REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Decyzja, Wójt

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach - zmiany w 2017 roku

Nie będzie obowiązku uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, jeżeli wyłącznym celem przedsięwzięcia jest obronność i bezpieczeństwo państwa lub prowadzenie działań ratowniczych oraz zapewnienie bezpieczeństwa cywilnego w związku z przeciwdziałaniem lub usunięciem bezpośredniego zagrożenia dla ludności. Nowe regulacje w większości mają obowiązywać od 1 stycznia 2017 r.

Wójt nie ma obowiązku uczestniczenia w sesjach rady gminy

Wójt nie ma obowiązku uczestniczenia w sesjach rady gminy. Stanowisko takie zajął Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu odpowiadając na skargę Wojewody Dolnośląskiego.

Przedwyborcze obowiązki wójta

Na czas tuż przed wyborami prezydenckimi, jak również w dniu wyborów, przewidziano dla wójtów, burmistrzów i prezydentów miast wiele zadań, które w istotny sposób wpływają na poprawność i sprawność głosowania.

W Europie bezpośrednie wybory organu wykonawczego to rzadkość

Wyłanianie organu wykonawczego w wyborach powszechnych „zaprogramowało” w polskim samorządzie konflikt: skoro i władza wykonawcza, i stanowiąca wybierana jest bezpośrednio, nie sposób rozstrzygnąć, która ma większą legitymizację społeczną. Mówiąc kolokwialnie – która jest ważniejsza. W zachodniej Europie ten problem nie istnieje, a u nas skutkuje marginalizowaniem pozycji radnych przez silnego włodarza.

REKLAMA

Decyzje z zakresu gospodarki odpadami ważne rok

Termin ważności decyzji z zakresu gospodarowania odpadami został przesunięty o rok. Zgodnie ze znowelizowaną ustawą o odpadach, obowiązują one przez okres, na jaki zostały wydane, nie dłużej jednak niż do 22 stycznia 2016 r.

Oświadczenia majątkowe po wyborach samorządowych 2014

Wybrani w listopadzie 2014 roku nowi samorządowcy mają obowiązek złożyć oświadczenie majątkowe. Tego typu oświadczenie ma zapewnić transparentność działalności samorządów i urzędów państwowych. Co powinien zawierać taki dokument?

Posłowie przeciwni łączeniu funkcji wójta z mandatem senatora

Zgodnie z obecnymi przepisami wójt (burmistrz, prezydent miasta) nie może być posłem i senatorem. W uzasadnieniu do nowelizacji ustawy o samorządzie gminnym, czytamy, że łączenie funkcji wójta (burmistrza, prezydenta miasta) z mandatem senatora poszerzy reprezentację obywateli w Senacie o przedstawicieli samorządu terytorialnego oraz wzmocni pozycję polityczno-ustrojową Senatu.

Wójt i senator - możliwe łączenie funkcji

Projekt SLD ma umożliwić łączenie funkcji wójta z mandatem senatora. Obecnie ustawa o samorządzie gminnym zakazuje łączenia funkcji wójta, burmistrza, prezydenta miasta z mandatem senatora i posła.

REKLAMA

Odwołanie wójta zamiast ograniczenia kadencji

Ustrój samorządowy wymaga korekty, ale niekoniecznie w sprawie kadencyjności. - podkreśla Przemysław Radwan, prezes Fundacji Szkoła Liderów. Proponuje on zniesienie progu w referendach przy ograniczeniu ich liczby.

Decyzja o warunkach zabudowy w postępowaniu odwoławczym

Decyzje ustalające warunki zabudowy stanowią często przedmiot odwołań składanych nie tylko przez sąsiadów projektowanej inwestycji, lecz także samych inwestorów. Skomplikowana materia podlegająca rozstrzygnięciu decyzją sprawia, że prawidłowe rozpoznanie odwołania przez samorządowe kolegium odwoławcze jest zadaniem trudnym, a niekiedy wymagającym specjalistycznej wiedzy.

Wybory samorządowe 2014

Wybory samorządowe 2014 już coraz bliżej. PKW potwierdziła, że w tym roku pójdziemy głosować 16 listopada. Jesienią po raz pierwszy wybierzemy władze samorządowe z zastosowaniem przepisów ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy (Dz.U. z 2011 r. nr 21, poz. 112 z późn. zm.).

Zmiany w budżecie jednostki samorządu terytorialnego

Zmiany w budżecie jednostki samorządu terytorialnego są nieważne jeżeli zostały dokonane przez radnych bez udziału organu jednostki. Przepisy wskazują na wyraźny podział kompetencji pomiędzy organami gminy w zakresie sporządzania projektu uchwały budżetowej oraz projektu o zmianie uchwały budżetowej a uchwalaniem budżetu i jego zmian.

