REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Finanse

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Bursy poza opodatkowaniem VAT

Odpłatne zakwaterowanie dzieci w szkolnych bursach prowadzonych przez gminy nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT – tak orzekł NSA w wyroku z 7.09.2018 r.

Zwrot kosztów dojazdu dziecka do szkoły a przychód

PROBLEM: Gmina zwraca koszty dojazdu dzieci do szkoły. Czy z tego tytułu kwotę zwrotu należy wykazać w PIT-8C?

Szykują się zmiany zasad zwrotu akcyzy rolnikom

Obecnie trwają konsultacje społeczne dwóch projektów opracowanych przez resort finansów oraz Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Pierwszy zakłada, że zwrotu nie otrzyma rolnik,  który kupił paliwo niewiadomego pochodzenia. Drugi natomiast proponuje zwiększyć roczne limity zwrotu akcyzy producentom rolnym.

Nieuprawnione wydatki w budżecie jednostki samorządu terytorialnego

STAN FAKTYCZNY: W uchwale rady gminy w sprawie zmian w uchwale budżetowej na rok 2018 zaplanowano wydatki w kwocie 2000 zł w dziale 754 „Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa”, rozdział 75406 „Straż Graniczna”, § 2300 „Wpłaty jednostek na państwowy fundusz celowy”, na zorganizowanie obchodów związanych ze 100-leciem niepodległości w połączeniu z obchodami  święta Straży Granicznej.

REKLAMA

Obliczanie wysokości funduszu sołeckiego

Czy liczba mieszkańców zameldowanych na pobyt stały i czasowy według stanu na dzień 30 czerwca roku poprzedzającego rok budżetowy, którą bierzemy do wyliczenia kwoty funduszu sołeckiego na dane sołectwo, powinna obejmować też cudzoziemców?

Zamówienia in house – definicja podmiotu wewnętrznego – czy coś się zmieni w 2019 r.

Co przyniesie rok 2019 w zamówieniach publicznych? Czy coś się zmieni w definicji podmiotu wewnętrznego?

Farmy wiatrowe - opodatkowanie 2018 i 2019 r.

Nowelizacja ustawy o odnawialnych źródłach energii zmieniła zasady opodatkowania farm wiatrowych z mocą wsteczną. Samorządy odnotowały straty. Czy w związku z tym coś się zmieni w opodatkowaniu farm wiatrowych?

Przekroczenie doby parkingowej a VAT

Opłata za pozostawienie pojazdu na terenie parkingu gminnego po upływie doby parkingowej jest wynagrodzeniem podlegającym podatkowi VAT.

REKLAMA

Łączne zobowiązanie pieniężne możliwe przy zerowym podatku rolnym

W jednej decyzji można dokonać wymiaru podatku rolnego oraz podatku od nieruchomości i podatku leśnego, nawet jeśli ciążący na podatniku obowiązek podatkowy w podatku rolnym nie przekształci się w zobowiązanie podatkowe (przy zerowej kwocie podatku).

Zamówienia in house w Prawie zamówień publicznych

Polski ustawodawca wprowadził z dniem 1 stycznia 2017 r. w Prawie zamówień publicznych (Pzp) zamówienia in house jako podtyp zamówienia z wolnej ręki (art. 67 ust 1 pkt 12), 13) i 14) Pzp).

Procedura zwrotu podatku akcyzowego producentom rolnym 2019 r. - zmiany

Od stycznia 2019 r. obowiązywać mają nowe przepisy dotyczące procedury zwrotu podatku akcyzowego producentom rolnym. Projekt nowelizacji ustawy przedstawiło Ministerstwo Rolnictwa.

Pobór opłaty na targowiskach

Opłata targowa pobierana jest od osób sprzedających na targowiskach. Do osób, o których mowa w zdaniu poprzednim należą zarówno osoby fizyczne, prawne, jak i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.

Monitoring stopnia uwzględniania przez jednostki administracji rządowej aspektów społecznych w zamówieniach publicznych w świetle realizacji Zaleceń Rady Ministrów

Na stronach Urzędu Zamówień Publicznych opublikowano Sprawozdanie Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych o funkcjonowaniu systemu zamówień publicznych w 2017 r. przyjęte przez Radę Ministrów.

