REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Urzędnicy, Ustrój

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Trzynastki dla matek sfery budżetowej

Matki - pracownice sfery budżetowej będą miały prawo do otrzymania trzynastej pensji bez względu na staż pracy u jednego pracodawcy. Nowe przepisy zostały uchwalone przez Sejm.

Skutki prawne korupcji i płatnej protekcji

Jednym z najpoważniejszych zarzutów wobec osób pełniących funkcje publiczne w samorządzie jest oskarżenie o przyjęcie łapówki lub płatną protekcję. Poza sankcjami karnymi, np. karą pozbawienia wolności czy praw publicznych i zakazem zajmowania stanowisk w urzędach, prawomocne skazanie za te przestępstwa wiąże się także z utratą mandatu.

Zatrudnianie pracowników samorządowych

Wymagania kwalifikacyjne dla kandydatów do pracy mogą być określone w obowiązującym u pracodawcy regulaminie wynagradzania.

Koniec mianowania w samorządach

Z początkiem roku stosunki pracy pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie mianowania uległy przekształceniu w stosunki pracy na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony. Dla dawnych pracowników mianowanych oznacza to możliwość łatwiejszego ich zwolnienia z pracy i niekiedy zmiany w wynagrodzeniach.

REKLAMA

Prezydencka reforma samorządowa (cz II)

Kontynuujemy rozważania na temat prezydenckiego projektu ustawy o wzmocnieniu udziału mieszkańców w działaniach samorządu terytorialnego, o współdziałaniu gmin, powiatów i województw oraz o zmianie niektórych ustaw.

Nowe zasady stosowania metryki sprawy

Od 7 marca 2012 r. zacznie obowiązywać nowe pojęcie metryki sprawy, która jest obowiązkową częścią akt sprawy. W metryce znajduje się informacja dotycząca historii przebiegu sprawy wraz ze wskazaniem wszystkich osób uczestniczących w podejmowaniu czynności w postępowaniu administracyjnym.

Skarga na wynik naboru urzędników

Co powinien zrobić przewodniczący rady gminy po otrzymaniu skargi kandydatki, która w wyniku naboru nie została zatrudniona na stanowisko urzędnicze?

Praca w urzędzie - monitory ekranowe, okulary korygujące i ryzyko zawodowe

Pracownicy urzędów najczęściej pracują przy komputerze. Wszystkie stanowiska pracy w urzędzie z monitorami ekranowymi powinny spełniać określone przepisami wymogi i parametry, a pracownicy powinni zostać zaopatrzeni przez pracodawcę w okulary korygujące stosownie do zaleceń lekarza. 

REKLAMA

Zaświadczenia o niekaralności przy zatrudnianiu na stanowiskach urzędniczych

Czy osoby przyjmowane w urzędach na stanowiska kierownicze i urzędnicze muszą przedstawić zaświadczenie o niekaralności najpóźniej w dniu zatrudnienia? Czy na potrzeby konkursu wystarczy odpowiednie oświadczenie, czy też muszą się legitymować zaświadczeniem z Krajowego Rejestru Karnego przed datą zatrudnienia?

Plusy i minusy samooceny urzędu

Z roku na rok polskie gminy i powiaty przywiązują coraz większą wagę do jakości realizowanych zadań i świadczonych usług. Coraz bardziej dostrzegają również związek pomiędzy profesjonalnym zarządzaniem, otwarciem na innowacje a poprawą jakości życia mieszkańców.

Ciężka praca z trudnym szefem

Duża ilość obowiązków, zawrotne tempo pracy, mało satysfakcjonująca pensja, które doskwierają większości pracowników, są tylko tłem dla źródła największej frustracji w pracy: szefa despoty. Badania dowodzą, że dla wielu największym źródłem stresu w pracy jest właśnie przełożony. Jak sobie z tym radzić?

Język migowy w urzędach w 2012 r.

12 września 2011 r. Prezydent podpisał ustawę o języku migowym i innych środkach komunikowania się, która narzuca umożliwienie osobom głuchoniemym komunikacji z organami administracji publicznej poprzez zapewnienie tłumacza migowego. Urzędy mają tylko kilka miesięcy na przystosowanie placówek do nowych regulacji.