Czym jest sektor rządowy? Forum Od-nowa

Czym jest w wymiarze organizacyjnym sektor rządowy i na jakie napotyka problemy, wynikające z rozproszenia danych o instytucjach publicznych i niesatysfakcjonującego sposobu ich przedstawiania? Niniejszy artykuł jest próbą odpowiedzi na to pytanie. Państwo, czyli co?

Zaokrąglanie opłaty śmieciowej i kwoty do zapłaty

W ramach ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach należy zaokrąglać stawki opłaty "śmieciowej" czy kwoty do zapłaty?  Zaokrągleniu powinna podlegać w ocenie Izby kwota płaconej przez właścicieli nieruchomości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi zgodnie z dyspozycją art. 63 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

Uchwała o nieudzieleniu absolutorium - skarga wójta

Wydanie uchwały przez radę gminy nieudzielającej wójtowi absolutorium, narusza interes prawny wójta. Skutkuje możliwością wniesienia skargi do sądu administracyjnego.

Pismo zamiast decyzji

W sprawie administracyjnej, w której organ administracji publicznej powinien wydać decyzję administracyjną, wydał jedynie pismo. W piśmie organ wskazuje, jak zamierza sprawę rozstrzygnąć. Czy to prawidłowe działanie?

Świadczenia rodzinne i alimenty - nowe przepisy

Nowelizacja ustawy o świadczeniach rodzinnych i ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów odebrała możliwość przyznawania zasiłku pielęgnacyjnego osobom uprawnionym do tego typu świadczenia za granicą, zmieniła określenie dochodu uprawniającego do świadczeń, sposób jego ustalania oraz katalog przesłanek utraty i uzyskania dochodu.

Zostało niewiele czasu na przedłożenie projektów budżetów

Do 15 listopada 2011 r. organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego ma obowiązek przedłożyć radzie lub sejmikowi oraz regionalnej izbie obrachunkowej projekt uchwały budżetowej na 2012 rok.

Przedsięwzięcia wymagające przeprowadzenia oceny oddziaływania na obszary Natura 2000

Obszary Natura 2000 wprowadzono do polskiego systemu prawnego ustawą z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody. Wskazanie wszystkich przypadków, w który wymagane jest przeprowadzenie oceny oddziaływania na obszary Natura 2000, może się okazać niezwykle trudne.

Samorządowcy w sytuacjach kryzysowych - poradnik

Zły wizerunek samorządowca przekłada się w bezpośredni sposób na wizerunek całego miasta bądź gminy. Negatywne opinie o samorządzie mogą spowodować, że nawet przez kilka lat dany region będą szerokim łukiem omijać poważni inwestorzy, którzy przykładają wyjątkową wagę do swojego wizerunku i nie chcą, aby zła sława o danym miejscu przeniosła się na ich markę.

Korzystanie z prywatnego samochodu przez wójta

W poprzednim stanie prawnym (art. 4 ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych), obowiązującym do 31 grudnia 2008 r., umowę z wójtem na korzystanie z pojazdu prywatnego do celów służbowych zawierał upoważniony do dokonywania czynności z zakresu prawa pracy na podstawie stosownej uchwały przewodniczący rady gminy. Czy w związku ze zmianą przepisów od 1 stycznia 2009 r., i tym samym osoby uprawnionej do zawarcia umowy, powinna ona zostać rozwiązana przed dniem wejścia w życie ustawy i zawarta przez uprawnioną osobę według nowego stanu prawnego? Czy też umowy zawarte przed zmianą stanu prawnego obowiązują nadal i można je zmienić aneksem zawartym z uprawnioną według nowych przepisów osobą?

Kiedy dochodzi do pomówienia burmistrza lub radnego

Zdarza się, że praca samorządowca jest oceniana w sposób krytyczny z użyciem ostrych słów. Jakie przesłanki muszą być spełnione, aby pociągnąć autora takich wypowiedzi do odpowiedzialności?

Gmina nie pobiera opłat za wycinkę drzewa od przedsiębiorcy przesyłowego

3 marca 2011 weszła w życie ustawa z 17 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o lasach oraz ustawy o ochronie przyrody. Wprowadziła ona udogodnienia dla właścicieli urządzeń przesyłowych. Skutki nowelizacji nieznacznie odczują także gminy.