Zmiany w zakresie fakultatywnych przesłanek unieważnienia postępowania

Zawarty w art. 93 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2017 r., poz. 1579, dalej: P.z.p.) katalog przesłanek unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego ma charakter zamknięty. W jego skład wchodzą przede wszystkim przesłanki obligatoryjne, których ziszczenie się zobowiązuje zamawiającego do unieważnienia postępowania. W katalogu przewidziane są również przesłanki fakultatywne, które umożliwiają zamawiającemu unieważnienie postępowania, nie nakazując mu podjęcia tej czynności. Do drugiej z wymienionych kategorii przynależą przesłanki przewidziane w art. 93 ust. 1a i 1b P.z.p., których modyfikacja została przewidziana w rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz niektórych innych ustaw (1).

Czy ze środków z dotacji z budżetu państwa na prowadzenie ŚDS można sfinansować szkolenie zastępcy głównego księgowego

Jednostka budżetowa (MOPS) realizująca szereg różnych zadań z zakresu pomocy społecznej, świadczeń rodzinnych, pieczy zastępczej, prowadzi również dwa środowiskowe domy pomocy (dalej: ŚDP). Z planu finansowego ŚDS opłacani są pracownicy świadczący wsparcie dla uczestników ŚDS, oraz jedna osoba z działu finansowo-księgowego obsługująca zadanie. Czy zatem sfinansowanie z tych środków szkolenia z rachunkowości budżetowej dla kierownictwa działu będzie prawidłowym wykorzystaniem środków z dotacji? Kierownictwo, mimo że jest finansowane z innych środków, odpowiada za organizację całej rachunkowości, zarządza wszystkimi środkami (również dotacją na ŚDS), nadzoruje pracę działu (również osobę księgującą ŚDS). Czy zatem w myśl obowiązujących przepisów (zwłaszcza dotyczących gospodarności środków z dotacji) można sfinansować środkami z dotacji szkolenie z rachunkowości budżetowej zastępcy głównego?

Podatek od nieruchomości w 2018 r.

Rok 2018 przyniósł podwyżki maksymalnych stawek opłat lokalnych, w tym także podatku od nieruchomości. Ile wyniesie podatek od nieruchomości w 2018 r.? Jakie podmioty go zapłacą? Kto jest zwolniony z podatku od nieruchomości?

Opłata reklamowa w 2018 r.

Opłata reklamowa to stosunkowo nowa danina publiczna. Ile wynosi opłata reklamowa w 2018 r.? W jakich sytuacjach nie pobiera się opłaty reklamowej?

Opodatkowanie gruntów pod liniami energetycznymi

Ze względu na charakter oraz skalę prowadzonej działalności gospodarczej właściciele sieci elektroenergetycznych rozmieszczają swoją infrastrukturę na gruntach, które najczęściej nie stanowią ich własności. Jednocześnie z analizy przepisów podatkowych wynika, że właściciel gruntu, mimo iż w rzeczywistości nie prowadzi działalności energetycznej (gospodarczej), obciążony jest obowiązkiem uiszczenia daniny od posiadanego gruntu według wyższej stawki.

Jak pobierać opłaty za postój samochodu strefie płatnego parkowania?

Pozostawienie samochodu w utworzonej przez radę gminy strefie płatnego parkowania wiąże się z obowiązkiem uiszczenia opłaty postojowej. Jednak wątpliwości wywołuje kwestia parkowania na całym obszarze strefy - zwłaszcza poza oznakowanymi miejscami postojowymi.

Wadliwe ustalenie wartości zamówienia na roboty budowlane

W jednym z postępowań o udzielenie zamówienia publicznego (wykonanie remontu drogi gminnej) pracownik urzędu gminy przy określaniu wartości zamówienia zastosował metodę analizy cen rynkowych zamiast kosztorysu inwestorskiego. Swój błąd pracownik uzasadniał koniecznością szybkiego działania w celu pilnego wykonania prac remontowych dla mieszkańców. Czy takie działanie stanowi naruszenie ustawy - Prawo zamówień publicznych?

