REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Ustrój i jednostki

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Na jakich zasadach są publikowane oświadczenia majątkowe

Jak szybko w Biuletynie Jnformacji Publicznej powinny być zamieszczone informacje zawarte w oświadczeniach majątkowych? Jak długo powinny być udostępniane informacje z oświadczeń majątkowych?

Zasady odpowiedzialności gminy za szkodę

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego w pierwszej kolejności ponosi odpowiedzialność za działanie lub zaniechanie przy wykonywaniu władzy publicznej. W przypadku gdy jej działalność ma charakter niewładczy, gmina za wyrządzoną szkodę ponosi odpowiedzialność według przepisów o odpowiedzialności kontraktowej lub deliktowej przewidzianej w kodeksie cywilnym.

Uchwała nieopublikowana jest nieważna

Uchwała ustalająca zasady wydatków na udzielanie pomocy w zakresie dożywiania ma charakter generalny i powszechnie obowiązujący społeczność lokalną. Brak określenia w takiej uchwale terminu jej ogłoszenia w wojewódzkim dzienniku urzędowym powoduje nieważność całego aktu prawnego.

Jakie uprawnienia ma osoba powołana przez premiera po wygaśnięciu mandatu wójta

Jakie obowiązki ma osoba wyznaczona przez prezesa Rady Ministrów do pełnienia obowiązków wójta w gminie w przypadku wygaśnięcia jego mandatu przed upływem kadencji? Do kiedy osoba taka pełni swoje funkcje?

REKLAMA

Jakie konsekwencje dla samorządowców może mieć postępowanie sądowe

Czy sąd może zawiesić w pełnieniu obowiązków wójta, burmistrza, prezydenta miasta? Czy w związku z tymczasowym aresztowaniem szef gminy może stracić swój mandat?

Mandat musi wyegzekwować prezydent miasta

W dużym mieście organem kompetentnym do wyegzekwowania grzywny nałożonej mandatem straży miejskiej jest prezydent miasta, a nie naczelnik urzędu skarbowego - uznał NSA.

Protokół sesji trzeba udostępnić nawet wówczas, gdy nie został przyjęty przez radnych

  Jak postąpić z protokołem z obrad sesji, który nie został przyjęty przez radę? Radni nie zapoznawali się z treścią protokołu, nie był on odczytywany na sesji. Czy w takim przypadku może być udostępniony poprzez BIP?

Miasto nie może mieć dwóch burmistrzów

Dwóch burmistrzów nie może legalnie sprawować władzy w jednym mieście. Tak 31 stycznia 2008 r. orzekł Naczelny Sąd Administracyjny.

REKLAMA

Istotne jest czy naruszono interes publiczny

Analiza dyspozycji art. 115 par. 13 kodeksu karnego ( definicja funkcjonariusza publicznego ) i art. 231 par. 2 kodeksu karnego ( nadużycie władzy w celu osiągnięcia korzyści majątkowej ) nie upoważnia do zajęcia stanowiska, że zakres odpowiedzialności karnej funkcjonariusza publicznego został ograniczony jedynie do działań stanowiących przekroczenie uprawnień lub naruszenie obowiązków na szkodę interesu publicznego lub prywatnego podejmowanych w sferze stosunków publicznoprawnych.

Konstytucja to nie regulamin

Ustawa zasadnicza obecnie w sposób wystarczający określa uprawnienia i obowiązki zarówno prezydenta, jak i premiera. Zmiana konstytucji jest poważnym przedsięwzięciem i nie można jej dokonywać, kierując się wydarzeniami politycznymi. Ustawodawca powinien być konsekwentny w swoim działaniu i wybrać system prezydencki albo parlamentarny.

Tylko jeden burmistrz może legalnie rządzić miastem

Gmina nie może mieć dwóch legalnych burmistrzów. Przeprowadzenie wyborów uzupełniających i objęcie mandatu przez nowego burmistrza wywołuje nieodwracalne skutki prawne.

Powiat reprezentuje jego rada

Uprawnionym do podjęcia uchwały o zaskarżeniu zarządzenia zastępczego jest ten podmiot, który był jej adresatem.

