REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Organizacja

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Nieskuteczność systemów Compliance, systemów Whistleblowingu lub ochrony danych osobowych - przyczyny

Nieskuteczność systemów. Czy da się zlikwidować ryzyko compliance lub ryzyko naruszenia danych osobowych? Jakie są powody pozorności lub nieskuteczności systemów?

Komunikacja w Compliance

Komunikacja w Compliance. W najbliższym czasie sektor publiczny, ale i sektor prywatny (zwłaszcza duże i średnie przedsiębiorstwa) czeka wdrażanie systemów Compliance. Kluczem do udanego wdrożenia, a potem utrzymania systemów Compliance jest komunikacja.

Rola najwyższego kierownictwa we wdrażaniu Compliance i systemów dla sygnalistów 

Najwyższe kierownictwo - rola we wdrażaniu Compliance i systemów dla sygnalistów. Zgodnie z Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony osób zgłaszających przypadki naruszenia prawa Unii, zwaną potocznie dyrektywą o sygnalistach, pozostało 6 i pół miesiąca, aby sektor publiczny oraz duże przedsiębiorstwa wdrożyły systemy dla sygnalistów. Odpowiedzialność za to ponosi najwyższe kierownictwo.

System dla sygnalistów a RODO

System dla sygnalistów a RODO. Dyrektywa o sygnalistach nakłada w art. 8 obowiązek ustanowienia kanałów i procedury na potrzeby dokonywania zgłoszeń wewnętrznych i podejmowania działań następczych, przez podmioty prawne w sektorze publicznym i publicznym. Odpowiednie przepisy krajowe powinny wejść w życie do dnia 17 grudnia 2021 r. i będą one miały wpływ na wiele systemów i procesów w podmiotach.

REKLAMA

Czy RODO pomogło nam zadbać o bezpieczeństwo danych?

RODO - bezpieczeństwo danych. Rewolucja w podejściu do przetwarzania i ochrony danych osobowych rozpoczęła się trzy lata temu, z dniem wprowadzenia RODO. Wpłynęło ono również na naszą świadomość bezpieczeństwa informacji. Dla prawie połowy respondentów (do 24 r.ż.) najważniejsze w ochronie cennych firmowych danych są odpowiednie zabezpieczenia – zarówno fizyczne, jak i technologiczne (48,2%). Podobnie uważają nieco starsi w grupie wiekowej 25-34 lata (42,7%) – wynika z danych ODO 24. Czy RODO faktycznie pomogło nam zadbać o swoje bezpieczeństwo?

Czy każdy może być sygnalistą?

Kto może być sygnalistą na gruncie Dyrektywy o sygnalistach? Czy sygnalistą może być radca prawny, adwokat lub lekarz? Kim jest sygnalista?

Systemy dla sygnalistów w gminach - wykrywanie nieprawidłowości

Jaki sposób wykrywania nieprawidłowości w gminach był najskuteczniejszy? Jakie wnioski i rekomendacje zawiera raport Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu i E-nform Sp. z o.o.?

Dokonywanie pomiaru temperatury ciała osób w urzędzie

Czy w urzędzie można dokonywać pomiaru temperatury ciała pracowników i interesantów? Czy obowiązujące przepisy pozwalają na takie działanie pracodawcy wobec pracowników? Jeśli urząd zdecyduje się na takie działanie, to czy w świetle przepisów o ochronie danych osobowych wymagana jest zgoda osób, którym dokonuje się pomiaru temperatury?

REKLAMA

Wynagrodzenia pracowników samorządowych 2021 - zmiany

Wynagrodzenia pracowników samorządowych 2021. Sprawdź, jakie kwoty wynagrodzeń przewiduje projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Jakie będą zarobki urzędników?

Compliance. Jak wygląda wdrażanie systemów dla sygnalistów w gminach?

W jaki sposób zgłaszane były w ostatnich lata nieprawidłowości w gminach? Kto obsługuje informacje o nieprawidłowościach w urzędach? Ile zgłoszeń o nieprawidłowościach zostało zweryfikowanych pozytywnie? Przedstawiamy raport z badań.

Compliance. Systemy dla sygnalistów w gminach w Polsce - raport z badań (cz.2)

Systemy dla sygnalistów - gminy. Jakie wnioski płyną z raportu z badań 2020 „Systemy dla sygnalistów w gminach w Polsce”? Kto odpowiada za skuteczność systemów dla sygnalistów w gminach?

Compliance - raport z badań 2020 „Systemy dla sygnalistów w gminach w Polsce”

Compliance - raport z badań „Systemy dla sygnalistów w gminach w Polsce”. 14 kwietnia został opublikowany raport opracowany na podstawie badań przeprowadzonych na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu, w Katedrze Finansów Publicznych, we współpracy z E-nform Sp. z o.o.