Podzielona płatność a faktury bez prawa do odliczenia VAT

Od 1 lipca 2018 r. do polskiego systemu VAT zostanie wprowadzone nowe rozwiązanie, które ma na celu poprawę ściągalności podatku. Jest to mechanizm tzw. podzielonej płatności. W związku z tym w ramach akcji "Ekspert odpowiada" przybliżamy zasady dobrowolnego stosowania podzielonej płatności.

Windykacja wymagalnych należności budżetowych o charakterze cywilnoprawnym

Państwowa jednostka budżetowa zawarła umowę na dostarczenie dla jej potrzeb 3 nowych samochodów osobowych wraz ze specjalistycznym wyposażeniem technicznym. W zawartej umowie pomiędzy jednostką budżetową a dostawcą samochodów określono termin dostawy, a także zawarto zapis o karze umownej w wysokości 0,2% wartości zamówienia za każdy dzień zwłoki w dostawie. Kontrahent dostarczył pojazdy z 10-dniowym opóźnieniem, w związku z czym jednostka naliczyła karę umowną w łącznej wysokości 6000 zł. Dostawca nie zapłacił kary umownej, jednostka po 1 roku wysłała do niego wezwanie do zapłaty, a następnie po 3 latach skierowała pozew do sądu. Czy w tym przypadku czynność ta nie była podjęta zbyt późno w kontekście przepisów prawa finansowego i czy można tu mówić o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych?

Kwalifikowalność VAT - rozterki z odliczeniem

W odniesieniu do projektów związanych z termomodernizacją obiektów użyteczności publicznej zachodzą poważne wątpliwości dotyczące posiadania przez samorządy prawa do odliczenia podatku naliczonego. Sprawa jest o tyle istotna, gdyż kwestia ta bezpośrednio rzutuje na charakter VAT jako wydatku kwalifikowalnego w ramach realizowanych przez samorządy projektów, które korzystają z dofinansowania ze środków unijnych.

Wadliwe zawarcie umowy rachunków bankowych na czas nieokreślony

Problem: Gmina zawarła umowy na prowadzenie rachunków bankowych (na czas nieokreślony). Postąpiono podobnie jak w przypadku umów na licencję na oprogramowanie komputerowe czy ciepło z sieci ciepłowniczej. Ponadto umowy na czas nieokreślony były korzystne ekonomiczne dla budżetu. Czy w kontekście swobody zawierania umów uregulowanej przez Kodeks cywilny można mówić o naruszeniu ustawy - Prawo zamówień publicznych?

Nadmierne pobranie dotacji celowej z powodu dwukrotnie uwzględnionej kwoty zmniejszającej zaliczkę na podatek dochodowy

Problem: Jednostka samorządu terytorialnego w imieniu państwa realizuję zadania z zakresu administracji rządowej dotyczące spraw obywatelskich. Podczas kontroli finansowej stwierdzono, że na podstawowej liście płac sporządzonej dla wynagrodzeń bieżących pracowników urzędu stanu cywilnego i dodatkowej liście płac nagród dla 5 pracowników tego urzędu, dwa razy w grudniu 2017 r. wliczono kwotę miesięcznej ulgi podatkowej w wysokości 46,33 zł. Skutkowało to tym, że w rozdziale 75011 wydatki z dotacji celowej na wynagrodzenia netto pracowników jednostki zostały w tym miesiącu wypłacone w wysokości wyższej, niż powinny. Czy jeżeli wydatki na wynagrodzenia pracowników urzędu stanu cywilnego w całości są finansowane z dotacji celowej, to można uznać, że w tym przypadku dotacja została pobrana w zawyżonej wysokości?

