REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Wójt, Finanse publiczne

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Gmina nie pobiera opłat za wycinkę drzewa od przedsiębiorcy przesyłowego

3 marca 2011 weszła w życie ustawa z 17 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o lasach oraz ustawy o ochronie przyrody. Wprowadziła ona udogodnienia dla właścicieli urządzeń przesyłowych. Skutki nowelizacji nieznacznie odczują także gminy.

Pensje samorządowców nieznacznie wzrosły

Średnie wynagrodzenie brutto pracowników samorządowych w ubiegłym roku wzrosło o niecałe 129 zł. Największe podwyżki dotyczyły pracowników urzędów marszałkowskich, których pobory zwiększyły się w ubiegłym roku o ponad 264 zł. Najmniej wzrosły w gminach, jedynie o 90 zł.

Oświadczenia majątkowe samorządowców 2011

Jak co roku samorządowcy muszą przygotować i złożyć oświadczenia majątkowe do 30 kwietnia. Warto zrobić to wcześniej, aby mieć czas na ewentualne korekty.

Ustawa "żłobkowa" weszła w życie

Z dniem 4 kwietnia 2011 roku wchodzi w życie ustawa z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 - zwana potocznie "ustawą żłobkową"

REKLAMA

Zbliża się termin rozpoczęcia procedury utworzenia funduszu sołeckiego

Utworzenie funduszu sołeckiego daje szansę mieszkańcom sołectw na decydowanie o inwestycjach na własnym terenie, a także sprzyja rozwojowi miejscowości i poprawie jakości życia. Gminy, które chciałyby skorzystać z tego narzędzia rozwoju w 2012 roku, już powinny przygotowywać procedurę powołania takiego funduszu.

Kiedy dochodzi do pomówienia burmistrza lub radnego

Zdarza się, że praca samorządowca jest oceniana w sposób krytyczny z użyciem ostrych słów. Jakie przesłanki muszą być spełnione, aby pociągnąć autora takich wypowiedzi do odpowiedzialności?

Odwołanie ze stanowiska pracownika zatrudnionego na podstawie powołania

Stosunek pracy nawiązuje się na podstawie powołania w przypadkach określonych w odrębnych przepisach (art. 68  § 1 Kodeksu pracy). Powołanie jest jedną z podstaw zatrudnienia, wyróżniającą się tym, że ze stosunkiem pracy wiąże się powierzenie określonej funkcji.

Objęcie funkcji w samorządzie a wykonywanie innych działalności

Samorządowcy nie mogą wykonywać wielu dodatkowych funkcji i działalności. Objęcie stanowisk we władzach samorządowych wiąże się z koniecznością zaprzestania takich zajęć.

REKLAMA

Funkcjonowanie bibliotek szkolnych w pytaniach i odpowiedziach

Jesteśmy policealną szkołą zawodową – samorządową jednostką budżetową. Organem prowadzącym szkołę jest samorząd wojewódzki. W jednostce prowadzona jest biblioteka szkolna dla uczniów naszej szkoły. Jakie przepisy regulują funkcjonowanie bibliotek szkolnych? W jaki sposób ustala się opłaty za uszkodzone, zniszczone i niezwrócone w terminie książki? Jak ustalać koszt nabycia zbiorów bibliotecznych oraz jak prawidłowo ujmować w księgach inwentarzowych dary przekazane bibliotece?

Jaka jest zdolność sądowa i procesowa wójta

Podmiot, który nie ma osobowości prawnej ani zdolności do bycia pracodawcą, nie ma zdolności sądowej ani procesowej w sprawie z zakresu prawa pracy. Zdolności takiej nie ma też wójt.

Azbest – niebezpieczny odpad i palący problem samorządów

Historia azbestu zatoczyła ogromne koło - od zachwytu połączonego z przypisywaniem mu właściwości magicznych, do całkowitego zakazu jego stosowania w wielu krajach. Trwający obecnie żmudny proces usuwania azbestu - wymaga wysiłku i aktywnego współdziałania samorządów z mieszkańcami.

Zakres obowiązków zastępcy wójta a wysokość jego wynagrodzenia

Podstawy prawne i praktyczne wskazówki ustalania relacji między kompetencjami zastępców wójtów (burmistrzów, prezydentów) a poziomem ich wynagrodzeń.

