do tego przygotowana.

Warto dobrze przygotować się do pracy urzędnika

Służba przygotowawcza jest integralnym elementem kultury organizacyjnej i systemu rozwoju zawodowego pracowników administracji publicznej. Doświadczenia z funkcjonowania tej zasady doskonale sprawdzają się w administracji samorządowej.

Elektroniczne formy kształcenia sprawdzają się wśród urzędników

E-learning postrzegany jest jako korzystna forma kształcenia dla urzędników odpowiedzialnych, dojrzałych, chcących się uczyć bez ciągłej i bezpośredniej kontroli. Korzystanie z e-learningu rozwija samodyscyplinę i uczy wyznaczania sobie celów. Dlatego cieszy fakt, że coraz więcej pracowników administracji dokształca się za pomocą tej metody.

Różnice skutków prawnych doręczenia i ogłoszenia decyzji

Zniszczenie przez kogokolwiek, nie wyłączając urzędnika, decyzji niedoręczonej (nieogłoszonej) może być potraktowane jako czyn zagrożony karą zgodnie z art. 276 Kodeksu karnego.

RAPORT: Nauczyciele - stan i struktura zatrudnienia

Średnia wieku polskich nauczycieli to 40,9 lat; zdecydowana większość z nich - 81 proc. - to kobiety, prawie wszyscy mają wykształcenie wyższe - wynika z opublikowanego we wrześniu raportu Ośrodka Rozwoju Edukacji.

Adresowanie kopert

Chciałabym prosić o informację dotyczącą prowadzenia korespondencji biurowej. Nigdzie nie znalazłam wskazówek dotyczących adresowania kopert. Wzór rozmieszczenia adresu oczywiście ustala Poczta Polska, mam jednak wątpliwości co do treści. Spotkałam się z dwiema szkołami:1. Umieszczać dane o tytule zawodowym i naukowym adresata – „bo tak jest uprzejmie”;2. Nie umieszczać – „pisze pani do osoby, nie stanowiska, adres ma być przejrzysty, więc długa tytulatura powinna zostać skrócona, ponadto nie każdy chce, aby goniec/listonosz znał jego funkcję zawodową”.Jaki standard zastosować, aby korespondencja mojej firmy była w każdym drobiazgu profesjonalna?Maja, e-mail

Regulamin wynagradzania pracowników administracyjnych szkoły

Czy zasady wynagradzania pracowników administracyjnych szkoły (niebędących nauczycielami) mogą być określone w regulaminie wynagradzania nauczycieli? Nasza szkoła jest szkołą podstawową.

Praca w urzędzie: zarobki czy prestiż

Obecnie na jeden wolny wakat na pracownika niższego szczebla do urzędów napływa około 500 aplikacji. Czym kuszą urzędy potencjalnych pracowników? Chodzi o prestiż czy zarobki, a może jedno i drugie.

Najważniejsze daty i zmiany w roku szkolnym 2010/2011

Kolejna grupa sześciolatków rozpoczynających naukę, kolejne roczniki uczące się zgodnie z nową podstawą programową nauczania oraz wprowadzenie drugiej tzw. karcianej godziny pracy dla nauczycieli - to najważniejsze nowości w roku szkolnym 2010/2011.

Ostrożne testowanie sześciolatków w szkołach

Obniżenie wieku szkolnego z siedmiu do sześciu lat było dla wielu rodziców, nauczycieli i samorządów dużym wyzwaniem. Jednak pomimo sprzeciwów, a nawet całych kampanii protestacyjnych, część sześciolatków uczyła się z powodzeniem w pierwszej klasie. Są już pierwsze dane podsumowujące reformę oświatową.

Sporządzanie pism informacyjnych

W praktyce administracyjnej występują pisma, które mają na celu przekazanie informacji wytworzonej w toku pracy biurowej. Do obowiązków sekretarki należy sporządzanie takich pism. Ich skuteczność w dużej mierze zależy od formy i treści.

Samorządy dostosowują szkoły do potrzeb pięcio- i sześciolatków

Podczas gdy prasa alarmuje o fatalnym stanie przygotowania szkół podstawowych na przyjęcie sześciolatków, okazuje się że jednak wiele samorządów dokłada wszelkich starań by sprostać wymogom i przygotować placówki na czas. Co więcej, jednostki te mają spore szanse na sukces.

Czy samorządy podejmują zbyt wiele uchwał

Samorządy często tworzą uchwały tam, gdzie prawo nie nakłada na nie takiego obowiązku. A przecież wiadomo nie od dziś, że zbyt wiele regulacji prawnych nie służy przejrzystości gospodarki finansowej i może prowadzić do nadużyć.

Przeprowadzanie inwestycji pomimo kryzysu

Jednostki sektora finansów publicznych muszą ostrożnie gospodarować środkami będącymi w ich dyspozycji. Pod uwagę powinny wziąć nie tylko korzyści, jakie przyniosą inwestycje, ale i ryzyko na siebie wzięte. Powinny też stale poszukiwać alternatywnych źródeł finansowania działalności.

Kiedy gmina kontroluje dotacje przyznane placówkom oświatowym

Kontrolowanie realizacji dotacji w placówkach oświaty wymaga zastosowania właściwych procedur. Żeby taka kontrola mogła mieć miejsce, konieczna jest odpowiednia uchwała rady gminy.

Wysyłanie przesyłek i paczek pocztowych

Jednym z podstawowych zadań kancelarii i sekretariatów jest wysyłanie przesyłek. Przesyłki listowe, przesyłki na nośniku CD/DVD oraz paczki dostarczane są do odbiorców za pośrednictwem poczty i firm kurierskich. Jak przygotować przesyłkę do wysłania? Na co zwracać uwagę przy wyborze dostawcy usług pocztowych? Spróbujemy znaleźć odpowiedź na te pytania.

Organizacja wspólnej obsługi administracyjno-finansowej szkół

Jako Biuro Obsługi Szkół Samorządowych (BOSS), będące samorządową jednostką budżetową, prowadzimy obsługę ekonomiczno-administracyjną i finansowo-księgową publicznych szkół podstawowych, przedszkoli i gimnazjów funkcjonujących na terenie naszej gminy. Czy dla prawidłowej działalności wystarczający jest tylko zapis w statucie BOSS mówiący o obsłudze finansowo-księgowej placówek z terenu naszej gminy, czy też powinny być również zawarte porozumienia pomiędzy BOSS a poszczególnymi szkołami, regulujące zakres tej obsługi? Jak powinny być zorganizowane kwestie związane z wyznaczeniem głównego księgowego dla poszczególnych szkół i w jaki sposób powinny być przekazane obowiązki głównemu księgowemu i pozostałym pracownikom BOSS, zajmującym się prowadzeniem ksiąg rachunkowych szkół (prosimy o podanie wzoru dokumentu)?

REKLAMA