Nowa instrukcja kancelaryjna - urząd „papierowy” czy „elektroniczny”

Postępowanie z dokumentacją elektroniczną (wnioski elektroniczne, e-maile), wymagania organizacyjne i techniczne systemów elektronicznego zarządzania dokumentacją, uporządkowanie postępowania z dokumentacją papierową, nowy sposób znakowania spraw – to tylko niektóre z zagadnień nowego aktu prawnego, którego przepisy stosuje się od 1 stycznia br. dla dokumentacji powstającej i napływającej do urzędów.

Praktyczne ujęcie funkcjonowania służby przygotowawczej

Służba przygotowawcza nabiera szczególnego znaczenia w dobie kryzysu dotykającego także sektor jednostek finansów publicznych. Przy ograniczonych lub braku możliwości zabezpieczenia dodatkowych środków na rozwój administracji wartością jest fachowe podejście do inwestowania w kapitał ludzki, nie tylko w wymiarze finansowym.

Poczta elektroniczna w kontaktach z urzędem

Zmiany zachodzące w informatyzacji administracji publicznej są w ostatnim czasie bardzo intensywne. Dlatego warto sprawdzić, jak reagować na dokumentację elektroniczną dostarczaną do urzędu.

Kalendarz wyborczy 2011

Przekazujemy kalendarz wyborczy dla wyborów do Sejmu i Senatu w dniu 9 października 2011 roku, zamieszczony na stronie prezydenta RP:

Czy każda uchwała JST jest aktem prawa miejscowego

Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że oprócz przepisów ustawowych obowiązują przepisy stanowione na szczeblu lokalnym, czyli akty prawa miejscowego. Czy jednak każda uchwała podjęta przez radę danej jednostki samorządu terytorialnego jest takim aktem?

Organizacja pracy urzędu w okresie letnim

Sezon letni wiąże się z występowaniem wysokich temperatur i silnego promieniowania słonecznego w miejscach pracy. Pracodawcy mają obowiązek podejmować różne działania zmierzające do ograniczenia oddziaływania tych czynników na pracowników.

Kim jest koordynator czynności kancelaryjnych

Dzięki nowej instrukcji kancelaryjnej oraz uchyleniu dotychczasowych – przestarzałych zasad zarządzania dokumentacją w urzędach, stworzone zostały solidne podstawy do funkcjonowania elektronicznej administracji wewnątrz urzędów. To trudne zadanie w dużej mierze muszą przygotować i przeprowadzić kierownicy instytucji.

Kolejne umowy o pracę w służbie cywilnej

Czy po upływie umowy o pracę zawartej na okres 12 miesięcy z nowo przyjętym pracownikiem służby cywilnej (który wcześniej nie pracował w służbie cywilnej) można zawrzeć kolejną umowę na 12 miesięcy czy na dłuższy okres?

Jak właściwie przywitać delegację w urzędzie

W pozdrowieniach obowiązują ścisłe zasady. Przede wszystkim wchodzący zawsze pozdrawia pierwszy. Pozdrawiając więcej osób, wystarczy powitanie ogólne. Czy w urzędach przestrzegane są zasady savoir-vivre’u?

Bezpieczeństwo i higiena pracy w urzędzie - służba i szkolenia BHP

Pracodawca jest zobowiązany zapewnić pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki pracy, dotyczy to również pracowników zatrudnionych w urzędzie.

Odpowiedzialność majątkowa urzędników

Obowiązuje ustawa o odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy publicznych uchwalona 20 stycznia 2011 roku. Nowe prawo normuje odpowiedzialność funkcjonariuszy wobec Skarbu Państwa, jednostek samorządu i innych podmiotów odpowiedzialnych za szkodę powstałą przy wykonywaniu władzy publicznej z rażącym naruszeniem prawa.

Oświadczenia majątkowe samorządowców 2011

Jak co roku samorządowcy muszą przygotować i złożyć oświadczenia majątkowe do 30 kwietnia. Warto zrobić to wcześniej, aby mieć czas na ewentualne korekty.

Oddawanie mienia ruchomego jednostki samorządowej w najem, dzierżawę lub użytkowanie

Czy gminna jednostka budżetowa może wypożyczać sprzęt multimedialny (laptop, rzutnik itp.) swoim pracownikom do celów prywatnych? Jak postąpić w przypadku, gdy wypożyczony sprzęt ulegnie uszkodzeniu?