Wójt jest kierownikiem urzędu stanu cywilnego

Wójt jest z mocy prawa kierownikiem urzędu stanu cywilnego. Zachowuje on swe uprawnienia także wtedy, gdy rada gminy powoła innego kierownika urzędu stanu cywilnego.

Do likwidacji szpitala potrzebna jest uchwała samorządu

Likwidacja samodzielnego publicznego zakładu ochrony zdrowia wymaga podjęcia w tej sprawie uchwały jego organu założycielskiego, czyli najczęściej jednostki samorządu terytorialnego. To na nim również spoczywa obowiązek spłaty ewentualnych wierzycieli likwidowanego szpitala.

Trzeba wzmocnić pozycję sekretarza gminy

Sekretarz gminy powinien mieć jasno określone kompetencje i zadania - to postulat uczestników krakowskiej konferencji z okazji 15-lecia Forum Sekretarzy Samorządów Polski Południowej.

Jakie zasady powinna przyjąć gmina, aby nie naruszać zasad konkurencji

Jak formułować treść przepisów w aktach prawa miejscowego, aby nie naruszać przepisów prawa ochrony konkurencji i konsumentów, a tym samym nie wykorzystywać swojej pozycji dominującej na rynku lokalnych usług?

Dzień wejścia w życie uchwałą podejmowanych przez gminy

Uchwały rad gmin, z wyjątkiem szczególnych przypadków, nie mogą wchodzić w życie z dniem ogłoszenia, tym bardziej z dniem jej podjęcia. Nie mogą równocześnie wychodzić poza granice upoważnienia ustawowego.

Prawo łaski należy do prezydenta, a nie do sądu

O stosowaniu prawa łaski decyduje prezydent i dlatego każda prośba o ułaskawienie powinna do niego dotrzeć. Sąd nie może pozostawiać jej bez dalszego biegu.

Przedsięwzięcia znacząco oddziałujące na środowisko

Decyzje w sprawie uwarunkowań środowiskowych w zależności od przedsięwzięcia wydaje wojewoda, starosta lub wójt. W przypadku gdy inwestorem ubiegającym się o wydanie decyzji jest gmina, wydaje ją wójt gminy (burmistrz albo prezydent miasta), na obszarze której ma być realizowane przedsięwzięcie.

Rząd chce ograniczyć dwuwładzę w województwie

Wojewodowie i podległe im urzędy oddadzą część swoich kompetencji marszałkom województw. Reforma ograniczy wydatki budżetowe na zatrudnienie i przyspieszy procedury w urzędach.

Uchwały intencyjne przy dofinansowaniu ze źródeł zagranicznych

Podpisanie przez upoważnionego przedstawiciela jednostki samorządu terytorialnego umowy o dofinansowanie projektu środkami zagranicznymi jest oświadczeniem woli. Przepisy regulujące działalność jednostek samorządu terytorialnego nie posługują się pojęciem uchwały intencyjnej.

Prokuratorem generalnym nie może być minister sprawiedliwości

Prawnicy chcą oddzielenia funkcji prokuratora generalnego od ministra sprawiedliwości. Postulują podporządkowanie prokuratury sądom i przywrócenie instytucji sędziego śledczego. Przeciwnicy zmian uważają, że rząd musi mieć możliwość kształtowania polityki kryminalnej.

Asesor nie jest niezawisły

Wyroki wydane dotychczas przez asesorów nie mogą być automatycznie kwestionowane. W opinii ekspertów należy szybko zmienić przepisy, w przeciwnym razie dojdzie do paraliżu wymiaru sprawiedliwości.

Związki metropolitalne nie będą kolejnym szczeblem samorządu

W Polsce ma powstać 12 obszarów metropolitalnych. Przynależność do nich ma być obligatoryjna, ale jednostka niezainteresowana funkcjonowaniem w grupie będzie mogła z niej wystąpić.

Sędziego może delegować także podsekretarz stanu

Uchwała Sądu Najwyższego w pełnym składzie ma moc zasady prawnej. Ingerencja w miejsce służbowe sędziego ogranicza jego władzę. Orzekanie przez sędziów delegowanych jest powszechne w sądownictwie.