Odliczenie przez gminę VAT związanego z uczestnictwem w projekcie poprawy jakości powietrza

Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego. Decydujące znaczenie ma tu fakt, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Wynik finansowy w księgach rachunkowych gimnazjum przekształconego w szkołę podstawową

Sposób dokonywania przeksięgowania wyniku finansowego likwidowanej jednostki nie został określony ustawowo. W zależności od przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz harmonogramu likwidacji można spotkać się z metodą polegającą na przeksięgowaniu salda konta 860 "Wynik finansowy" na konto 800 "Fundusz jednostki" przed zamknięciem ksiąg rachunkowych likwidowanej bądź przekształcanej jednostki. Inne spotykane rozwiązanie polega na przeksięgowaniu wyniku finansowego z konta 860 "Wynik finansowy" na konto 800 "Fundusz jednostki" pod datą zatwierdzenia sprawozdania finansowego.

Podatkowe aspekty realizacji projektów OZE

Jednostki samorządu terytorialnego coraz częściej decydują się na wdrożenie projektów związanych z odnawialnymi źródłami energii (OZE). Pomimo że – na przysłowiowy „pierwszy rzut oka” – realizacja takiego projektu nie powinna być szczególnie skomplikowana, to w rzeczywistości występuje tu kilka podatkowych pułapek, z którymi samorządy muszą się zmierzyć.

Czy wykazanie nierzetelnych danych w sprawozdaniach Rb-Z i Rb-N stanowi podstawę odpowiedzialności karnej?

PROBLEM: W samodzielnym publicznym zakładzie opieki zdrowotnej (SP ZOZ) podlegającym pod powiatową jednostkę samorządu terytorialnego zlecona została kompleksowa kontrola merytoryczna i finansowa. Podczas kontroli stwierdzono, że w księgach rachunkowych kontrolowanego zakładu nie ujęto operacji gospodarczych w IV kwartale 2017 r. Sporządzone za to zostały za ten okres sprawozdania finansowe Rb-Z i Rb-N, w których wykazano dane liczbowe, które nie odzwierciedlały zapisów z ewidencji księgowej, tylko z tzw. notatek własnych głównego księgowego zakładu opieki zdrowotnej. Tak nierzetelne dane zostały przekazane w sprawozdaniach do jednostki samorządu terytorialnego i miały wpływ na całość sprawozdawczości tej jednostki. Czy w związku z tym zawarcie w sprawozdaniach finansowych nierzetelnych danych podlega odpowiedzialności karnej za naruszenie obowiązków w zakresie sporządzania sprawozdań finansowych z art. 77 ust. 2 ustawy o rachunkowości?

Szacowanie wartości zamówienia przy środkach na czteroletni program rządowy

Jednostka oświatowa dostała za zadanie realizować program z zakresu administracji rządowej. W ramach czteroletniego programu realizowane będą zajęcia wczesnego wspomagania. Przez kolejne cztery lata jednostka ma do dyspozycji: 2018 r. - 78 000 zł, 2019 r. - 94 000 zł, 2020 r. - 110 000 zł, 2021 r. - 110 000 zł. Środki te zostaną przeznaczone na wynagrodzenie specjalistów w ramach umów zleconych. Jak powinna wyglądać procedura przeprowadzenia zamówień publicznych? Czy rozeznania cenowe można przeprowadzać co rok i stosować wewnętrzne zasady zakupów do 30 000 euro, czy raczej powinno się przeprowadzać przetargi, biorąc pod uwagę ogólną kwotę programu?

Informator Urzędu Zamówień Publicznych nr 1/2018

Urząd Zamówień publicznych opublikował Informator nr 1/2018. Zachęcamy do zapoznania się z Informatorem.

Ujęcie zwrotu środków z niewykorzystanej dotacji celowej w sprawozdaniu budżetowym Rb-27S

Jednostka otrzymała w 2017 r. dotacje na podręczniki w kwocie 5000 zł, w związku z realizacją zadań zleconych. W wyniku niewykorzystania dotacji jednostka dokonała zwrotu środków do 31 grudnia 2017 r. w wysokości 200 zł. W 2018 r. okazało się, że należy zwrócić jeszcze 5 zł, i takiego zwrotu dokonano do 31 stycznia 2018 r. Jaką kwotę należy wykazać w sprawozdaniu budżetowym Rb-27S za 2017 r. w kolumnie „Dochody otrzymane”? Czy dochody otrzymane należy pomniejszyć o zwroty dokonane w okresie sprawozdawczym, czyli do 31 grudnia 2017 r., czy również o te dokonane w roku następnym? Czy zwrot dotacji w styczniu 2018 r. należy wykazać w sprawozdaniu Rb-27S za I kwartał 2018 r. tylko w kolumnie „Dochody otrzymane” w kwocie 5 zł ze znakiem „-„, w przypadku gdy kolumny „Plan” i „Dochody wykonane” za I kwartał 2018 r. wynoszą „0”?

