Kategorie

Partnerstwo publiczno-prywatne, Współpraca

28 marca 2014 r. opublikowano nowe dyrektywy w zakresie zamówień publicz¬nych, wśród nich dyrektywę w sprawie udzielenia koncesji. Jest to pierwszy akt prawny Parlamentu Europejskiego i Rady regulujący odrębnie udzielanie kon¬cesji na roboty budowlane i usługi.
Koniec roku 2020 wiąże się z przełomem. Od tej pory Polska będzie uzyskiwać coraz mniejsze dopłaty do wydatków budżetowych. Zdaniem przewodniczącego sejmowej Komisji Infrastruktury – posła Stanisława Żmijana, wzrośnie znaczenie współpracy publiczno-prywatnej w zakresie infrastruktury. Główną przyczyną jest konieczność rozbudowy infrastrukturalnej oraz utrzymanie tej już wybudowanej. Żmijan podkreśla, że po wielu zmianach prawo dotyczące inwestycji infrastrukturalnych jest już odpowiednie.
Nie ulega jednak wątpliwości, że PPP w Polsce stało się faktem. Mimo pewnych barier instytucjonalnych i systemowych, jak ograniczone wsparcie instytucji centralnych czy do niedawna wątpliwości prawne związane z wpływem PPP na dług publiczny, obserwujemy stały rozwój partnerstwa publiczno-prywatnego. Większość mitów rodzi się z niewiedzy. Mit nadmiernego zainteresowania prokuratora inwestycjami partnerskimi nie jest tu wyjątkiem.
W niniejszym artykule kontynuujemy cykl rozważań na temat możliwości realizacji projektów PPP w trybie ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym (dalej zwanej: Ustawa).