Pensje samorządowców nieznacznie wzrosły

Średnie wynagrodzenie brutto pracowników samorządowych w ubiegłym roku wzrosło o niecałe 129 zł. Największe podwyżki dotyczyły pracowników urzędów marszałkowskich, których pobory zwiększyły się w ubiegłym roku o ponad 264 zł. Najmniej wzrosły w gminach, jedynie o 90 zł.

Zmiana zasad przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych – projekt

Rząd postanowił zintensyfikować działania mające na celu ułatwienie procedowania w zakresie inwestycji infrastrukturalnych. W tym celu postanowiono zmienić nieco przepisy prawa dotyczące wydawania decyzji o zezwoleniu na realizacje inwestycji drogowych regulowane przez ustawę o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych.

Oświadczenia majątkowe samorządowców 2011

Jak co roku samorządowcy muszą przygotować i złożyć oświadczenia majątkowe do 30 kwietnia. Warto zrobić to wcześniej, aby mieć czas na ewentualne korekty.

Nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego

Od 11 kwietnia 2011 r. obowiązuje nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego oraz ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Nowe przepisy regulują m.in. skargę na przewlekłość postępowania, odmowę wszczęcia postępowania, doręczanie decyzji podmiotom zagranicznym, przekazanie sprawy przez organ niewłaściwy, uchylenie lub zmianę decyzji.

Ustawa "żłobkowa" weszła w życie

Z dniem 4 kwietnia 2011 roku wchodzi w życie ustawa z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 - zwana potocznie "ustawą żłobkową"

Odpowiedzialność za uporczywe niepłacenie podatku


Niezapłacenie podatku w terminie powoduje dla podatnika ujemne skutki, w szczególności w postaci obowiązku zapłaty odsetek za zwłokę. Uporczywe niewpłacanie w terminie podatku może nieść za sobą jeszcze dalej idące konsekwencje.

Zbliża się termin rozpoczęcia procedury utworzenia funduszu sołeckiego

Utworzenie funduszu sołeckiego daje szansę mieszkańcom sołectw na decydowanie o inwestycjach na własnym terenie, a także sprzyja rozwojowi miejscowości i poprawie jakości życia. Gminy, które chciałyby skorzystać z tego narzędzia rozwoju w 2012 roku, już powinny przygotowywać procedurę powołania takiego funduszu.

Zasada trwałości decyzji administracyjnej

Wydanie przez organ administracji publicznej decyzji ostatecznej powoduje, że nie jest możliwe złożenie od niej odwołania w administracyjnym toku instancji.

Kiedy dochodzi do pomówienia burmistrza lub radnego

Zdarza się, że praca samorządowca jest oceniana w sposób krytyczny z użyciem ostrych słów. Jakie przesłanki muszą być spełnione, aby pociągnąć autora takich wypowiedzi do odpowiedzialności?

Odwołanie ze stanowiska pracownika zatrudnionego na podstawie powołania

Stosunek pracy nawiązuje się na podstawie powołania w przypadkach określonych w odrębnych przepisach (art. 68  § 1 Kodeksu pracy). Powołanie jest jedną z podstaw zatrudnienia, wyróżniającą się tym, że ze stosunkiem pracy wiąże się powierzenie określonej funkcji.

Ustalenia studium nie przeszkadzają w budowie

Chociaż zgodnie z założeniami ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym plan miejscowy powinien być podstawowym instrumentem kształtowania przestrzeni w gminie, przeważająca większość inwestycji, z uwagi na brak planów, lokalizowana jest w oparciu o decyzje o warunkach zabudowy lub decyzje o lokalizacji inwestycji celu publicznego.

Objęcie funkcji w samorządzie a wykonywanie innych działalności

Samorządowcy nie mogą wykonywać wielu dodatkowych funkcji i działalności. Objęcie stanowisk we władzach samorządowych wiąże się z koniecznością zaprzestania takich zajęć.

Funkcjonowanie bibliotek szkolnych w pytaniach i odpowiedziach

Jesteśmy policealną szkołą zawodową – samorządową jednostką budżetową. Organem prowadzącym szkołę jest samorząd wojewódzki. W jednostce prowadzona jest biblioteka szkolna dla uczniów naszej szkoły. Jakie przepisy regulują funkcjonowanie bibliotek szkolnych? W jaki sposób ustala się opłaty za uszkodzone, zniszczone i niezwrócone w terminie książki? Jak ustalać koszt nabycia zbiorów bibliotecznych oraz jak prawidłowo ujmować w księgach inwentarzowych dary przekazane bibliotece?

Jak sprostować błąd w akcie prawa miejscowego wydanym przez gminę

Błędy zdarzają się w wielu dokumentach czy pismach. Nie omija to także uchwał i decyzji administracyjnych. Są jednak jasne zasady, kiedy i jak można je poprawić.

