Obowiązuje nowy kodeks wyborczy
01 sie 2011
Senatorowie wybierani w jednomandatowych okręgach, głosowanie korespondencyjne dla Polaków za granicą oraz przez pełnomocnika dla niepełnosprawnych i osób starszych - takie zasady w prawie wyborczym będą obowiązywały już od poniedziałku.
Wybory parlamentarne 2011 - Senatorowie wybierani w 100 jednomandatowych okręgach
21 lip 2011
Po orzeczeniu Trybunału Konstytucyjnego wiadomo już, że w jesiennych wyborach parlamentarnych senatorów będziemy wybierać w 100 jednomandatowych okręgach wyborczych - w każdym będzie wybierany tylko jeden senator.
Kiedy dochodzi do pomówienia burmistrza lub radnego
22 lut 2011
Zdarza się, że praca samorządowca jest oceniana w sposób krytyczny z użyciem ostrych słów. Jakie przesłanki muszą być spełnione, aby pociągnąć autora takich wypowiedzi do odpowiedzialności?
Pożyczki z budżetu państwa dla jednostek samorządu
26 sty 2011
Od początku bieżącego roku obowiązuje nowe Rozporządzenie Ministra Finansów z 23 grudnia 2010 r. w sprawie pożyczek z
budżetu państwa udzielanych jednostkom samorządu terytorialnego w ramach
postępowań ostrożnościowych lub naprawczych.
Zbliża się termin likwidacji gospodarstw pomocniczych i części zakładów budżetowych
28 gru 2010
Do końca 2010 roku samorządy muszą zlikwidować gospodarstwa pomocnicze oraz część zakładów budżetowych. Pozostaną po nich zadania, które po 1 stycznia 2011 r. nadal muszą być realizowane. Czasu na wybór nowej formy ich prowadzenia nie zostało wiele, tym bardziej że samo przygotowanie przekształcenia może potrwać kilka miesięcy.
Najważniejsze zmiany przepisów od 1 stycznia 2010 r.
24 gru 2010
Nowe regulacje dotyczą prawa pracy, pomocy społecznej, a także finansów publicznych i podatku dochodowego od osób fizycznych. Zobacz, które zmiany przepisów odnoszą się do funkcjonowania urzędów, a które bezpośrednio do pracowników.
Zastępstwo prawne starostwa
23 gru 2010
Zawarto umowę cywilnoprawną z kancelarią prawną w celu obsługi starostwa. W umowie jest zapis, że koszty zastępstwa poza wynagrodzeniem należą się obsługującej nas kancelarii. Po uregulowaniu należności przez dłużnika koszty zastępstwa procesowego księgowane są w budżecie i wprowadzane po stronie wydatków w planie budżetu w celu wypłacenia kancelarii. Czy istnieje możliwość wypłacania kosztów zastępstwa procesowego, pomijając budżet przez rachunek depozytowy?
Zakres obowiązków zastępcy wójta a wysokość jego wynagrodzenia
01 gru 2010
Podstawy prawne i praktyczne wskazówki ustalania relacji między kompetencjami zastępców wójtów (burmistrzów, prezydentów) a poziomem ich wynagrodzeń.
PKW: oficjalne wyniki wyborów samorządowych
24 lis 2010
W skali kraju w wyborach do sejmików województw najwięcej mandatów zdobyła PO, następnie PiS, PSL i SLD; do rad powiatów i gmin najwięcej radnych wprowadziły lokalne komitety wyborcze; spośród partii politycznych najwięcej radnych powiatowych ma PO, natomiast radnych gminnych - PSL.
Wybory samorządowe 2010 – czy możemy głosować w dowolnie wybranym miejscu?
16 lis 2010
Już 21 listopada 2010 r. odbędą się wybory samorządowe, w których wybierać będziemy wójtów, burmistrzów i prezydentów miast, oraz członków rad gmin, rad powiatów i sejmików wojewódzkich. Ale czy każdy będzie mógł zagłosować w wyborach samorządowych? Co w sytuacji gdy mieszkasz w innej miejscowości niż miejscowość, w której jesteś zameldowany na pobyt stały? Co jeśli akurat w tym dniu zaplanowałeś spędzenie czasu poza miejscem swojego zamieszkania lub zameldowania?