Usługi wyżywienia świadczone na rzecz uczniów są zwolnione z VAT, bez względu na źródło ich finansowania

Problem: Szkoła jako jednostka budżetowa prowadzi stołówkę szkolną. Płatności za obiady są dokonywane przez dzieci (rodziców) i z dofinansowania ośrodka pomocy społecznej. Dotychczas kwoty, które przekazywało OPS, nie były wykazywane w rejestrach VAT jako sprzedaż (rozliczenia wewnętrzne między jednostkami). Czy w świetle interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 1 czerwca 2017 r. (sygn. akt 0112-KDIL2-3.4012.58.2017.1.BC) mamy obowiązek wykazywać te kwoty jako sprzedaż zwolnioną z VAT?

TBS a podatek od nieruchomości

Budowle Towarzystwa Budownictwa Społecznego (TBS) służące zaspokajaniu potrzeb najemców lokali mieszkalnych nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Takie wnioski płyną z wyroku NSA z 9.05.2017 r. sygn. II FSK 978/15. Podobne stanowisko NSA prezentował już w stosunku do budowli spółdzielni mieszkaniowych.

Zjazd Specjalistów i Ekspertów ds. Zamówień Publicznych 12-13 kwietnia 2018

Z przyjemnością informujemy, że portal infor.pl objął patronatem jedno z najważniejszych wydarzeń obszaru zamówień publicznych Zjazd Specjalistów i Ekspertów ds. Zamówień Publicznych organizowanym w dniach 12-13 kwietnia w Warszawie przez firmę ApexNet.

Dotacja celowa dla podmiotów prowadzących żłobki i kluby dziecięce

Podmioty prowadzące żłobek lub klub dziecięcy mogą otrzymać dotację celową z budżetu gminy na każde dziecko objęte opieką – niezależnie od liczby godzin, w ciągu których jest ona sprawowana. Taki pogląd został potwierdzony przez Naczelny Sąd Administracyjny.

Jak bronić się przed parapodatkami gminy?

Wielu właścicieli nieruchomości do momentu wszczęcia postępowania dotyczącego opłaty adiacenckiej lub planistycznej, w ogóle nie wie o istnieniu takich parapodatków. Wspomniane opłaty nierzadko są dużym obciążeniem finansowym, a możliwość ich rozłożenia na raty, nie stanowi szczególnego pocieszenia dla podatników. Trudno się zatem dziwić, że właściciele nieruchomości dość często rozpoczynają z samorządem spór dotyczący opłaty planistycznej lub adiacenckiej. Takie osoby starają się np. kwestionować wycenę swojej nieruchomości.

Do gospodarstwa rolnego wlicza się dzierżawione użytki rolne

Zakresem definicji gospodarstwa rolnego z ustawy o podatku rolnym objęte są także użytki rolne, które podatnik posiada na podstawie umowy dzierżawy (chodzi bowiem zarówno o posiadanie samoistne, jak i posiadanie zależne).

Nadpłata przysługuje tylko podatnikowi

Osoba, która – nie będąc podatnikiem – wpłaca organowi podatkowemu kwotę tytułem podatku nie może chodzić zwrotu tej kwoty w oparciu o przepisy o nadpłacie podatku.

Nowe progi unijne w 2018 r. - zamówienia publiczne

Prezes UZP wszczął procedurę legislacyjną, która ma na celu podwyższenie progów unijnych i oficjalnego kursu euro stosowanych w zamówieniach publicznych.