Objęcie funkcji przez samorządowców po wyborach

Samorządowcy wybrani w powszechnych wyborach, aby rozpocząć wykonywanie funkcji, muszą złożyć ślubowanie. Niektórzy radni pracujący w samorządowych instytucjach mają obowiązek wcześniej złożyć wniosek o urlop bezpłatny.

Podatek leśny

Znaczenie podatku leśnego dla budżetu przeciętnej gminy zależy od stopnia jej zalesienia. Na ogół jednak dochody z tego podatku stanowią skromny ułamek całości dochodów gmin.

Sprawozdawczość w operacjach finansowych JST (1)

Zgodnie z nową ustawą o finansach publicznych wszystkie jednostki sektora finansów publicznych, niezależnie od formy organizacyjno–prawnej, muszą sporządzać sprawozdania na podstawie jednego, wspólnego rozporządzenia.

Ile powinny wynosić wynagrodzenia w samorządzie i diety radnych w 2010 roku

Po wyjaśnieniach Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy okazało się, że do końca nie wiadomo, na jakiej podstawie prawnej należy obliczać w 2010 roku wysokość diet dla radnych i wynagrodzenia dla samorządowców zatrudnionych na podstawie wyboru. Obowiązują bowiem w tej sprawie dwie różne interpretacje.

Nowoczesne usługi bankowe dla samorządów

Wiele samorządów nadal korzysta z tradycyjnych usług bankowych, które wymagają dokumentacji papierowej i osobistych wizyt w bankach. Nie wykorzystuje też nowoczesnych rozwiązań, które usprawniają zarządzanie finansami i zwiększają bezpieczeństwo operacji finansowych.

Nakaz usunięcia odpadów z nieruchomości

Niemal każda gmina w mniejszym lub większym stopniu boryka się z problemem nielegalnego składowania (rzadziej: magazynowania) odpadów w miejscach do tego nieprzeznaczonych. Często ustalenie sprawcy naruszenia prawa stwarza poważne trudności praktyczne.

Nieśmiertelne „my” i „oni”

Funkcjonowanie od lat samorządów terytorialnych i nasilanie się dyskusji w mediach na temat zadań oraz roli jednostek i organów samorządu terytorialnego - przeciętnemu obywatelowi niewiele właściwie mówią. Spory i argumentacje prezentowane w publicznych środkach przekazu są mało zrozumiałe. W natłoku, lub przeciwnie, niedoborze informacji trudno się zorientować, o co w istocie chodzi.

Przesłanki wyłączające odpowiedzialność z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych

Jednym z zadań Ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych z dnia 17 grudnia 2004 r. jest ochrona ładu korporacyjnego sektora finansów publicznych w zakresie gospodarowania środkami publicznymi.

Czy wójt może poprawić wydaną decyzję

Decyzja wójta, prezydenta czy starosty po doręczeniu nie może być zmieniana. Jak jednak samorządowiec, jako organ I instancji, może zmienić własną decyzję? Samokontrolę wydawanych aktów można zastosować w ściśle określonych przypadkach.

Limity finansowe dla komitetów wyborczych

Komitetów wyborczych uczestniczących w wyborach samorządowych dotyczą ograniczenia i limity odnoszące się zarówno do pozyskiwania, jak i do wydatkowania środków finansowych.

Ewidencja kar umownych

Jednostka budżetowa podpisała umowę z biegłym rzeczoznawcą na wycenę pojazdów. W umowie zastrzeżono możliwość naliczenia kar umownych za nieterminowe wykonanie usługi. Jak prawidłowo zaksięgować całą operację?

Przeprowadzanie inwestycji pomimo kryzysu

Jednostki sektora finansów publicznych muszą ostrożnie gospodarować środkami będącymi w ich dyspozycji. Pod uwagę powinny wziąć nie tylko korzyści, jakie przyniosą inwestycje, ale i ryzyko na siebie wzięte. Powinny też stale poszukiwać alternatywnych źródeł finansowania działalności.

Stan klęski żywiołowej - definicja, konsekwencje wprowadzenia

Wprowadzenie stanu nadzwyczajnego ma wpływ na zasady działania organów władzy publicznej, na zakres stosowanych wolności i praw jednostki. Nie są to kwestie zależne od organów, lecz zostały określone w Konstytucji, a także w ustawach dotyczących poszczególnych stanów nadzwyczajnych

Kontrola zarządcza – nowy obowiązek dla samorządów

Wójt też wydaje interpretacje

Wśród porzekadeł dotyczących podatków można znaleźć i taki, wedle którego podatek jest jak twoja matka: nigdy go nie rozumiesz, ale zawsze o nim pamiętasz. Niestety jest w nim sporo prawdy, bowiem pamiętać o podatkach trzeba a zrozumieć je często niełatwo.