Jaka jest zdolność sądowa i procesowa wójta

Podmiot, który nie ma osobowości prawnej ani zdolności do bycia pracodawcą, nie ma zdolności sądowej ani procesowej w sprawie z zakresu prawa pracy. Zdolności takiej nie ma też wójt.

Azbest – niebezpieczny odpad i palący problem samorządów

Historia azbestu zatoczyła ogromne koło - od zachwytu połączonego z przypisywaniem mu właściwości magicznych, do całkowitego zakazu jego stosowania w wielu krajach. Trwający obecnie żmudny proces usuwania azbestu - wymaga wysiłku i aktywnego współdziałania samorządów z mieszkańcami.

Zakres obowiązków zastępcy wójta a wysokość jego wynagrodzenia

Podstawy prawne i praktyczne wskazówki ustalania relacji między kompetencjami zastępców wójtów (burmistrzów, prezydentów) a poziomem ich wynagrodzeń.

Objęcie funkcji przez samorządowców po wyborach

Samorządowcy wybrani w powszechnych wyborach, aby rozpocząć wykonywanie funkcji, muszą złożyć ślubowanie. Niektórzy radni pracujący w samorządowych instytucjach mają obowiązek wcześniej złożyć wniosek o urlop bezpłatny.

Podatek leśny

Znaczenie podatku leśnego dla budżetu przeciętnej gminy zależy od stopnia jej zalesienia. Na ogół jednak dochody z tego podatku stanowią skromny ułamek całości dochodów gmin.

Ustalenia studium nie przeszkadzają w budowie

Chociaż zgodnie z założeniami ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym plan miejscowy powinien być podstawowym instrumentem kształtowania przestrzeni w gminie, przeważająca większość inwestycji, z uwagi na brak planów, lokalizowana jest w oparciu o decyzje o warunkach zabudowy lub decyzje o lokalizacji inwestycji celu publicznego.

Kontrowersje wokół decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu

Decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu budzą w praktyce dużo kontrowersji. Wynikają one przede wszystkim z odmiennego spojrzenia na problem z jednej strony przez projektantów, a z drugiej strony przez pracowników urzędu gminy i obsługujących gminę prawników. Grupy te bardzo często w zupełnie odmienny sposób oceniają priorytety związane z procesem wydania decyzji.

Ile powinny wynosić wynagrodzenia w samorządzie i diety radnych w 2010 roku

Po wyjaśnieniach Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy okazało się, że do końca nie wiadomo, na jakiej podstawie prawnej należy obliczać w 2010 roku wysokość diet dla radnych i wynagrodzenia dla samorządowców zatrudnionych na podstawie wyboru. Obowiązują bowiem w tej sprawie dwie różne interpretacje.

Nakaz usunięcia odpadów z nieruchomości

Niemal każda gmina w mniejszym lub większym stopniu boryka się z problemem nielegalnego składowania (rzadziej: magazynowania) odpadów w miejscach do tego nieprzeznaczonych. Często ustalenie sprawcy naruszenia prawa stwarza poważne trudności praktyczne.

Nieśmiertelne „my” i „oni”

Funkcjonowanie od lat samorządów terytorialnych i nasilanie się dyskusji w mediach na temat zadań oraz roli jednostek i organów samorządu terytorialnego - przeciętnemu obywatelowi niewiele właściwie mówią. Spory i argumentacje prezentowane w publicznych środkach przekazu są mało zrozumiałe. W natłoku, lub przeciwnie, niedoborze informacji trudno się zorientować, o co w istocie chodzi.

Czy wójt może poprawić wydaną decyzję

Decyzja wójta, prezydenta czy starosty po doręczeniu nie może być zmieniana. Jak jednak samorządowiec, jako organ I instancji, może zmienić własną decyzję? Samokontrolę wydawanych aktów można zastosować w ściśle określonych przypadkach.

Limity finansowe dla komitetów wyborczych

Komitetów wyborczych uczestniczących w wyborach samorządowych dotyczą ograniczenia i limity odnoszące się zarówno do pozyskiwania, jak i do wydatkowania środków finansowych.

Stan klęski żywiołowej - definicja, konsekwencje wprowadzenia

Wprowadzenie stanu nadzwyczajnego ma wpływ na zasady działania organów władzy publicznej, na zakres stosowanych wolności i praw jednostki. Nie są to kwestie zależne od organów, lecz zostały określone w Konstytucji, a także w ustawach dotyczących poszczególnych stanów nadzwyczajnych

REKLAMA