Jakie są konsekwencje niepowiadomienia o obowiązku złożenia oświadczenia

Jaki organ właściwy jest do poinformowania osoby o konieczności złożenia oświadczenia lustracyjnego, która objęła mandat radnego w radzie gminie powyżej 20 000 mieszkańców bądź też radzie powiatu lub sejmiku województwa w związku z uzupełnieniem składu rady (sejmiku)? Co powinny zrobić organy samorządowe, które są jeszcze wposiadaniu poprzednio złożonych oświadczeń lustracyjnych?

Jeżeli mandat, to nie urząd

Marszałek Sejmu zapowiada przedstawienie projektu nowelizacji ustawy o sprawowaniu mandatu posła i senatora. Niejednoznaczne regulacje o zakazie łączenia funkcji wymagają doprecyzowania przepisów ustawy. Eksperci twierdzą, że Trybunał Konstytucyjny nie powinien wyjaśniać wątpliwości interpretacyjnych.

Rady powiatów muszą zmienić uchwały

Od 7 listopada niepełnosprawni mogą starać się na przykład o dofinansowanie założonej przez siebie firmy. Aby wypłacić pieniądze jeszcze w tym roku, rady powiatu muszą podjąć specjalne uchwały. Możliwe, że niektórzy niepełnosprawni i pracodawcy ich zatrudniający otrzymają środki dopiero w połowie 2008 roku

Przedmiot zaskarżania wynika z charakteru uchwały

Uchwała rady gminy, która nie zawiera żadnych elementów władztwa publicznego i ma zamiar wywołać wyłącznie skutki o charakterze niepublicznym, nie jest w swym charakterze uchwałą z zakresu administracji publicznej i nie może być przedmiotem zaskarżenia w trybie określonym w art. 101 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Odwołanie przez ministra nie wymagało uzasadnienia

Minister finansów nie musi wskazywać powodu, dla którego powierza pracownikowi mianowanemu inną pracy niż ta, która była dotychczas przez niego wykonywana.

Różny status radnych dzielnic i gminy Warszawa

Status radnych dzielnic warszawskich nie jest taki sam jak radnych gminy Warszawa, ponieważ przepisy dotyczące radnych gminy stosuje się do nich odpowiednio. Zatem zakaz łączenia mandatu radnego z określonym zatrudnieniem i funkcjami może być rozważany tylko w perspektywie tego samego poziomu organizacyjnego.

Podstawą zarządzania targowiskiem jest uchwała rady gminy

Jaka jest podstawa prawna zarządzania targowiskiem gminnym? Czy i gdzie muszą znajdować się regulaminy targowisk gminnych?

Wnioski komisji stałych rady gminy

Wnioski komisji stałych rady gminy muszą być brane pod uwagę przez radę, jeżeli takie uregulowanie wprowadziła sama rada gminy.

Powołanie kierownika USC bez konkursu jest nieważne


Nabór kandydatów na wolne stanowiska urzędnicze, w tym na stanowiska kierownicze, zatrudnianych na podstawie mianowania i umowy o pracę, jest otwarty i konkurencyjny. Powołanie kierownika urzędu stanu cywilnego bez takiego konkursu jest nieważne.

Interes publiczny a ochrona danych osobowych

W celu poinformowania mieszkańców gminy o wstrzymaniu remontów dróg gminnych w związku ze skargą na degradację środowiska naturalnego możliwe jest upublicznienie tej informacji, ale bez identyfikacji osoby, która złożyła skargę.

O zdarzeniu losowym decyduje wójt


Rada gminy nie może w regulaminie przyznawania pomocy materialnej rozstrzygnąć, co jest zdarzeniem losowym. O tym decyduje wójt, który przyznaje zasiłek losowy. Rada gminy nie może też określić jego wysokości, niezgodnej z przepisami ustawy.

Premier nie mógł odwołać wójta za naruszenie ustawy

Wykazanie jednorazowego naruszenia ustawy nie wystarcza do odwołania wójta przez prezesa Rady Ministrów.

