Kategorie

Ustrój i jednostki

28 sie 2021
24 wrz 2021
Zakres dat:
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Przedsięwzięcia znacząco oddziałujące na środowisko

Decyzje w sprawie uwarunkowań środowiskowych w zależności od przedsięwzięcia wydaje wojewoda, starosta lub wójt. W przypadku gdy inwestorem ubiegającym się o wydanie decyzji jest gmina, wydaje ją wójt gminy (burmistrz albo prezydent miasta), na obszarze której ma być realizowane przedsięwzięcie.

Uchwały intencyjne przy dofinansowaniu ze źródeł zagranicznych

Podpisanie przez upoważnionego przedstawiciela jednostki samorządu terytorialnego umowy o dofinansowanie projektu środkami zagranicznymi jest oświadczeniem woli. Przepisy regulujące działalność jednostek samorządu terytorialnego nie posługują się pojęciem uchwały intencyjnej.

Prokuratorem generalnym nie może być minister sprawiedliwości

Prawnicy chcą oddzielenia funkcji prokuratora generalnego od ministra sprawiedliwości. Postulują podporządkowanie prokuratury sądom i przywrócenie instytucji sędziego śledczego. Przeciwnicy zmian uważają, że rząd musi mieć możliwość kształtowania polityki kryminalnej.

Asesor nie jest niezawisły

Wyroki wydane dotychczas przez asesorów nie mogą być automatycznie kwestionowane. W opinii ekspertów należy szybko zmienić przepisy, w przeciwnym razie dojdzie do paraliżu wymiaru sprawiedliwości.

Związki metropolitalne nie będą kolejnym szczeblem samorządu

W Polsce ma powstać 12 obszarów metropolitalnych. Przynależność do nich ma być obligatoryjna, ale jednostka niezainteresowana funkcjonowaniem w grupie będzie mogła z niej wystąpić.

Sędziego może delegować także podsekretarz stanu

Uchwała Sądu Najwyższego w pełnym składzie ma moc zasady prawnej. Ingerencja w miejsce służbowe sędziego ogranicza jego władzę. Orzekanie przez sędziów delegowanych jest powszechne w sądownictwie.

Jakie są konsekwencje niepowiadomienia o obowiązku złożenia oświadczenia

Jaki organ właściwy jest do poinformowania osoby o konieczności złożenia oświadczenia lustracyjnego, która objęła mandat radnego w radzie gminie powyżej 20 000 mieszkańców bądź też radzie powiatu lub sejmiku województwa w związku z uzupełnieniem składu rady (sejmiku)? Co powinny zrobić organy samorządowe, które są jeszcze wposiadaniu poprzednio złożonych oświadczeń lustracyjnych?

Jeżeli mandat, to nie urząd

Marszałek Sejmu zapowiada przedstawienie projektu nowelizacji ustawy o sprawowaniu mandatu posła i senatora. Niejednoznaczne regulacje o zakazie łączenia funkcji wymagają doprecyzowania przepisów ustawy. Eksperci twierdzą, że Trybunał Konstytucyjny nie powinien wyjaśniać wątpliwości interpretacyjnych.

Rady powiatów muszą zmienić uchwały

Od 7 listopada niepełnosprawni mogą starać się na przykład o dofinansowanie założonej przez siebie firmy. Aby wypłacić pieniądze jeszcze w tym roku, rady powiatu muszą podjąć specjalne uchwały. Możliwe, że niektórzy niepełnosprawni i pracodawcy ich zatrudniający otrzymają środki dopiero w połowie 2008 roku

Przedmiot zaskarżania wynika z charakteru uchwały

Uchwała rady gminy, która nie zawiera żadnych elementów władztwa publicznego i ma zamiar wywołać wyłącznie skutki o charakterze niepublicznym, nie jest w swym charakterze uchwałą z zakresu administracji publicznej i nie może być przedmiotem zaskarżenia w trybie określonym w art. 101 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Odwołanie przez ministra nie wymagało uzasadnienia

Minister finansów nie musi wskazywać powodu, dla którego powierza pracownikowi mianowanemu inną pracy niż ta, która była dotychczas przez niego wykonywana.

Różny status radnych dzielnic i gminy Warszawa

Status radnych dzielnic warszawskich nie jest taki sam jak radnych gminy Warszawa, ponieważ przepisy dotyczące radnych gminy stosuje się do nich odpowiednio. Zatem zakaz łączenia mandatu radnego z określonym zatrudnieniem i funkcjami może być rozważany tylko w perspektywie tego samego poziomu organizacyjnego.

Podstawą zarządzania targowiskiem jest uchwała rady gminy

Jaka jest podstawa prawna zarządzania targowiskiem gminnym? Czy i gdzie muszą znajdować się regulaminy targowisk gminnych?

Wnioski komisji stałych rady gminy

Wnioski komisji stałych rady gminy muszą być brane pod uwagę przez radę, jeżeli takie uregulowanie wprowadziła sama rada gminy.

Powołanie kierownika USC bez konkursu jest nieważne


Nabór kandydatów na wolne stanowiska urzędnicze, w tym na stanowiska kierownicze, zatrudnianych na podstawie mianowania i umowy o pracę, jest otwarty i konkurencyjny. Powołanie kierownika urzędu stanu cywilnego bez takiego konkursu jest nieważne.

Interes publiczny a ochrona danych osobowych

W celu poinformowania mieszkańców gminy o wstrzymaniu remontów dróg gminnych w związku ze skargą na degradację środowiska naturalnego możliwe jest upublicznienie tej informacji, ale bez identyfikacji osoby, która złożyła skargę.