Zbliża się termin rozpoczęcia procedury utworzenia funduszu sołeckiego

Utworzenie funduszu sołeckiego daje szansę mieszkańcom sołectw na decydowanie o inwestycjach na własnym terenie, a także sprzyja rozwojowi miejscowości i poprawie jakości życia. Gminy, które chciałyby skorzystać z tego narzędzia rozwoju w 2012 roku, już powinny przygotowywać procedurę powołania takiego funduszu.

Zasady dokonywania opisów i wartościowania stanowisk pracy w służbie cywilnej

Z dniem 3 lutego 2011 r. weszło w życie Zarządzenie Nr 1 Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 stycznia 2011 r. w sprawie zasad dokonywania opisów i wartościowania stanowisk pracy w służbie cywilnej.

Obsługa trudnych gości

Sekretarka w kontakcie z trudnym interesantem powinna wykazać się umiejętnością efektywnej komunikacji, radzenia sobie z własnymi emocjami i zapobiegania sytuacjom konfliktowym.

Przyczyny wznowienia postępowania administracyjnego


Wznowienie postępowania to instytucja procesowa, która daje możliwości ponownego przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego i ponownego wydania rozstrzygnięcia w sprawie zakończonej już wydaniem decyzji ostatecznej.

Odpowiedzialność za nieusunięcie plakatów po zakończeniu kampanii wyborczej

W przepisach ordynacji wyborczej przewidziano dwa szczególne rodzaje odpowiedzialności za nieusunięcie w ustawowym terminie plakatów i haseł wyborczych, tudzież urządzeń ogłoszeniowych ustawionych w celu prowadzenia kampanii wyborczej.

Awans pracownika samorządowego

Czy na podstawie ustawy o pracownikach samorządowych możliwe jest awansowanie pracownika zatrudnionego na stanowisku nieurzędniczym na stanowisko urzędnicze, bez przeprowadzenia procedury konkursowej?

Obniżenie wynagrodzenia pracownikowi mianowanemu

Mianowanie jest szczególną formą nawiązania stosunku pracy, toteż nie wszystkie regulacje zawarte w powszechnie obowiązującym prawie pracy będą miały zastosowanie do umów o pracę zawartych w drodze mianowania.

Prawo do nagrody jubileuszowej podczas pobierania zasiłku dla bezrobotnych

Pracownica jednostki państwowej nabyła prawo do nagrody jubileuszowej, będąc na zasiłku dla bezrobotnych (z prawem do niego). W chwili obecnej pracuje. Czy zakład pracy powinien jej wypłacić nagrodę jubileuszową, do której nabyła prawo będąc na zasiłku?

Zakres obowiązków zastępcy wójta a wysokość jego wynagrodzenia

Podstawy prawne i praktyczne wskazówki ustalania relacji między kompetencjami zastępców wójtów (burmistrzów, prezydentów) a poziomem ich wynagrodzeń.

Zachowanie porządku w lokalu obwodowej komisji wyborczej

Sprawne i zgodne z prawem przeprowadzenie głosowania wymaga między innymi zachowania porządku w lokalu obwodowej komisji wyborczej, gdzie należy wyborcom zapewnić możliwość realizacji ich praw. Temu służą stosowne uregulowania zawarte w ordynacji wyborczej.

Wybory samorządowe 2010 – czy możemy głosować w dowolnie wybranym miejscu?


Już 21 listopada 2010 r. odbędą się wybory samorządowe, w których wybierać będziemy wójtów, burmistrzów i prezydentów miast, oraz członków rad gmin, rad powiatów i sejmików wojewódzkich. Ale czy każdy będzie mógł zagłosować w wyborach samorządowych? Co w sytuacji gdy mieszkasz w innej miejscowości niż miejscowość, w której jesteś zameldowany na pobyt stały? Co jeśli akurat w tym dniu zaplanowałeś spędzenie czasu poza miejscem swojego zamieszkania lub zameldowania?

Język migowy w urzędzie

W Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej, obecnie trwają prace nad projektem założeń do ustawy o polskim języku migowym i ułatwieniach w komunikacji dla osób niesłyszących i niedosłyszących. 

Warto dobrze przygotować się do pracy urzędnika

Służba przygotowawcza jest integralnym elementem kultury organizacyjnej i systemu rozwoju zawodowego pracowników administracji publicznej. Doświadczenia z funkcjonowania tej zasady doskonale sprawdzają się w administracji samorządowej.