Spis powszechny a RODO - co z ochroną danych osobowych?

Spis powszechny a RODO i ochrona danych osobowych. W jakim celu przetwarzane są dane osobowe podawane w Narodowym Spisie Powszechnym? Jakie prawa przysługują uczestnikom spisu?

Nie można przenieść uprawnienia wójta do wydawania zezwoleń na sprzedaż alkoholu

Czy rada gminy może, w drodze uchwały, upoważnić kierownika jednostki organizacyjnej gminy do realizacji zadania wydawania zezwoleń na sprzedaż alkoholu? Czy art. 18 ust. 1 ustawy z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi jest przepisem lex specialis wobec art. 39 ust. 4 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym?

Systemy dla sygnalistów w jednostkach samorządu terytorialnego

Systemy dla sygnalistów w jednostkach samorządu terytorialnego - pozostało niecałe 9 miesięcy. Dlaczego samorządy muszą wdrożyć systemy dla sygnalistów? Jakie według Dyrektywy o sygnalistach są minimalne obowiązki jednostek samorządów terytorialnego? Na co zwrócić uwagę przy wdrażaniu systemu Compliance?

Sygnalista – w pytaniach i odpowiedziach

Sygnalista – kim jest sygnalista? Kto może zostać sygnalistą? Jak chroniony jest sygnalista? Przedstawiamy odpowiedzi na najważniejsze pytania.

Oficer Compliance w pytaniach i odpowiedziach

Co to Compliance? Kim jest oficer Compliance? Za co odpowiada oficer Compliance? Jakie warunki musi spełniać? Przedstawiamy odpowiedzi na najważniejsze pytania.

Poprawa efektywności energetycznej budynków w PPP

Partnerstwo publiczno-prywatne pozwala osiągnąć wysoką efektywność energetyczną budynków użyteczności publicznej, co dzięki oszczędnościom wydatków na energię przekłada się na poprawę sytuacji finansowej samorządów oraz ochronę środowiska.

Inspektor Ochrony Danych – w pytaniach i odpowiedziach

Inspektor Ochrony Danych – odpowiedzi na najważniejsze pytania. Niedługo miną 3 lata jak obowiązuje RODO a zrozumienie funkcji i roli Inspektorach Danych Osobowych (dalej IOD lub IOD`a) nadal rodzi problemy. Świadczą o tym chociażby to, że na stronie Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych jest już prawie sto artykułów o funkcji i zadaniach IODa i cały czas pojawiają się kolejne. Często też spotykam się w praktyce z różnymi wątpliwościami lub nieprawidłowościami.

Kto jest administratorem danych osobowych przetwarzanych w spółce z o.o.?

Kto jest administratorem danych osobowych przetwarzanych w spółce z o.o.? Na jakiej podstawie można powierzyć jednemu członkowi Zarządu obowiązek wykonywania obowiązków ADO?

Compliance – dobre praktyki spółek notowanych na GPW 2021

Compliance – trwają prace nad „Dobrymi praktykami spółek notowanych na GPW 2021”. Na stronie Giełdy Papierów Wartościowych można się zapoznać z projektem nowych wytycznych i ich objaśnieniami.

Oficer Compliance w strukturze organizacyjnej gminy

Oficer Compliance - jaką powinien mieć pozycję w gminie/mieście na prawie powiatu? Czym grozi zbyt niska pozycja oficera Compliance? Co robić jeśli zgłoszenie dotyczy wójta, burmistrza lub prezydenta?

Nagrody i dodatki dla urzędników w 2021 r.

Nagrody i dodatki dla urzędników w 2021 r. Czy jednak zostaną przyznane?

Wynagrodzenia urzędników 2021

Wynagrodzenia urzędników 2021 - ile wynosi średnia pensja w samorządach? Jak COVID-19 wpłynął na sytuację finansową urzędników?

Potwierdzenie umowy dzierżawy przez wójta

Potwierdzenie umowy dzierżawy przez wójta - kiedy jest wymagane? Czy wójt powinien potwierdzać umowę dzierżawy, czy tylko te umowy, w których stronami nie są osoby spokrewnione? Czy wymagane jest prowadzenie rejestru potwierdzanych umów dzierżawy?

Compliance. Porady CBA w kontaktach urzędnik - klient

Compliance. Czym jest konflikt interesów według CBA? Jakie według wytycznych CBA są zasady pozwalające utrzymać profesjonalizm w kontaktach urzędnik - klient? Co CBA zaleca urzędnikom?