Burmistrz określa zasady obsługi rady

Burmistrz (wójt, prezydent miasta) jako kierownik urzędu miasta (urzędu gminy) może zmienić dotychczas obowiązujące regulacje dotyczące obsługi rady miasta (rady gminy). Burmistrz jako podmiot wykonujący wobec pracowników urzędu miasta czynności z zakresu prawa pracy uprawniony jest także do zmiany zakresu czynności pracownika.

Radny nie powinien być członkiem komisji przetargowej

Podczas obrad sesji rady miejskiej zwróciłem się do burmistrza z pytaniem, czy w skład komisji przetargowych zostaną powołani radni. Burmistrz odpowiedział, że radni nie mogą wchodzić w skład takich komisji, gdyż byłoby to niezgodne z prawem. O ile mi wiadomo są gminy, gdzie radni wchodzą w skład takich komisji. Czy to zgodne z prawem? Czy radni mogą, czy nie mogą wchodzić w skład komisji przetargowej?

Funkcje decydują o wysokości diety radnego

Rada gminy przy ustalaniu zasad przyznawania diet ma obowiązek brać pod uwagę funkcje pełnione przez radnych.

Urząd ma realizować zadania, a nie spełniać procedury

Zadaniem zarządzania jest nie stabilizacja, lecz pobudzanie innowacji w organizacji. Wprowadzaniu zmian służy CAF - Powszechny Model Oceny. To prosty w obsłudze kwestionariusz oceniający jakość działania urzędu. Umożliwia on porównywanie wyników między instytucjami.

Radny może organizować imprezy kulturalne w miejskim domu kultury.

Radny prowadzący działalność gospodarczą może zawierać umowy z Miejskim Domem Kultury w gminie, w której uzyskał mandat.

Zarząd nie może sam skarżyć odwołania starosty

Tylko rada powiatu, a nie jego zarząd, może zaskarżyć zarządzenie zastępcze wojewody o odwołaniu starosty. Nawet okoliczności dotyczące niewłaściwego działania przewodniczącego rady powiatu dają zarządowi uprawnienia do przejmowania kompetencji rady.

Radny może zaskarżyć decyzję wojewody

Przepis ustawy o samorządzie gminy uniemożliwiający radnemu zaskarżanie decyzji wojewody stwierdzającej wygaśnięcie jego mandatu jest niezgodny z konstytucją - orzekł Trybunał Konstytucyjny.

Kogo można zatrudnić na podstawie powołania

Powołanie stanowi odrębną od umowy o pracę podstawę nawiązania stosunku pracy. Stosunek pracy na podstawie powołania nawiązuje się jednak tylko w przypadkach określonych w przepisach szczególnych.

Sołtysa może wybrać tylko zebranie wiejskie

Kompetencje do wyboru sołtysa ustawodawca przypisał zebraniu wiejskiemu, dlatego przy wyborze sołtysa nie może wchodzić w grę zasada domniemania właściwości rady gminy do stwierdzenia tego wyboru.

Jakie będą unijne środki na rozwój społeczeństwa informacyjnego

Podstawową cechą społeczeństwa informacyjnego jest szybki rozwój technologii teleinformatycznych i wzrost znaczenia informacji, do której dostęp - dzięki telefonom komórkowym oraz internetowi - jest ułatwiony. Korzystanie z internetu, telepraca, e-learning, e-zdrowie, e-handel, e-usługi, e-firma czy e-administracja, to dzisiaj zjawiska powszechne i możliwe dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii.

Uprawnienia i obowiązki pracowników samorządowych

Pracownik samorządowy w trakcie wykonywania swoich obowiązków musi przede wszystkim przestrzegać prawa. Za naruszenie ciążących na nim obowiązków grozi mu postępowanie dyscyplinarne.

Sekretarz powiatu nie może być zastępcą wójta

Czy osoba pełniąca funkcje sekretarza starostwa powiatowego może być równocześnie zastępcą burmistrza urzędu miejskiego?

Dokumenty elektroniczne w urzędach

Już za miesiąc dokumentacja elektroniczna w urzędach podlegać będzie obowiązkowej archiwizacji. Wkrótce również petenci będą mogli poprosić urząd o doręczanie pism drogą elektroniczną. Jak się przygotować do prowadzenia e-dokumentacji?

REKLAMA