Czy pracownik, któremu umowa o pracę na czas określony wygaśnie 31 sierpnia 2011 r., a który jest chory od 1 marca tego roku (i prawdopodobnie będzie chory aż do końca trwania umowy), nabędzie prawo do trzynastki za 2011 r.? Czy liczy mu się czas pozostawania w stosunku pracy, czy też czas świadczenia pracy? Czy jeżeli pracodawca wie, że po okresie zatrudnienia pracownik prawdopodobnie nadal będzie chory i będzie ubiegał się o rentę, to jest zobowiązany do wypłaty odprawy rentowej takiemu pracownikowi (gdyby przedstawił on decyzję o przyznaniu renty)?
    
                            
    
        
        
    
    
        Przyznawanie pracownikom premii i nagród nie jest dla pracodawcy 
obowiązujące, tak jak w przypadku dodatków za pracę w godzinach 
nadliczbowych czy za pracę w porze nocnej. Jeśli pracodawca decyduje się
 na przyznawanie takich świadczeń, powinien dokładnie określić, czy będą
 to nagrody, czy premie, a w przypadku tych ostatnich – jaki będą miały 
charakter: uznaniowy czy regulaminowy. Od tego zależy bowiem, czy i 
kiedy pracownik ma prawo domagać się wypłaty.
    
                        
            
                                                                                                                                    
    
        
        
    
    
        Jesteśmy jednostką budżetową, prowadzimy doradztwo dla nauczycieli. Często zdarza się nam zawierać umowy zlecenia lub o dzieło. Czy rachunek, który wystawia wykonawca umowy, można zastąpić wypłatą dokonywaną na podstawie listy płac (zapis o liście płac byłby zawarty w treści umowy)? Zdarza się, że umowy są realizowane przez kilka miesięcy, a wypłata następuje za każdy miesiąc i łatwiej byłoby rozliczać taką umowę wyłącznie na podstawie listy płac.
    
                            
    
        
        
    
    
        W szkole jako jednostce budżetowej zatrudniona jest księgowa, która prowadzi księgi rachunkowe szkoły, sprawdza pod względem formalno-rachunkowym, merytorycznym i zatwierdza dowody księgowe do wypłaty wraz z dyrektorem szkoły. Czy zatrudnienie księgowej, a nie głównej księgowej, jest zgodne z art. 53 ustawy o finansach publicznych, który mówi, że za całość gospodarki finansowej odpowiedzialny jest kierownik jednostki, w naszym przypadku dyrektor szkoły?