Compliance – polityka prezentowa i rejestr korzyści

Compliance – polityka prezentowa i rejestr korzyści. Dlaczego polityka prezentowa jest kluczowym elementem prewencji korupcyjnej? Czy CBA dopuszcza możliwość by urzędnik mógł przyjąć lub przekazać korzyści? Czym jest rejestr korzyści?

Compliance - cykl Deminga w wytycznych CBA

Compliance - w wytycznych CBA poruszono m.in. tematykę cyklu Deminga i ciągłego doskonalenia systemu antykorupcyjnego. Jak często, według wytycznych CBA, powinien być robiony audyt systemu? Jakie narzędzia według CBA mogą być skuteczne w ocenie systemu?

Badania okresowe pracowników w 2021 r.

Badania okresowe pracowników w 2021 r. - co się zmieniło? Kiedy lekarz medycyny pracy kieruje pracowników na obligatoryjne badania specjalistyczne? Co ile trzeba wykonywać badania okresowe?

Compliance - rola sygnalisty według wytycznych CBA

W wytycznych antykorupcyjnych CBA poruszono tematykę sygnalistów. Dlaczego według CBA rola sygnalisty jest ważna? Czy sygnalista ma obowiązek dokonywania zgłoszeń? Jakie są kluczowe elementy systemu ochrony Sygnalistów według wytycznych CBA?

Wytyczne CBA dla administracji publicznej – szkolenia

Wytyczne CBA dla administracji publicznej poruszają też tematykę szkoleń. Według mnie jest to bardzo słuszne. Zwykle się mawia, że najsłabszym elementem systemu jest człowiek. Ja dodaję, że człowiek jest też najsilniejszym elementem systemu. O ile go przeszkolimy.

Nadzór nad jednostkami samorządu terytorialnego

Nadzór nad jednostkami samorządu terytorialnego to bardzo ważna kwestia z punktu widzenia obywatela. Kto sprawuje nadzór nad samorządem? Czy może to robić obywatel?

Compliance - kompetencje i zadania pracowników ds. przeciwdziałania korupcji

CBA opublikowało „Wytyczne antykorupcyjne dla administracji publicznej w zakresie jednolitych rozwiązań instytucjonalnych oraz zasad postępowania dla urzędników i osób należących do grupy PTEF”. W wytycznych omówione też kwestie dotyczące kompetencji i zadań pracowników ds. przeciwdziałania korupcji. Czy według CBA utworzenie stanowiska do spraw przeciwdziałania korupcji jest niezbędne? Jakie są podstawowe zadania pracownika ds. przeciwdziałania korupcji według CBA?

Compliance - Wytyczne antykorupcyjne CBA dla administracji publicznej – ocena ryzyka korupcyjnego

CBA opublikowało „Wytyczne antykorupcyjne dla administracji publicznej w zakresie jednolitych rozwiązań instytucjonalnych oraz zasad postępowania dla urzędników i osób należących do grupy PTEF”. W wytycznych wskazano, że ocena ryzyka korupcyjnego jest punktem wyjścia dla zaplanowania, a następnie doskonalenia systemu antykorupcyjnego.

Compliance - Wytyczne antykorupcyjne CBA dla administracji publicznej - zaangażowanie kierownictwa

CBA opublikowało „Wytyczne antykorupcyjne dla administracji publicznej w zakresie jednolitych rozwiązań instytucjonalnych oraz zasad postępowania dla urzędników i osób należących do grupy PTEF”.

Compliance - Wytyczne antykorupcyjne CBA dla administracji publicznej

W dniu 9 grudnia 2020 r., CBA opublikowało „Wytyczne antykorupcyjne dla administracji publicznej w zakresie jednolitych rozwiązań instytucjonalnych oraz zasad postępowania dla urzędników i osób należących do grupy PTEF”.

Czy i jak przeprowadzać audyt RODO?

Każde wdrożenie systemu ochrony danych osobowych powinno zacząć się od audytu i analizy ryzyk. Tylko to pozwoli wdrożyć systemem ochrony danych osobowych spełniający wymagania Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (zwane również RODO).

Compliance - czym jest kontrola zarządcza w jednostkach sektora publicznego?

Czy Compliance nie jest częścią kontroli zarządczej w jednostkach sektora publicznego? Spróbujmy odpowiedzieć na to pytanie.