Elektroniczne formy kształcenia sprawdzają się wśród urzędników

E-learning postrzegany jest jako korzystna forma kształcenia dla urzędników odpowiedzialnych, dojrzałych, chcących się uczyć bez ciągłej i bezpośredniej kontroli. Korzystanie z e-learningu rozwija samodyscyplinę i uczy wyznaczania sobie celów. Dlatego cieszy fakt, że coraz więcej pracowników administracji dokształca się za pomocą tej metody.

Nieśmiertelne „my” i „oni”

Funkcjonowanie od lat samorządów terytorialnych i nasilanie się dyskusji w mediach na temat zadań oraz roli jednostek i organów samorządu terytorialnego - przeciętnemu obywatelowi niewiele właściwie mówią. Spory i argumentacje prezentowane w publicznych środkach przekazu są mało zrozumiałe. W natłoku, lub przeciwnie, niedoborze informacji trudno się zorientować, o co w istocie chodzi.

Warunki organizowania i prowadzenia szkoleń w służbie cywilnej

Kryteria jakie muszą spełniać podmioty prowadzące szkolenia dla korpusu służby cywilnej oraz sposób i warunki oceny prowadzonych szkoleń – sprecyzowane zostały w rozporządzeniu, które właśnie ukazało się w Dzienniku Ustaw.

Projekt ustawy repatriacyjnej

Osoba, która pragnie być repatriantem w rozumieniu projektowanej ustawy powinna spełnić kilka warunków. Po pierwsze musi wykazać swoje polskie pochodzenie, po drugie zadeklarować zamiar osiedlenia się na terytorium RP, po trzecie być ofiarą zesłania lub deportacji dokonanej przez władze ZSRR w ramach stalinowskich represji albo potomkiem takiej osoby.

Obowiązek wydawania zaświadczenia przez organy JST

Organy administracji publicznej, z racji realizowania nałożonych na nie obowiązków, posiadają informacje, których potwierdzenia często potrzebują klienci urzędu. Potwierdzenie tych informacji następuje poprzez wydanie zaświadczenia.

Reprezentacja zakładu budżetowego w zakresie zawierania umów

Czy zapis brzmiący: „kierownik gminnego zakładu budżetowego działa jednoosobowo i na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez wójta” oznacza, że jest on upoważniony do samodzielnego podpisywania umów, np. z odbiorcami wody, dostawcami różnego rodzaju, np. elektrownią, umów cywilnoprawnych zawieranych ze zleceniobiorcami, czy też potrzebna jest na tych dokumentach kontrasygnata głównego księgowego? Czy pieczątka głównego księgowego zakładu budżetowego, podobnie jak kierownika zakładu, powinna zawierać zapis „z upoważnienia wójta”, mimo że de facto jego pracodawcą jest kierownik?

Praca w urzędzie: zarobki czy prestiż

Obecnie na jeden wolny wakat na pracownika niższego szczebla do urzędów napływa około 500 aplikacji. Czym kuszą urzędy potencjalnych pracowników? Chodzi o prestiż czy zarobki, a może jedno i drugie.

Urzędy i izby skarbowe rozbudują struktury

Projekt zarządzenia Ministra Finansów w sprawie organizacji urzędów i izb skarbowych przewiduje rozbudowę struktur tychże jednostek. Zmiany uzasadniane są koniecznością usprawnienia prac instytucji

Urzędy i izby skarbowe rozbudują struktury

Projekt zarządzenia Ministra Finansów w sprawie organizacji urzędów i izb skarbowych przewiduje rozbudowę struktur tychże jednostek. Zmiany uzasadniane są koniecznością usprawnienia prac instytucji

Czy wójt może poprawić wydaną decyzję

Decyzja wójta, prezydenta czy starosty po doręczeniu nie może być zmieniana. Jak jednak samorządowiec, jako organ I instancji, może zmienić własną decyzję? Samokontrolę wydawanych aktów można zastosować w ściśle określonych przypadkach.

Limity finansowe dla komitetów wyborczych

Komitetów wyborczych uczestniczących w wyborach samorządowych dotyczą ograniczenia i limity odnoszące się zarówno do pozyskiwania, jak i do wydatkowania środków finansowych.

Czy negatywną ocenę pracownika samorządowego można zaskarżyć do sądu

Od ponad roku sprawy pracownicze pracowników samorządowych regulowane są przez nową ustawę. Przez ten czas powstało wiele niejasności i trudnych do wyjaśnienia wątpliwości. Jedną z nich jest kwestia zaskarżenia oceny pracowniczej do sądu.

REKLAMA