Kompetencje organu wykonawczego JST do samodzielnych zmian w budżecie

Czy w kontekście art. 257 pkt 3 ustawy o finansach publicznych wójt gminy może zmienić plan wydatków w tym samym dziale i rozdziale pomiędzy § 4010 a § 4040 (wynagrodzenia), np. zmniejszyć o 1000 zł § 4010, a zwiększyć o 1000 zł § 4040?

Darowizny do dyspozycji dyrektora w jednostce budżetowej

Jednostka budżetowa na podstawie uchwały rady miejskiej utworzyła rachunek dochodów własnych. Różnorodne drobne kwoty, wpłaca na konto dochodów własnych z adnotacją „darowizna do dyspozycji dyrektora”. Są to np.: prowizje od ubezpieczenia dzieci i za obsługę ubezpieczenia, prowizje od wpłat za język angielski przekazywane przez firmę prowadzącą na terenie przedszkola naukę tego języka, darowizny od rodziców. Czy jest to prawidłowe postępowanie?

Absolutorium z wykonania budżetu w 2010 r.

Tegoroczne absolutorium będzie miało wyjątkowy charakter, bowiem będzie udzielane w roku wyborczym. Nadal jednak radni powinni pamiętać, że absolutorium dotyczy wykonania budżetu, a nie całości działalności władz samorządowych.

Harmonogram realizacji budżetu i układ wykonawczy

Regionalna Izba Obrachunkowa w Warszawie 11 stycznia 2010 r. wystosowała pismo do przewodniczących rad, starostów, prezydentów miast, burmistrzów, wójtów i skarbników w sprawie zmian w przepisach wynikających z nowej ustawy o finansach publicznych. Zmiany te dotyczą m.in. harmonogramu realizacji budżetu jednostki samorządu terytorialnego i wprowadzania układu wykonawczego do uchwały budżetowej.

Odpowiedzialność kierownika jednostki za naruszenie dyscypliny finansów publicznych

W praktyce jednostek sektora finansów publicznych wiele wątpliwości budzą kwestie związane z odpowiedzialnością kierowników jednostek organizacyjnych tego sektora za naruszenia dyscypliny finansów publicznych – zwłaszcza jeśli doszło do nich na skutek nieprzestrzegania obowiązujących przepisów przez pracowników jednostek zatrudnionych na różnych szczeblach organizacyjnych. W artykule zostały więc omówione podstawowe zasady, pomocne przy ustalaniu zakresu odpowiedzialności kierownika jednostki za te naruszenia w najczęściej spotykanych sytuacjach, a mianowicie: przy nieprawidłowej organizacji pracy w jednostce oraz przy nieprawidłowo funkcjonującej kontroli wewnętrznej.

Struktura organizacyjna gminy

Istnieje wiele definicji  pojęcia struktura organizacyjna. W większości jednak mówią one o podmiotach prywatnych, które działają w oparciu o kryteria rynkowe i w związku, z tym definicji tych nie powinno się odnosić do gmin. Ze względu na zadania, które realizuje gmina jej struktura organizacyjna oparta jest na nieco innych zasadach.

Funkcjonowanie zakładów budżetowych po zmianach

Nowa ustawa o finansach publicznych wprowadza zmiany w organizacji sektora finansów publicznych, m.in. dotyczące funkcjonowania zakładów budżetowych. W artykule wskazujemy – jakie zasady obowiązują przy ich likwidacji oraz przekształceniu.

Zakres obowiązków zastępcy wójta a wysokość jego wynagrodzenia

Podstawy prawne i praktyczne wskazówki ustalania relacji między kompetencjami zastępców wójtów (burmistrzów, prezydentów) a poziomem ich wynagrodzeń.

Za co odpowiada zastępca wójta

Kompetencje wójta (burmistrza, prezydenta) są precyzyjnie określone ustawowo. Jaki natomiast może być zakres kompetencji zastępców?

Urlop bezpłatny dla wójta

Pracownik samorządowy zatrudniony w urzędzie gminy, wybrany na stanowisko wójta tej samej gminy, nie musi składać wniosku o urlop bezpłatny na okres kadencji.