O zdarzeniu losowym decyduje wójt


Rada gminy nie może w regulaminie przyznawania pomocy materialnej rozstrzygnąć, co jest zdarzeniem losowym. O tym decyduje wójt, który przyznaje zasiłek losowy. Rada gminy nie może też określić jego wysokości, niezgodnej z przepisami ustawy.

Premier nie mógł odwołać wójta za naruszenie ustawy

Wykazanie jednorazowego naruszenia ustawy nie wystarcza do odwołania wójta przez prezesa Rady Ministrów.

Radny nie powinien być członkiem komisji przetargowej

Podczas obrad sesji rady miejskiej zwróciłem się do burmistrza z pytaniem, czy w skład komisji przetargowych zostaną powołani radni. Burmistrz odpowiedział, że radni nie mogą wchodzić w skład takich komisji, gdyż byłoby to niezgodne z prawem. O ile mi wiadomo są gminy, gdzie radni wchodzą w skład takich komisji. Czy to zgodne z prawem? Czy radni mogą, czy nie mogą wchodzić w skład komisji przetargowej?

Burmistrz określa zasady obsługi rady

Burmistrz (wójt, prezydent miasta) jako kierownik urzędu miasta (urzędu gminy) może zmienić dotychczas obowiązujące regulacje dotyczące obsługi rady miasta (rady gminy). Burmistrz jako podmiot wykonujący wobec pracowników urzędu miasta czynności z zakresu prawa pracy uprawniony jest także do zmiany zakresu czynności pracownika.

Funkcje decydują o wysokości diety radnego

Rada gminy przy ustalaniu zasad przyznawania diet ma obowiązek brać pod uwagę funkcje pełnione przez radnych.

Urząd ma realizować zadania, a nie spełniać procedury

Zadaniem zarządzania jest nie stabilizacja, lecz pobudzanie innowacji w organizacji. Wprowadzaniu zmian służy CAF - Powszechny Model Oceny. To prosty w obsłudze kwestionariusz oceniający jakość działania urzędu. Umożliwia on porównywanie wyników między instytucjami.

Radny może organizować imprezy kulturalne w miejskim domu kultury.

Radny prowadzący działalność gospodarczą może zawierać umowy z Miejskim Domem Kultury w gminie, w której uzyskał mandat.

Zarząd nie może sam skarżyć odwołania starosty

Tylko rada powiatu, a nie jego zarząd, może zaskarżyć zarządzenie zastępcze wojewody o odwołaniu starosty. Nawet okoliczności dotyczące niewłaściwego działania przewodniczącego rady powiatu dają zarządowi uprawnienia do przejmowania kompetencji rady.

Radny może zaskarżyć decyzję wojewody

Przepis ustawy o samorządzie gminy uniemożliwiający radnemu zaskarżanie decyzji wojewody stwierdzającej wygaśnięcie jego mandatu jest niezgodny z konstytucją - orzekł Trybunał Konstytucyjny.

Kogo można zatrudnić na podstawie powołania

Powołanie stanowi odrębną od umowy o pracę podstawę nawiązania stosunku pracy. Stosunek pracy na podstawie powołania nawiązuje się jednak tylko w przypadkach określonych w przepisach szczególnych.

Sołtysa może wybrać tylko zebranie wiejskie

Kompetencje do wyboru sołtysa ustawodawca przypisał zebraniu wiejskiemu, dlatego przy wyborze sołtysa nie może wchodzić w grę zasada domniemania właściwości rady gminy do stwierdzenia tego wyboru.

Jakie będą unijne środki na rozwój społeczeństwa informacyjnego

Podstawową cechą społeczeństwa informacyjnego jest szybki rozwój technologii teleinformatycznych i wzrost znaczenia informacji, do której dostęp - dzięki telefonom komórkowym oraz internetowi - jest ułatwiony. Korzystanie z internetu, telepraca, e-learning, e-zdrowie, e-handel, e-usługi, e-firma czy e-administracja, to dzisiaj zjawiska powszechne i możliwe dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii.

Uprawnienia i obowiązki pracowników samorządowych

Pracownik samorządowy w trakcie wykonywania swoich obowiązków musi przede wszystkim przestrzegać prawa. Za naruszenie ciążących na nim obowiązków grozi mu postępowanie dyscyplinarne.

Sekretarz powiatu nie może być zastępcą wójta

Czy osoba pełniąca funkcje sekretarza starostwa powiatowego może być równocześnie zastępcą burmistrza urzędu miejskiego?

Dokumenty elektroniczne w urzędach

Już za miesiąc dokumentacja elektroniczna w urzędach podlegać będzie obowiązkowej archiwizacji. Wkrótce również petenci będą mogli poprosić urząd o doręczanie pism drogą elektroniczną. Jak się przygotować do prowadzenia e-dokumentacji?

Zasady ustalania diet radnych

Przy ustalaniu wysokości diet rady powinny brać pod uwagę funkcje pełnione przez radnego. Oznacza to, że możliwe jest zróżnicowanie wysokości diet w zależności od funkcji pełnionych przez radnego nie tylko w samej radzie, lecz także w jej komisjach.

Przewodniczący rady nie musi być członkiem komisji rady

Czy przewodniczący rady obowiązany jest do udziału w pracach komisji rady, czy też ograniczony jest wyłącznie do postanowień art. 19 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym?

Jak przygotować urząd do elektronicznej obsługi dokumentów

Od czerwca tego roku urzędy gminne będą miały nowe obowiązki przy elektronicznym sporządzaniu i przetwarzaniu dokumentów. Do tego czasu powinny przygotować infrastrukturę techniczną. Na ten cel przeznaczone są znaczne środki z funduszy unijnych.