Ile powinny wynosić wynagrodzenia w samorządzie i diety radnych w 2010 roku
15 lis 2010
Po wyjaśnieniach Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy okazało się, że do końca nie wiadomo, na jakiej podstawie prawnej należy obliczać w 2010 roku wysokość diet dla radnych i wynagrodzenia dla samorządowców zatrudnionych na podstawie wyboru. Obowiązują bowiem w tej sprawie dwie różne interpretacje.
Pełnomocnictwo do głosowania w wyborach samorządowych
09 lis 2010
Ustawą z dnia 19 listopada 2009r. o zmianie ustawy o wyborze Prezydenta
Rzeczypospolitej Polskiej, ustawy - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad
powiatów i sejmików województw oraz ustawy o bezpośrednim wyborze wójta,
burmistrza i prezydenta miasta (Dz.U. Nr 213, poz.1651) wprowadzono
możliwość głosowania w wyborach samorządowych przez pełnomocnika.
Zmiany prawne, które weszły w życie w 2010 roku
01 lis 2010
W 2010 roku weszły w życie przepisy dotyczące finansów publicznych, zamówień publicznych, przeciwdziałania przemocy w rodzinie, a także zakazu palenia w miejscach publicznych. Prezentujemy zestawienia zmian w prawie istotnych m.in. dla samorządu.
Nieśmiertelne „my” i „oni”
20 paź 2010
Funkcjonowanie od lat samorządów terytorialnych i nasilanie się dyskusji w mediach na temat zadań oraz roli
jednostek i organów samorządu terytorialnego - przeciętnemu obywatelowi
niewiele właściwie mówią. Spory i argumentacje prezentowane w
publicznych środkach przekazu są mało zrozumiałe. W natłoku, lub
przeciwnie, niedoborze informacji trudno się zorientować, o co w istocie
chodzi.
Warunki organizowania i prowadzenia szkoleń w służbie cywilnej
19 paź 2010
Kryteria jakie muszą spełniać podmioty prowadzące szkolenia dla korpusu
służby cywilnej oraz sposób i warunki oceny prowadzonych szkoleń –
sprecyzowane zostały w rozporządzeniu, które właśnie ukazało się w
Dzienniku Ustaw.
Karanie za wykroczenia wyborcze i tryb postępowania
28 wrz 2010
Zdecydowana większość wykroczeń wyborczych stypizowanych w przepisach
ordynacji wyborczej do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw jest
zagrożona karą grzywny.
Wykroczenia w ordynacji wyborczej do rad i sejmików
28 wrz 2010
O konieczności zapewnienia przestrzegania właściwych standardów w czasie
wyborów nikogo nie trzeba przekonywać. Równie oczywiste jest to, że
niektóre zachowania godzące w istotne dobra związane z wyborami muszą
być karane. Jednym ze sposobów karania za naruszanie przepisów ordynacji
wyborczej do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw jest odpowiedzialność za wykroczenia wymienione w tej ordynacji.
Reprezentacja zakładu budżetowego w zakresie zawierania umów
22 wrz 2010
Czy zapis brzmiący: „kierownik gminnego zakładu budżetowego działa jednoosobowo i na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez wójta” oznacza, że jest on upoważniony do samodzielnego podpisywania umów, np. z odbiorcami wody, dostawcami różnego rodzaju, np. elektrownią, umów cywilnoprawnych zawieranych ze zleceniobiorcami, czy też potrzebna jest na tych dokumentach kontrasygnata głównego księgowego? Czy pieczątka głównego księgowego zakładu budżetowego, podobnie jak kierownika zakładu, powinna zawierać zapis „z upoważnienia wójta”, mimo że de facto jego pracodawcą jest kierownik?
Prawidłowe uchwały Rady Gminy
25 sie 2010
Uchwała jest podstawą formą podejmowania decyzji przez kolegialny organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, jakim jest Rada Gminy. Przedstawiamy praktyczne wskazówki jak powinno wyglądać jej przygotowanie i redagowanie.