Jak obywatel może kwestionować uchwały samorządów? Zaskarżanie aktów prawa miejscowego do sądu administracyjnego

Zgodnie z art. 87 ust. 2 Konstytucji RP akty prawa miejscowego są źródłami prawa powszechnie obowiązującego na obszarze działania organów, które je ustanowiły. W przypadku jednostek samorządu terytorialnego są to odpowiednio: dla gminy – uchwały rady gminy, dla powiatu – uchwały rady powiatu, dla województwa – akty stanowione przez sejmik województwa. Choć akty te nie regulują tak doniosłych i fundamentalnych kwestii jak ustawy czy ratyfikowane umowy międzynarodowe, to w praktyce wywierają one daleko idący wpływ na codzienną działalność obywatela i dotyczą kluczowych dla niego kwestii. Obywatel musi mieć zatem możliwość kwestionowania tych aktów, jeśli uważa że naruszają jego interes prawny lub uprawnienie.

Wnioski o zasiedzenie składane przez gminę nie są informacją publiczną

Czy wójt ma obowiązek udostępnić informacje o składanych przez gminę wnioskach dotyczących zasiedzenia w trybie przepisów ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej?

RODO - o czym trzeba pamiętać po 2,5 roku?

Niedługo minie 2 lata i 6 miesięcy od kiedy obowiązuje RODO. W Polsce chronimy dane od ponad 20 lat - pierwsza ustawa o ochronie danych osobowych obowiązuje od 30 kwietnia 1998 r. Dlaczego mimo upływu czasu nadal powoduje ono problemy?

Compliance według CBA – szkolenia, ocena ryzyk i inne komponenty

W dniu 8 września 2020 r. CBA opublikowało 11 stronicowy dokument zatytułowany: "Wytyczne w zakresie tworzenia i wdrażania efektywnych programów zgodności (compliance) w sektorze publicznym". Wiele kwestii zostało w przedmiotowym dokumencie pominiętych (np. Sygnaliści), wiele tylko zasygnalizowanych. Od CBA oczekiwałbym co najmniej przygotowanie, wraz ze specjalistami z rynku, kilkudziesięciu stronicowego skryptu dającego podmiotom publicznym porządną pigułkę wiedzy i wskazującego kierunki. No ale na bezrybiu i rak ryba. Te wytyczne traktuję jako pierwszą zapowiedź rzetelnej debaty i kolejnych publikacji. Miejmy nadzieję przygotowanej z ekspertami od Public Compliance.

Compliance w sektorze publicznym według CBA – pracownik ds. zgodności

CBA wskazuje, że dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania programu zgodności w ramach danej instytucji koniecznym jest wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za jego realizację. Chciałbym zwrócić Państwa uwagę na słowo „odpowiedniej osoby”. To nie może być osoba z przypadku lub tzw. „łapanki”. Musi ona posiadać odpowiednią wiedzę i umiejętności merytoryczne oraz odpowiedni charakter.

10 nowych miast w 2021 r.

W 2021 r. status miasta uzyska 10 miejscowości. Większość z nich ma długą historię i w przeszłości posiadała już prawa miejskie.

Związki metropolitalne dla Łodzi i Pomorza? Omówienie senackich projektów

Od kilku lat funkcjonuje związek metropolitalny w województwie śląskim – Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Jej przykład inspiruje do utworzenia kolejnych tego typu podmiotów. W konsekwencji senatorowie zdecydowali się na wniesienie do Sejmu projektów ustaw odnoszących się do dwóch obszarów – powiązanych z Łodzią oraz z Trójmiastem.

Compliance w sektorze publicznym według CBA – zmiana Kultury organizacyjnej

W dniu 8 września 2020 r. CBA opublikowało dokument zatytułowany: "Wytyczne w zakresie tworzenia i wdrażania efektywnych programów zgodności (compliance) w sektorze publicznym".

Charakter prawny regulaminu użytkowania cmentarza komunalnego

Zdaniem WSA w Krakowie regulamin użytkowania cmentarza komunalnego jest aktem prawa miejscowego i powinien być uchwalany przez radę gminy.

Nadużycie prawa do informacji publicznej

Ustawa o dostępie do informacji publicznej nie może stanowić podstawy do otrzymania informacji we własnej sprawie.

Zapis sesji rady musi być dostępny cyfrowo

Od 23 września 2020 r. instytucje publiczne mają obowiązek dołączenia napisów oraz audiodeskrypcji do publikowanych przez siebie multimediów. To kolejny etap wdrażania dostępności cyfrowej przez podmioty publiczne.

Compliance w sektorze publicznym według CBA - Zaangażowanie kierownictwa

8 września 2020 r. CBA opublikowało dokument: "Wytyczne w zakresie tworzenia i wdrażania efektywnych programów zgodności (compliance) w sektorze publicznym". W wytycznych CBA omówiło pokrótce dziewięć komponentów programów zgodności. Pierwszy z nich to „Zaangażowanie kierownictwa”.

REKLAMA