Jak odwołać ze stanowiska wójta, burmistrza, prezydenta

Wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast mogą być odwołani przed upływem kadencji w drodze referendum. Z taką inicjatywą ma prawo wystąpić rada gminy (miejska) lub mieszkańcy. Sprawdź, jak właściwie przeprowadzić ten proces.

Nowa ustawa o finansach publicznych

W dniu 18 września br. Prezydent RP podpisał nową ustawę o finansach publicznych oraz przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych. Oba akty prawne przewidują wiele zmian w tym sektorze. Większość przepisów zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2010 r.

Skutki likwidacji gospodarstwa pomocniczego

Czy w przypadku likwidacji gospodarstwa pomocniczego należy wypłacać odprawy i trzynastki? A jeśli tak to kto powinien takie świadczenia wypłacać: gospodarstwo, czy też jednostka przy której ono funkcjonuje? 

Ewidencja należności i zobowiązań

W jednostkach sektora finansów publicznych powstają różnego rodzaju należności i zobowiązania. Oto analiza problematyki związanej z ich rejestracją, oraz ewidencjonowaniem operacji towarzyszących ich powstawaniu oraz spłacie.  

Zamówienia publiczne - analiza problemów

Odpowiadamy na wybrane pytania związane z zawieraniem umów w sprawach zamówień publicznych, prowadzeniem przetargów oraz zasadami komunikacji pomiędzy zamawiającym a wykonawcą.

Prawa i obowiązki głównego księgowego jednostki sektora finansów publicznych

Organizacja pracy służb finansowo-księgowych jednostki sektora finansów publicznych spoczywa bezpośrednio na głównym księgowym. Od jego kwalifikacji i doświadczenia zależy przygotowanie jednostki i jej pracowników do właściwej realizacji nałożonych zadań.

Podstawowe obowiązki i uprawnienia kierownika jednostki sektora finansów publicznych

Funkcjonowanie każdej jednostki nakłada na jej kierownika wiele obowiązków. Wynikają one nie tylko z faktu przynależności jednostki do sektora finansów publicznych ale również zatrudniania przez nią pracowników, odprowadzania składek, podatków. Oto analiza statusu kierownika jednostki z uwzględnieniem systemu kontroli finansowej.

Rynek kredytów dla samorządów w 2009 r.

Wzrósł koszt pozyskania finansowania bankowego dla jednostek samorządu terytorialnego w 2009 r. Wyższą marżę zapłacą zwłaszcza te samorządy, które planują zaciągnąć kredyty długoletnie.

Czy radni decydują o wypłacie trzynastek wójtom, starostom i marszałkom

Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych wydała 27 lutego 2009 r. stanowisko dotyczące uwarunkowania wypłaty dodatkowego wynagrodzenia rocznego dla wójta, (burmistrza, prezydenta miasta), starosty i marszałka od uchwały rady gminy, powiatu lub sejmiku województwa. Sprawdź, jakie uprawnienia w tym zakresie mają radni.

Czy wójt musi umorzyć zobowiązanie podatkowe

Organ podatkowy może na wniosek podatnika odroczyć termin płatności podatku, rozłożyć go na raty lub umorzyć w całości lub w części.

Zasady finansowania jednostek budżetowych z dochodów własnych

Samorządowe jednostki budżetowe dokonują wpłaty na rachunek dochodów budżetu jednostek samorządu terytorialnego w postaci nadwyżki środków obrotowych dochodów własnych. Nadwyżka ustalona jest na dzień 31 grudnia w wysokości wynikającej z przyjętej w tej sprawie uchwały.

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta wydają decyzje o lokalizacji inwestycji celu publicznego

Inwestycje celu publicznego prowadzone są na podstawie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego lub decyzji lokalizacyjnych. Decyzje wydawane są przez organy wykonawcze gminy. Jeżeli wójt, burmistrz lub prezydent miasta nie wyda decyzji w ciągu dwóch miesięcy, to wydawana jest ona przez wojewodę na koszt gminy.

Likwidacja zakładów i gospodarstw pomocniczych

Przygotowywana reforma finansów publicznych zakłada włączenie do systemu nadzoru budżetowego zadań realizowanych przez ponad 3 tys. zakładów budżetowych i prawie 1 tys. gospodarstw pomocniczych.

REKLAMA