Urzędy i izby skarbowe rozbudują struktury
19 sie 2010
Projekt zarządzenia
Ministra Finansów w sprawie organizacji urzędów i izb skarbowych
przewiduje rozbudowę struktur tychże jednostek. Zmiany uzasadniane są koniecznością usprawnienia prac instytucji
Odpowiedzialność karna i karna skarbowa kierownika jednostki
02 sie 2010
Artykuł wskazuje kierownikom jednostek budżetowych prawidłową drogę wypełniania nałożonych na nich obowiązków, jak również korzystania z przysługujących im praw oraz porusza tematykę odpowiedzialności karnej i karnej skarbowej
Czy wójt może poprawić wydaną decyzję
28 lip 2010
Decyzja wójta, prezydenta czy starosty po doręczeniu nie może być zmieniana. Jak jednak samorządowiec, jako organ I instancji, może zmienić własną decyzję? Samokontrolę wydawanych aktów można zastosować w ściśle określonych przypadkach.
Minister Sprawiedliwości i Prokurator Generalny - rozdzielenie funkcji
07 cze 2010
W dniu 31 marca 2010 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o prokuraturze. Rozdziela ona funkcję Ministra
Sprawiedliwości od Prokuratora Generalnego.
Urzędnik – zjawisko nadprzyrodzone
12 maja 2010
Czy jest w RP taki zawód, stanowisko lub funkcja, z których odejście automatycznie skutkuje utratą nabytych tam doświadczeń, stażu? Ba, nawet udokumentowanych osiągnięć związanych ściśle z pełnioną tam funkcją w konkretnym miejscu i czasie? Lekarz, kierowca, pielęgniarka, pracownik naukowy? Otóż nie. Takim ewenementem okazuje się być pracownik administracji rządowej. Zwany precyzyjnie i naukowo członkiem korpusu służby cywilnej.
Wójt też wydaje interpretacje
07 maja 2010
Wśród porzekadeł dotyczących podatków można znaleźć i taki, wedle
którego podatek jest jak twoja matka: nigdy go nie rozumiesz, ale zawsze
o nim pamiętasz. Niestety jest w nim sporo prawdy, bowiem pamiętać o
podatkach trzeba a zrozumieć je często niełatwo.
Struktura organizacyjna powiatu
15 kwi 2010
Struktura organizacyjna powiatu wynika z przepisów prawa, jak również, z jego indywidualnych właściwości.
Gmina ujawni informacje o dłużnikach w BIG
14 kwi 2010
Zgodnie z ustawą o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie
danych gospodarczych z dnia 9 kwietnia 2010 roku, samorządy zyskały nowe
uprawnienia, które mają poprawić ściągalność zobowiązań - m.in. alimentów. Samorządy, zakłady komunalne, fundacje mogą informować Biuro Informacji Gospodarczej (BIG) o zaległych zobowiązaniach finansowych
Zarządzanie w urzędzie
06 kwi 2010
Każda firma, instytucja czy organizacja by sprawnie i efektywnie funkcjonować musi być umiejętnie zarządzana. Co to oznacza? Zarządzanie według definicji to zbiór czynności w organizacji, które współdziałają na rzecz osiągnięcia celów tej organizacji. W praktyce to dużo bardziej skomplikowany proces.
Formy organizacyjno-prawne jednostek sektora finansów publicznych po zmianach
23 mar 2010
Nowa ustawa o finansach publicznych wprowadziła zmiany w strukturze jednostek sektora finansów publicznych. Do 31 grudnia 2010 r. powinna nastąpić likwidacja wszystkich gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych oraz państwowych zakładów budżetowych. Od 1 stycznia 2010 r. nie mogą funkcjonować powiatowe i gminne fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Ponadto zniesiono możliwość gromadzenia przez jednostki budżetowe dochodów na tzw. rachunku dochodów własnych (z pewnymi wyjątkami). Wprowadzono nowe formy organizacyjno-prawne.