Opodatkowanie latarni w pasie drogowym

Serią czterech wyroków oddalających skargi kasacyjne wydanych dnia 2 sierpnia 2017 roku (sygnatury spraw II FSK 1870/15, II FSK 1871/15, II FSK 1872/15, II FSK 1873/15) Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził fakt, że przesłanka zlokalizowania przydrożnej latarni należącej do spółki energetycznej w pasie drogowym nie jest wystarczającą do zwolnienia owej budowli z obowiązku zapłacenia podatku od nieruchomości.

Elektronizacja zamówień publicznych

W celu wdrożenia dyrektywy 2014/24/UE, nowelizacja prawa zamówień publicznych, wprowadziła obowiązek komunikowania się między zamawiającym a wykonawcami wyłącznie przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. Gminy będą miały obowiązek stosować nowe procedury od 18 października 2018 r.

Wzory oświadczeń i dokumentów - zamówienia publiczne 2018 r. (cz. III)

Urząd Zamówień Publicznych zamieścił wzory oświadczeń oraz dokumentów z zakresu znowelizowanych przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych (dalej: Pzp). Trzecim opublikowanym dokumentem jest oświadczenie wykonawcy dotyczące przesłanek wykluczenia podwykonawcy składane zamawiającemu na podstawie art. 36ba ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Pzp w postępowaniu poniżej progów unijnych.

Wzory oświadczeń i dokumentów - zamówienia publiczne 2018 r. (cz. II)

Urząd Zamówień Publicznych zamieścił wzory oświadczeń oraz dokumentów z zakresu znowelizowanych przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych (dalej: Pzp). Drugim opublikowanym dokumentem jest Wezwanie kierowane przez zamawiającego do wykonawcy w trybie art. 36ba ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych (dalej jako: ustawa Pzp) do złożenia oświadczenia / dokumentów wraz z komentarzem.

Wzory oświadczeń i dokumentów - zamówienia publiczne 2018 r. (cz. I)

Urząd Zamówień Publicznych zamieścił wzory oświadczeń oraz dokumentów z zakresu znowelizowanych przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych (dalej: Pzp). Jako pierwsza opublikowana została klauzula dotycząca zatrudnienia do realizacji zamówienia osób, o których mowa w art. 29 ust. 4 pkt 1- 4 ustawy Pzp – Przykładowe zapisy na podstawie art. 36 ust. 2 pkt 9 ustawy Pzp.

Tworzenie funduszy na realizację pomysłów mieszkańców obowiązkowe

Budżety obywatelskie we wszystkich miastach na prawach powiatu będą obowiązkowe. Kto to sfinansuje?

Zbywanie udziałów w spółce z o.o.

Niejednokrotnie jest tak, że chcemy zbyć bądź nabyć całą spółkę. Powodem, dla którego chcemy zbyć spółkę może być chęć wycofania się z działalności gospodarczej. Powodem może być także chęć zbycia spółki, bo w określonych warunkach nie może się ona już rozwijać, ale inwestor, który spółkę nabędzie oraz dofinansuje, może zapewnić jej świetny rozwój.

Gmina nie może zrezygnować z opłaty adiacenckiej

Brak uchwał ustalających stawki opłaty adiacenckiej, niewszczynanie postępowań w sprawie ustalenia tej opłaty, dopuszczanie do wygaśnięcia roszczeń z tego tytułu (przedawnienie) oraz zaniechanie egzekucji opłaty pomimo decyzji administracyjnych nakładających obowiązek jej wniesienia to najczęstsze uchybienia gmin, które prowadzą do utraty dochodów.

Jak uzyskać status gminy uzdrowiskowej?

Gmina, która chce uzyskać status uzdrowiska musi spełnić kilka warunków. Przede wszystkim powinna posiadać klimat o właściwościach leczniczych, prowadzić gospodarkę odpadami, a także posiadać zakłady lecznictwa uzdrowiskowego.

Opodatkowanie budynków gospodarczych

Zgodnie z ogólną zasadą ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, każdy budynek podlega opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Opodatkowanie budynków wspomnianym podatkiem nie ma jednak charakteru absolutnego. Ustawodawca przewiduje szereg wyjątków, a wśród nich wymienia m.in. budynki gospodarcze, które służą wyłącznie działalności rolniczej.

REKLAMA