Wyłączenia w samorządzie terytorialnym
02 mar 2010
Podstawowymi zasadami działania organów publicznych w postępowaniu
administracyjnym jest obiektywizm oraz bezstronność. Organy samorządu
terytorialnego działają w wielu sferach np. jako organy administracyjne
w rozumieniu k.p.a, lub jako organy ustawodawcze samorządu bądź jako
zamawiające w rozumieniu przepisów Prawa zamówień publicznych. Obie
wspomniane zasady są więc realizowane w oparciu o różne regulacje
prawne i stosownie do poszczególnych trybów.
Relacja pomiędzy starostą a strażą pożarną w praktyce
01 mar 2010
Jaki jest status prawny Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w
ramach finansów publicznych? Komenda jest jednostką budżetową
podsektora rządowego i jej podległość staroście jest niejako
„okrojona”? Czy w związku z tym starosta może zlecić wykonanie audytu w
komendzie przez zatrudnionego w starostwie audytora?
Likwidacja gminnych i powiatowych funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej
18 lut 2010
Z dniem 1 stycznia 2010 r. likwiduje się gminne i powiatowe fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Regionalna Izba Obrachunkowa w Warszawie wystosowała pismo w tej sprawie do przewodniczących rad, starostów, prezydentów miast, burmistrzów, wójtów i skarbników.
Odpowiedzialność kierownika jednostki za naruszenie dyscypliny finansów publicznych
04 lut 2010
W praktyce jednostek sektora finansów publicznych wiele wątpliwości budzą kwestie związane z odpowiedzialnością kierowników jednostek organizacyjnych tego sektora za naruszenia dyscypliny finansów publicznych – zwłaszcza jeśli doszło do nich na skutek nieprzestrzegania obowiązujących przepisów przez pracowników jednostek zatrudnionych na różnych szczeblach organizacyjnych. W artykule zostały więc omówione podstawowe zasady, pomocne przy ustalaniu zakresu odpowiedzialności kierownika jednostki za te naruszenia w najczęściej spotykanych sytuacjach, a mianowicie: przy nieprawidłowej organizacji pracy w jednostce oraz przy nieprawidłowo funkcjonującej kontroli wewnętrznej.
Jak usprawnić działanie Biuletynu Informacji Publicznej
02 lut 2010
Dużo informacji oraz prosta i czytelna nawigacja – to podstawowe cechy
funkcjonalnego Biuletynu Informacji Publicznej. Choć jakość
samorządowych BIP podczas ostatnich kilku lat uległa znacznej poprawie,
wiele z nich nadal wymaga udoskonalenia.
Kodeks etyki w urzędzie gminy
20 sty 2010
Pracownicy samorządowi, w przeciwieństwie np. do członków korpusu służby cywilnej nie doczekali się jak dotąd jednolitego kodeksu etyki. Nie ma jednak prawnych przeszkód aby w ramach obowiązującego prawa takie kodeksy przyjmować.
Zadania gminy
13 sty 2010
Zadania gminy podzielić możemy na własne oraz zlecone. Własne zadania gminy to takie, które zapisane są w ustawach. Natomiast zlecone są gminie przekazywane przez inne samorządy bądź przez administrację rządową.
Struktura organizacyjna gminy
13 sty 2010
Istnieje wiele definicji pojęcia struktura organizacyjna. W większości jednak mówią one o podmiotach prywatnych, które działają w oparciu o kryteria rynkowe i w związku, z tym definicji tych nie powinno się odnosić do gmin. Ze względu na zadania, które realizuje gmina jej struktura organizacyjna oparta jest na nieco innych zasadach.
Funkcjonowanie zakładów budżetowych po zmianach
12 sty 2010
Nowa ustawa o finansach publicznych wprowadza zmiany w organizacji sektora finansów publicznych, m.in. dotyczące funkcjonowania zakładów budżetowych. W artykule wskazujemy – jakie zasady obowiązują przy ich likwidacji oraz przekształceniu.
Będą zmiany w zasadach głosowania w wyborach
23 gru 2009
Trybunał Konstytucyjny rozstrzygnął wątpliwości dotyczące 2-dniowych wyborów i udziału pełnomocnika. Jednak dotyczy to tylko wyborów do Parlamentu Europejskiego. Zmiany w ustawach wyborczych dostarczą dodatkowych obowiązków wójtom, burmistrzom i prezydentom.
Administracja publiczna jest jak twardy dysk i dyskietka
22 gru 2009
Wykształceni i kompetentni urzędnicy stanowią gwarancję sprawnego i dobrze zarządzanego państwa. Dlatego konieczne są zmiany w standardach kształcenia.Rozmowa z Jerzym Stępniem, współtwórcą reformy samorządowej, byłym sędzią Trybunału Konstytucyjnego, Wiceprezesem Rady Fundatorów Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej
Rodzaje i wzory umów
03 gru 2009
Umowa oznacza zgodne porozumienie dwóch lub więcej stron, ustalające ich wzajemne prawa lub obowiązki. W świetle zasady swobody umów, obowiązującej w polskim prawie od 1990 roku, strony mogą w ramach swobody umów, nie przekraczając pewnych granic, umówić się o wszystko, co prawo uznaje za podlegające jego uregulowaniom.
Sposoby przekształcenia zakładów budżetowych
01 gru 2009
Ponad rok pozostał samorządom na zlikwidowanie niektórych zakładów budżetowych. Okres ten gminy powinny wykorzystać na wybór rozwiązań, które zastąpią likwidowane jednostki i będą najlepsze dla mieszkańców. Możliwości obecnie jest wiele, a po 1 stycznia 2010 r. będzie jeszcze więcej.
Zakres obowiązków zastępcy wójta a wysokość jego wynagrodzenia
27 lis 2009
Podstawy prawne i praktyczne wskazówki ustalania relacji między kompetencjami zastępców wójtów (burmistrzów, prezydentów) a poziomem ich wynagrodzeń.
Za co odpowiada zastępca wójta
25 lis 2009
Kompetencje wójta (burmistrza, prezydenta) są precyzyjnie określone ustawowo. Jaki natomiast może być zakres kompetencji zastępców?
Urlop bezpłatny dla wójta
24 lis 2009
Pracownik samorządowy zatrudniony w urzędzie gminy, wybrany na stanowisko wójta tej samej gminy, nie musi składać wniosku o urlop bezpłatny na okres kadencji.
Zasady inwentaryzacji zbiorów bibliotecznych
19 lis 2009
Przeprowadzono inwentaryzację zbiorów bibliotecznych i wykazano różnicę pomiędzy księgami rachunkowymi na kwotę 2000 zł. Wykazano braki względne i bezwzględne. Komisja uznała wszystkie różnice za niezawinione. Jakich księgowań należy dokonać.?
Jak odwołać ze stanowiska wójta, burmistrza, prezydenta
02 lis 2009
Wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast mogą być odwołani przed upływem kadencji w drodze referendum. Z taką inicjatywą ma prawo wystąpić rada gminy (miejska) lub mieszkańcy. Sprawdź, jak właściwie przeprowadzić ten proces.
Międzygminne porozumienia - konieczna staranność
23 paź 2009
Zgodnie z art. 74 ustawy o samorządzie gminnym, gminy mogą zawierać porozumienia w przedmiocie wykonywania zadań publicznych. Dotyczy to np. sytuacji, gdy jedna z gmin nie jest w stanie - choćby z przyczyn organizacyjnych - zapewnić swoim mieszkańcom wystarczającego dostępu do niektórych usług, zaś druga dysponuje w tym zakresie pewną „nadwyżką”.
Po dofinansowanie szkoleń pracowników do starosty
13 paź 2009
To starosta będzie zwierał umowy o dofinansowanie szkoleń i studiów podyplomowych, w których wezmą udział pracownicy skierowani przez przedsiębiorcę borykającego się ze skutkami kryzysu.
Uprawnienia społecznego inspektora pracy
28 wrz 2009
Społeczna inspekcja pracy powołana przez przepisy Kodeksu pracy sprawuje społeczną kontrolę przestrzegania prawa pracy, jak również przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.